Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
wuffee
Forumsberoende

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av wuffee »

kolfiberkoppling.. låter billigt ;).. blir nog bra detta. är de samma klass som kristofferson å tiger kör eller??

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Lillen!
Trodde ingen läste den här tråden, för det är ju nästan aldrig någon som skriver något.

Wuffe!
Japp, det är samma klass som dom kör. Funderade ett tag på att hyra en bil, men det kostar ju 250 000 inkl moms per tävling, så det är ju inget alternativ. Kostnaden blir naturligtvis högre att bygga en egen bil, men då finns det ju ett värde kvar även efter säsongen.
Kommer inte ihåg vad kopplingen kostade, men det kan ha varit 72 000 inkl moms. Det är en Sachs, så jag hoppas det är bra kvalitet.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck

Inlägg av Love »

Hur lång livslängd är det på en så'n där koppling? Du har väl vinsch i bussen så du slipper elda koppling när du lastar?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Man måste vara ganska säker på att man kan köra bil innan man lägger 72 papp på en koppling? :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
HenrikE
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av HenrikE »

Du kan ju inte på allvar mena att du betalade 72 000:- för en koppling?
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Love!
Måste nog skaffa ett spel, för bilen kommer göra 85 km/h på ettan. Kopplingen lär vara slut innan man prickat ramperna annars. Det följde med en hel lunta papper om hur man schimsar in den. Sedan ska den diskas med Yes diskmedel mellan tävlingarna och testerna. Tur att jag har en del svetsning kvar på bilen innan det är dags för sånt.

Steve!
Har aldrig kört någon supercar, så jag vet inte om jag kan köra en sån. Jag har i alla fall två SM-guld och ett brons i isracing, men då med en supernationell bil.

HenrikE!
Har du bättre inköpspriser än jag?
Det finns billigare kopplingar typ Alcon som kostar runt 50-55 000. Klart att jag lyckades få bort någon tusenlapp på priset, men den kostade en hel del...
lindeman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av lindeman »

Fan vad mäktigt det är :D
och vilka sjuka pengar :P
Allt måste ju få ta sin tid spec med dessa priset men när är det planerat att komma igång med körning?
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck

Inlägg av Love »

HenrikE skrev:Du kan ju inte på allvar mena att du betalade 72 000:- för en koppling?
Finns ju betydligt billigare kopplingar som på pappret klarar det hk och nm det handlar om,men det funkar nog bäst på gatan,det är inget att ha om man ska åka rallycross,det är ju ca.580hk/800nm som rycker och sliter i kopplingen så det behövs bra prylar för att det ska hålla!
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

lindeman!
Håller med om att det är sjuka pengar. Byggkostnaden är rätt hög, men dom här bilarna är inte gratis att köra heller.
Hoppas kunna ha den klar till nästa år, men det beror ju på om pengarna fortsätter rulla in. Som det är nu, så går det åt väldigt mycket tid till att dra ihop slantar, så det blir inte mycket byggt på bilen.

Love!
Helt rätt det där med momenten. En kolfiberkoppling hugger heller inte fast på samma sätt som en sinter gör. Dom suger fast mjukare, vilket skonar transmissionen.
Kul förresten att ni hälsade på senast. Du får komma upp mer frekvent, då det är dags för ihopmontering.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Pratade Lite med Anders Nyman för ett gäng år sedan när han körde med Sierra Cossin på isen.

Och hans erfarenhet var att kolfiberkoppling hugger heller inte fast på samma sätt som en sinter gör, dom suger fast mjukare, vilket skonar transmissionen.
Körde väl sönder en del i drivlinan när han åkte med sinterkoppling.

Börjar motorn sitta ihop?

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Är inte speciellt många av supercar bilarna som är i topp på tävlingarna som kostar under 2 miljoner...Troligtvis ingen. Är helt sannlösa grejer på många av dem.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!
Påfrestningarna skulle nog bli för höga för transmissionen om man släppte 800Nm som då ska slå lös 4 hjul.
Nymans Ford hade varit med ett tag, så jag vet inte i vilket skick grejorna var. Dom kan ju ha varit dåliga innan också.
Har vevpartiet på balansering här i Sundsvall, men det börjar bli dags för montering snart. Unitek & ST bygger och monterar motorn. Nu har dom också fått sin nya bromsbänk, så då kan man bromsa också.

Ante Karlsson!
För 2 miljoner får man en begagnad Volvo C30. Det var vad Frode Holte begärde för sin. Ludvig Hunsbedts kostade några hundra tusen mer. Om man beställer en färdig bil, så brukar priset landa kring 3, men jag gör ju det mesta jobbet själv, så då blir det ju billigare. Iofs är ju inte arbetskostnaden det dyraste heller.
Delarna, typ hjulupphängning osv köper jag av IGMAB. Dom har ju de bästa grejorna.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

I helgen var jag till Bollnäs och hämtade en sprängkåpa. Den var oljig, men efter några minuter i tvätten på jobbet så blev den ren.
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck

Inlägg av Love »

Va!! Åker du hit utan att hälsa på mig, fy fy! ;)
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Love!
Jag var på en hastig genomresa, så det blev bara ett snabbt stopp.

Bild

Nu är vevpartiet balanserat. Jag lät tillverka två remskivor, för jag kom på att jag nog ska ha en motor i reserv också.
Skriv svar