Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 T6 -82 Up and running!

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Kylaren fixades lätt med lödkolv, hittade lite passande plast som kunde smältas ihop. Håller inte detta svetsar jag dit alugavlar eller köper ny.
Oljeläckaget fixades relativt lätt samt en del småfix innan det var dags för att ta en liten provtur igen :)

Jag trodde jag hade ställt in laddtrycksstyrningen på 0.7bar övertryck, när jag senare tittade i loggen såg jag att laddtrycket formligen skenar iväg från 2800RPM till att ladda på 1.6bar vid 3500RPM, som tur var är går boost cut in när den laddar mer än 1bar annars hade jag nog spikat sönder motorn. Man kunde dock höra att den spikade vid det höga laddet. Så jag måste se över slangdragningen för laddtrycksstyrningen, blir nog att koppla ur den helt och bara gå på interna fjädern till att börja med.

Måste säga att jag är grymt imponerad av responsen och spool-up av turbon, det kommer inte vara några problem att rita streck :hihi:

Något jag stör mig på är det högljudda vinande ljudet från bränslepumparna och servopumpen som gnäller när man vrider på ratten. Känslan i servostyrningen är bra och ingen skumbildning i servooljan så kan inte riktigt fatta vad det är som för sånt oväsen. Någon som har tips på hur man kan ljuddämpa två stycken Bosch 044 och en servopump? :evil:

En annan sak som jag blir fundersam på efter att tittat på lite loggar från körningen, vad är skillnaden mellan "Main fuel table" värdet och "Adjusted VE" värdet? I mina loggar är dessa värden alltid samma?
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Inlägg av Elias_ »

Prova slå igång pumparna och släng sen ett gammalt täcke över funkar det så är det väl bara o bygga en lj7ddämpad låda :thumbright:

Gött det löste sig med kylan :)
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Upptäckte sist att oljeläckage inte blev helt tätt :thumbdown:
Använde mig av kemisk metall sist men vet inte om jag var lite för ivrig på att skruva på grejerna innan det härdat ordentligt. Ska ta och prova JB Weld nästa gång istället.

Laddtrycksstyrningen är fixad, hade blandat ihop två slangar så det blev stängd wastegate hela tiden :hihi: Inte konstigt att laddtrycket skenar.

Fixade till en liten gummiupphängning till bränslepumparna, det känns som det blev bättre men fortfarande relativt högt ljud. Får prova att göra nån typ av ljuddämparhistoria runt pumparna för att se om det blir bättre. Ett alternativ skulle kunna vara att PWM matningsströmmen till pumparna för att få dem tystare.

Börjar få till bränsle och tändningsmapparna samtidigt som jag litar mer och mer på bilen ju mer man kör vilket känns väldigt skönt. I och med att man har varit inne och rivit i det mesta så har jag nästan räknat med att nåt inte ska hålla, bara för att jag sagt detta nu så kommer väl den gode Murphy och hälsar på :whistle:

Jag får väl nästan räkna med att första shakedown av bilen har gått igenom så nästa gång jag far till garaget ska jag gå över bakvagn, framvagn, bromsar etc. och se så allt fortfarande är ordentligt åtdraget och inget håller på att trilla av.

Ska försöka fixa en film inom det närmaste så man får lite uppfattning över hur den är att köra också!
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Volvo 242 T6 -82 Blåst topplockspackning...

Jaha, bara för att jag nämnde den gode Murphy har han varit och hälsat på... :thumbdown:

Ska väl motvilligt försöka sammanfatta helgens bravader, suck!

Tänkte jag skulle försöka köra med bilen i veckan som gått så har försökt gå igenom bilen så gott jag har tyckt jag behövt och kunnat. Fixat en hel del småfix som inte riktigt är värt att ta upp, en sak jag tänkt på ett tag är att fixa något typ av skydd under motorn. Klippte till en 3mm aluplåt och bockade till, satte dit ett par popmuttrar i intercooler infästningen jag gjort tidigare och använde mig av ett par överblivna hål i motorbalken.

Bild

Bild

Blev helt klart över förväntan, nu slipper jag förhoppningsvis också att en hel del skit skvätter upp på motorn.

Rullade ut bilen och körde en sväng, körde nog iallafall en 2-3 mil. Allt kändes bra och inga konstigheter, men när jag väl kommer tillbaka till garaget så börjar den gå dåligt på tomgång låter som den bara går på 5 burkar och jag märker att den läcker någon form av vätska under motorn. Kollar expansionskärlet och ser att det försvunnit en del där, tänkte först att det var min svetsning av kylaren som gått sönder men den var hel och fin. Ser nu att det kommer en hel del vitrök ur avgassystemet, öppnar då expansionskärlet och luktar. Stark doft av bränsle! :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:
Bara konstatera att toppackningen har gått, vid närmare inspektion ser det ut som det tryckt ur vid cylinder ett.
Jag förstår inte riktigt hur den kan ha gått till, nu när jag körde laddade jag inte på mer än 0.5bar laddtryck, enda tänkbara scenariot jag kan tänka mig är när jag tidigare var ute och körde då den spikade lite att packning då skadats och nu till slut gav upp.

Inte så mycket annat att göra än att parkera bilen och åka hem. Just nu har jag varken tid eller motivation till att byta toppackning. Nu när det är sommar och fint väder vill man göra annat än att vara i garaget, jag har heller ingen ork till att lyfta ur motorn. Alternativt är att lyfta toppen med motorn i, det är nog inga problem i sig men problem kommer när man ska sätta i grejerna igen, nolla kammarna etc. Då jag knappt får in ett finger bakom motorn vet jag inte hur man ska gå tillväga riktigt för att göra detta.

Sen har växellådan börjat leva om vid tomgång, verkar tydligen vara ett vanligt problem på ZF lådorna. Det skramlar rejält och låter inte särskilt bra, dock säger dem erfarna att det inte är någon fara. Vi får se hur lång tid det tar innan den också säger upp sig. Kanske lika bra att köpa en reservlåda utifall att. :thumbdown:

Ska ta mig en rejäl funderare på hur man kan byta topplockspackningen på bästa sätt. Men det kommer nog ta ett tag tyvärr och fram tills dess kommer det nog inte komma så många uppdateringar!

För att liva upp det hela lite så fick jag iallafall filmat lite när jag körde, alltid något :thumbright:

https://www.youtube.com/watch?v=x2KWtqKuohc
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Volvo 242 T6 -82 Blåst topplockspackning...

Inlägg av S_Osterdahl »

Riktigt tråkigt när det händer!
Men ta lite semester och ta nya tag efteråt ;)
Kommer bli kanon när du får allt att lira :)
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende

Inlägg av Robert Markström »

Går utmärkt att hänga v kamremmen & plocka av toppen utan låsverktygen, iaf på en B6304S iaf men den har ju inte vvt.
Enda strulet jag tyckte var jobbigt är ju att man måste konstruera något fint verktyg för att få dit ventilkåpan
jämnt igen utan att knäcka/kröka den.

Har inga sådana högtalare btw : )

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

S_Osterdahl skrev:Riktigt tråkigt när det händer!
Men ta lite semester och ta nya tag efteråt ;)
Kommer bli kanon när du får allt att lira :)
Ja det är lite så jag tänker, ta det lite lugnt ett tag och så förhoppningsvis kommer motivation sakta tillbaka.
Robert Markström skrev:Går utmärkt att hänga v kamremmen & plocka av toppen utan låsverktygen, iaf på en B6304S iaf men den har ju inte vvt.
Enda strulet jag tyckte var jobbigt är ju att man måste konstruera något fint verktyg för att få dit ventilkåpan
jämnt igen utan att knäcka/kröka den.

Har inga sådana högtalare btw : )

//Robban
Hänga av toppen tror jag inte ska vara några bekymmer, jag måste ju ändå nolla vev och kammar sen när jag väl sätter tillbaka sakerna. Just nu använder jag mig av 960 toppen med 3L kammarna så har ingen VVT för tillfället. Specialverktygen för att få på ventilkåpan har jag också så det ska inte vara några problem. Det som blir lite knivigt är att få på bakre packboxar runt kammarna och även bakre täcklocket. Kanske går att montera samtidigt som när man monterar ventilkåpan?

Jag har ingen direkt erfarenhet av blåsta topplockspackningar så vad bör man kolla över nu när man lyfter toppen? Jag tänkte kolla rakheten på blocket samt toppen, försöka mäta hur högt varje kolv går för att se om någon vevstake blivit krökt. Synliga skador på kolvarna. Vatten och olja ska ju givetvis bytas. Vad mer bör man ta och kolla över? Ventiler? Packningar och o-ringar i kylvätskesystemet tänkte jag byta också som försiktighetsåtgärd nu när dem blivit utsatta för bränsle.

Inser att jag har en del jobb framför mig... :whistle:
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av S_Osterdahl »

Jag skulle lyfta ur motorn ialf, har själv sänkt i en vitsexa i en 240 och trångt blir det!
Känns som lite extra jobb men ganska värt det när det är lättmekat :)
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

S_Osterdahl skrev:Jag skulle lyfta ur motorn ialf, har själv sänkt i en vitsexa i en 240 och trångt blir det!
Känns som lite extra jobb men ganska värt det när det är lättmekat :)
Håller med dig, för enkelhetens skull så är det betydligt lättare med motorn urlyft men samtidigt är det grymt mycket merjobb i och med att jag måste riva hela fronten, motorbalken och delar av drivlinan. Jag kommer göra ett första försök för att få ihop den med motorn i, men går det inte så går det inte och då får jag helt enkelt lyfta ur den.

Var i garaget i veckan och börja riva ner motorn.

Efter 3 timmar så gick man från det här:

Bild

Till det här:

Bild

Och en hel hög med delar på golvet!

Bild

Toppackningen var rejält misshandlad, packningen visade på skador på i princip alla cylindrar. Inte särskilt vacker...

Bild

Bild

Bild

Inga synliga skador på kolvarna, går inte säga så mycket om ringarna. Får komptesta den sen när väl alltid sitter ihop igen.

Jag har egentligen allt material hemma för att kunna sätta ihop den men det kommer nog inte gå lika fort som att riva allt :) Ska kolla över att allt är rakt och fint samt rengöra lite delar. Ska försöka spola motorn så gott det går också, men en rimlig plan vore väl att allt är ihopsatt om ett par veckor igen.
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av S_Osterdahl »

Är imponerad av din arbetslust! :)
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

S_Osterdahl skrev:Är imponerad av din arbetslust! :)
På nåt märkligt sätt återkom den redan efter ett par dagar så det är bara att passa på medans den finns där :)

Efter en första inspektion verkar allt ha klarat sig, inga synliga skador på kolvarna och alla lyfte lika högt så inga böjda stakar. Blocket och toppen var helt raka, ventilerna var helt täta. Skrapade bort allt packningslim och rengjorde toppen från gammal olja och vatten. Såg däck att det hade läckt avgaser mellan topp och grenrör på cylindrar, funderar på om man ska försöka sig på och plana ytan mot grenröret innan man monterar tillbaka det.
Så nästa gång jag är i garaget kan jag börja göra allt i omvänd ordning och börja montera tillbaka sakerna, uppskattar väl att det tar 5-10 timmar till innan man kan provköra igen.

Upptäckte dock att kamremmen gått emot kamkåpan någonstans då det låg ett svart fint damm innanför kåpan. Får fixa lite bättre frigång från kåpan och byta den så man slipper kamremshaveri.
Kim A
Lite mer laddtryck

Inlägg av Kim A »

Hur går de här då? Fått ihop bitarna?
Team Bonnmeck!
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 T6 -82

Kim A skrev:Hur går de här då? Fått ihop bitarna?
Jodå, nu är allt på plats igen och lirar fint.
När ändå allt var isär passade jag på att sätta i en extra anslutning i toppen för bättre evakuering av vevhustryck. Svetsade även på några extra anslutningar på vevhusburken.

Bild

Bild

Bild

Bild
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 T6 -82

Har varit ute och kört ett flertal kortare rundor med bilen och generellt funkar den bra.

Något som stör mig rätt mycket är att servo-styrningen inte är helt 100. Vid stillstående och låga hastigheter gnäller servopumpen rätt rejält när man svänger samtidigt som man känner att det hackar/hugger i ratten. Kommer man upp i lite fart så blir ljudet mindre och mindre hugg i ratten, känns logiskt då servon behöver jobba mindre. Nivån är okej och oljan är nybytt, första känslan är att pumpen inte klarar bygga tryck. Någon med erfarenhet kring sånt här?
Funderar även på då pump och styrväxel inte är gjorda för varandra från början om det kan bli såna här problem? Men då många stoppat ner vitmotorer i 240 tidigare och inte verkat ha problem så är jag lite skeptisk mot det.

Tog med mig en tändspole till jobbet och mätte upp dwell tiden vid olika spänningar med hjälp av ett oscilloskop.
Så ni som kör med Volvos tändspolar 9125601, här är hela tabellen. Adderade även en kompensationstabell där jag utgår från att 14V är nominell spänning.

Bild

Jag kör med 7A och det funkar fint för mig, går nog sänka ytterligare om man vill.
Ska även ta och mäta den kontinuerliga strömförbrukningen över alla spolar för att se vilken säkring som är lämplig.
Kim A
Lite mer laddtryck

Re: Volvo 242 T6 -82 Problem med styrservo

Inlägg av Kim A »

Jag kör med t6 servopump och org styrväxel, funkar kanon! Känns stabilare och jämnare nu än innan med org servopump faktiskt,
Team Bonnmeck!
Skriv svar