Lillen!
Trodde ingen läste den här tråden, för det är ju nästan aldrig någon som skriver något.
Wuffe!
Japp, det är samma klass som dom kör. Funderade ett tag på att hyra en bil, men det kostar ju 250 000 inkl moms per tävling, så det är ju inget alternativ. Kostnaden blir naturligtvis högre att bygga en egen bil, men då finns det ju ett värde kvar även efter säsongen.
Kommer inte ihåg vad kopplingen kostade, men det kan ha varit 72 000 inkl moms. Det är en Sachs, så jag hoppas det är bra kvalitet.
Love!
Måste nog skaffa ett spel, för bilen kommer göra 85 km/h på ettan. Kopplingen lär vara slut innan man prickat ramperna annars. Det följde med en hel lunta papper om hur man schimsar in den. Sedan ska den diskas med Yes diskmedel mellan tävlingarna och testerna. Tur att jag har en del svetsning kvar på bilen innan det är dags för sånt.
Steve!
Har aldrig kört någon supercar, så jag vet inte om jag kan köra en sån. Jag har i alla fall två SM-guld och ett brons i isracing, men då med en supernationell bil.
HenrikE!
Har du bättre inköpspriser än jag?
Det finns billigare kopplingar typ Alcon som kostar runt 50-55 000. Klart att jag lyckades få bort någon tusenlapp på priset, men den kostade en hel del...
HenrikE skrev:Du kan ju inte på allvar mena att du betalade 72 000:- för en koppling?
Finns ju betydligt billigare kopplingar som på pappret klarar det hk och nm det handlar om,men det funkar nog bäst på gatan,det är inget att ha om man ska åka rallycross,det är ju ca.580hk/800nm som rycker och sliter i kopplingen så det behövs bra prylar för att det ska hålla!
lindeman!
Håller med om att det är sjuka pengar. Byggkostnaden är rätt hög, men dom här bilarna är inte gratis att köra heller.
Hoppas kunna ha den klar till nästa år, men det beror ju på om pengarna fortsätter rulla in. Som det är nu, så går det åt väldigt mycket tid till att dra ihop slantar, så det blir inte mycket byggt på bilen.
Love!
Helt rätt det där med momenten. En kolfiberkoppling hugger heller inte fast på samma sätt som en sinter gör. Dom suger fast mjukare, vilket skonar transmissionen.
Kul förresten att ni hälsade på senast. Du får komma upp mer frekvent, då det är dags för ihopmontering.
Pratade Lite med Anders Nyman för ett gäng år sedan när han körde med Sierra Cossin på isen.
Och hans erfarenhet var att kolfiberkoppling hugger heller inte fast på samma sätt som en sinter gör, dom suger fast mjukare, vilket skonar transmissionen.
Körde väl sönder en del i drivlinan när han åkte med sinterkoppling.
Börjar motorn sitta ihop?
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Är inte speciellt många av supercar bilarna som är i topp på tävlingarna som kostar under 2 miljoner...Troligtvis ingen. Är helt sannlösa grejer på många av dem.
Nisse!
Påfrestningarna skulle nog bli för höga för transmissionen om man släppte 800Nm som då ska slå lös 4 hjul.
Nymans Ford hade varit med ett tag, så jag vet inte i vilket skick grejorna var. Dom kan ju ha varit dåliga innan också.
Har vevpartiet på balansering här i Sundsvall, men det börjar bli dags för montering snart. Unitek & ST bygger och monterar motorn. Nu har dom också fått sin nya bromsbänk, så då kan man bromsa också.
Ante Karlsson!
För 2 miljoner får man en begagnad Volvo C30. Det var vad Frode Holte begärde för sin. Ludvig Hunsbedts kostade några hundra tusen mer. Om man beställer en färdig bil, så brukar priset landa kring 3, men jag gör ju det mesta jobbet själv, så då blir det ju billigare. Iofs är ju inte arbetskostnaden det dyraste heller.
Delarna, typ hjulupphängning osv köper jag av IGMAB. Dom har ju de bästa grejorna.