olja till zf
- ljungqvist
- För mycket laddtryck
olja till zf
Har en manuell zf från bmw med orange etikett som ska på min b230 och undrar nu vilken olja jag kan slå i den. Har kollat på biltema och hittade att dom har en atf olja (grön flaska artnr 36-979) som heter DX lll till bra pris.
Kan jag köra på den? Tänkte på det där med att vissa oljor kan vara skadligt för gulmetaller mm.
Mvh
Kan jag köra på den? Tänkte på det där med att vissa oljor kan vara skadligt för gulmetaller mm.
Mvh
- ljungqvist
- För mycket laddtryck
Re: olja till zf
Verkar inte som om en kotte här som använder olja i sina växellådor
. Det jag själv kommit fram till nu är i allafall är att det är en ATF dextron lll olja. Det jag undrar nu är ju om den är skadlig mot tex synkringarna (gul metaller) mm i lådan.

Jag kör redline shockproof den blå, lightweight tror jag den hette. Fungerar kalasbra:)
//William
-
- Forumsberoende
Det är nog bara hypoidoljor som kan skada gulmetall, Gl-5 typ.
ATF är riskfritt.
Vill man ha en lite tjockare ATF olja än Dexron väljer man en typ F, även kallat typ G på Volvospråk.
ATF är riskfritt.
Vill man ha en lite tjockare ATF olja än Dexron väljer man en typ F, även kallat typ G på Volvospråk.
- ljungqvist
- För mycket laddtryck
Thunderbo1t nice med lite input om oljorna. Redline oljan kommer jag inte köra på igen. Skrotade synkringarna på en m90 låda tidigare. Dock så tror jag att jag blev rekommenderad fel olja av försäljaren då.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
den bästa oljan jag testat som gör lådan snabb och lätt att växla. http://savarjens.weebly.com/olja-mm.html
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- ljungqvist
- För mycket laddtryck
Det blev biltema oljan. Får bli något exlusivare olja vid nästa oljebyte.
Du hade nog redline hevyweight då det är en hypoid olja och går inte ha ihop med gulmetall alls. Den ska användas till lådor utan synkringar och bakaxlar.
//William
- ljungqvist
- För mycket laddtryck
Jag misstänkte det. Hmm ja det verkar ju vara en ren djungel det där med oljor.
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
tjena,
var inne på adcenter och frågade vad man skall ha för olja till ZF lådan, då jag själv nyligen börjat köra med det,
då sas det att lådan med den oranga dekalen rekomenderades man köra med Castrol Transmax Dex III Multivehicle, funkar fint för mig, lätt växlad och inga konstiga ljud
var inne på adcenter och frågade vad man skall ha för olja till ZF lådan, då jag själv nyligen börjat köra med det,
då sas det att lådan med den oranga dekalen rekomenderades man köra med Castrol Transmax Dex III Multivehicle, funkar fint för mig, lätt växlad och inga konstiga ljud

det där med hypoidolja och gulmetaller är ju ingen fastställd vetenskap i dagens läge...........Förr tillbaks var det så men idag finns det GL5 oljor som är syntetiska och som klarar det den ska göra utan aggressiva tillsatser så man lär ju läsa om produkten man ämnar använda innan man avfärdar den.
När det gäller ATF oljor i manuella lådor så är det många fabrikanter som använder det men vill man ha det lite mer "bulletproof" så finns det såklart särskilda transmissionsoljor som är bättre men kanske ger annan känsla i spaken. Det får man ju prova sig fram till vad som fungerar.
När det gäller ATF oljor i manuella lådor så är det många fabrikanter som använder det men vill man ha det lite mer "bulletproof" så finns det såklart särskilda transmissionsoljor som är bättre men kanske ger annan känsla i spaken. Det får man ju prova sig fram till vad som fungerar.
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Om jag hade en ZF låda hade jag kollat påZF hemsida...
http://www.zf.com/corporate/en/products ... cants.html
http://www.zf.com/corporate/en/products ... cants.html
Camaro 68 och MS2extra
- ljungqvist
- För mycket laddtryck
Chris the rat
Ska vara vanlig Atf olja i den igentligen. Men det kan ju finnas bättre olja att slå i beronde vad man ska använda lådand till.
Ska vara vanlig Atf olja i den igentligen. Men det kan ju finnas bättre olja att slå i beronde vad man ska använda lådand till.
Kör org olja!
- ljungqvist
- För mycket laddtryck
Biltema oljan verkar funkar fint än sålänge