2827hk pontiac!

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21741
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

2827hk pontiac!

Inlägg av Jens Gustavsson »

pontiac brukar inte va så vanliga vid värre trimnigar men denna är ett fint undantag :wink:

vore inte detta nåt för GTO n tommy? :lol:


http://popularhotrodding.com/enginemast ... em_butler/
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre jun 16, 2006 3:46 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

ca 3000nm :!: :shock:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21741
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fredde_vit_pv skrev:ca 3000nm :!: :shock:
Borde ju gå att göra långa svartsträck med en sån bil! 8)
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Jens Gustavsson skrev:
fredde_vit_pv skrev:ca 3000nm :!: :shock:
Borde ju gå att göra långa svartsträck med en sån bil! 8)
blir svårt att göra korta!
Användarvisningsbild
GTO-65
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 45
Blev medlem: ons apr 14, 2004 5:41 pm
Ort: sävar

Inlägg av GTO-65 »

ja fy fn det vore grejjor men torde kosta en bra slant men dom svarta vart nog långa :D :D :D
kojja me fläkt
Camaro 69
Camaro American Muscle
Inlägg: 41
Blev medlem: lör jan 14, 2006 1:08 pm

Re: 2827hk pontiac!

Inlägg av Camaro 69 »

Jens Gustavsson skrev:pontiac brukar inte va så vanliga vid värre trimnigar
Jag tror inte ProStock åkarna håller med dig :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21741
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 2827hk pontiac!

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är bara topparna som heter pontiac tror jag, engdhal här i sävar hadde pontiac toppar på sin cheva 350 också. (fina grejor)
Camaro 69
Camaro American Muscle
Inlägg: 41
Blev medlem: lör jan 14, 2006 1:08 pm

Re: 2827hk pontiac!

Inlägg av Camaro 69 »

Jo pontiac toppar finns till både sbc och bbc , men i Prostock kör dom med hela pontiac motorer många.
Men det va då skit samma , bra toppar är det hur som helst i eftermarknads utförande.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21741
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 2827hk pontiac!

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok du har säkert rätt, trodde det var mest cheva baserade motorer men frågan är ju om de är så mycket baserade från någon motor nuförtiden :)
Camaro 69
Camaro American Muscle
Inlägg: 41
Blev medlem: lör jan 14, 2006 1:08 pm

Re: 2827hk pontiac!

Inlägg av Camaro 69 »

Det har du helt rätt i , det är ungefär som med dagens ny växellådor till jänkare typ Jerico , Tex-racing o.s.v som ska va baserade på gammla lådor , det är inte mycke som är likt där överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: 2827hk pontiac!

Inlägg av T-27 »

Tror inte det finns någon pro stock motor som baseras på på pontiac motorer Alla gm baseras på cheva B.B block Dock ej originalblock och körs med så kallade pontiac eller olds toppar men ibland tror jag det är bara texten på kåporna
Ja hör häpna till och med chrysler har kört med gm block dom blev dock diskade på någon tävling för ett antal år sen för dom hade gm part nummer på sina motorer :oops: Nu får jag säkert nån mopar fantast på mig men men det får jag ta :wink:
Bild
Camaro 69
Camaro American Muscle
Inlägg: 41
Blev medlem: lör jan 14, 2006 1:08 pm

Re: 2827hk pontiac!

Inlägg av Camaro 69 »

T-27 skrev: Tror inte det finns någon pro stock motor som baseras på på pontiac motorer Alla gm baseras på cheva B.B block Dock ej originalblock och körs med så kallade pontiac eller olds toppar men ibland tror jag det är bara texten på kåporna
Ja hör häpna till och med chrysler har kört med gm block dom blev dock diskade på någon tävling för ett antal år sen för dom hade gm part nummer på sina motorer :oops: Nu får jag säkert nån mopar fantast på mig men men det får jag ta :wink:
Det här hittade jag om blocken.

24502572 Bare Block - GMPP/DRCE "2"
This GM performance parts/DRCE 2 Bare Block is a redesigned Old's DRCE. This block was designed for competition in 500ci Pro Stock Drag Racing or similar type usage. Use with cylinder heads P/N 24502585 or P/N 12480010 only. The main differences between the Old's DRCE and these semi-finished GMPP "2" blocks are the camshaft has raised to 5.750", the deck height is a 9.300" and can be reduced to approximately 9.000", the distributor hole is moved rearward on the block, and the overall weight has been reduced approximately 11 pounds.
The cylinder bore centerline spacing has been increased from 4.840" to 4.900", the maximum legal bore spacing for NHRA Pro Stock competition. With the new bore spacing of 4.900" it will allow the use of big bore with short stroke piston and crank shaft combinations to enhance performance. The increase in cylinder bore spacing reduces valve shrouding and permits the use of larger valves to improve air flow. The semi finished cylinder is bored to 4.500" dia. maximum recommended bore dia is 4.700. New elliptical siamese cylinder barrels maximuze wall thickness on the major and minor thrust axes. This allows lighter weight piston and rod combinations and improve carburetor, manifold port alignment with pro stock type induction systems. This block's cam tunnel will accommodate a 2.166" cam bearing.
Other improvements are No. 2 and No. 4 main bearing bulkheads are relocated .060" to distribute crankshaft loads easily. The lifter bosses has been replaced with solid bar, and the lifter holes are not drilled to allow engine builders to position them for there own valve train geometry. The head bolt holes are not drilled, so the engine builder can accomodate Pontiac S/D, Oldsmobile DRCE, or Chevrolet bolt patterns. The rear flange has a hybrid patter that accommodates Oldsmobile, Pontiac, or Chevrolet bellhousing. They use new four-bolt 8620 steel main bearing caps with splayed outer bolts to improve main bearing bulkhead durability and resist bearing bore distortion under high load. The oil pan rails have been spread .400 per side to provide room for longer stroke crankshafts. The starter motor can be mounted on either side of the GMPP/DRCE Block.

Sedan vet jag väl inte om man kan säga att det är ett bbc , pontiac eller olds block det är nog mer ett GM block. :)
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

GM block

Inlägg av T-27 »

Visst är det ett gm Block . det jag ville komma fram till är att det är besläktat med ett cheva bb block (typ 454 från början) och har absolut ingenting att göra med ett pontiac block typ 455 produktions motor . däremot motorn som tråden handlade om från början är baserad på ett pontiac block dock säkert nåt aftermarket det också då jag inte läst konceptet utan bara tittat på bilderna . Hoppas vi är överens och trevlig midsommar :D
Bild
Camaro 69
Camaro American Muscle
Inlägg: 41
Blev medlem: lör jan 14, 2006 1:08 pm

Re: GM block

Inlägg av Camaro 69 »

Själv klart är vi överens , men det är ju alltid kul att diskutera , ha en glad midsommar du med Mats och alla ni andra. :D
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

DENNE sku ja hatt i MIN 71 gto :shock: :shock: :shock: :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Skriv svar