Jaha, bara för att jag nämnde den gode Murphy har han varit och hälsat på...
Ska väl motvilligt försöka sammanfatta helgens bravader, suck!
Tänkte jag skulle försöka köra med bilen i veckan som gått så har försökt gå igenom bilen så gott jag har tyckt jag behövt och kunnat. Fixat en hel del småfix som inte riktigt är värt att ta upp, en sak jag tänkt på ett tag är att fixa något typ av skydd under motorn. Klippte till en 3mm aluplåt och bockade till, satte dit ett par popmuttrar i intercooler infästningen jag gjort tidigare och använde mig av ett par överblivna hål i motorbalken.
Blev helt klart över förväntan, nu slipper jag förhoppningsvis också att en hel del skit skvätter upp på motorn.
Rullade ut bilen och körde en sväng, körde nog iallafall en 2-3 mil. Allt kändes bra och inga konstigheter, men när jag väl kommer tillbaka till garaget så börjar den gå dåligt på tomgång låter som den bara går på 5 burkar och jag märker att den läcker någon form av vätska under motorn. Kollar expansionskärlet och ser att det försvunnit en del där, tänkte först att det var min svetsning av kylaren som gått sönder men den var hel och fin. Ser nu att det kommer en hel del vitrök ur avgassystemet, öppnar då expansionskärlet och luktar. Stark doft av bränsle!
Bara konstatera att toppackningen har gått, vid närmare inspektion ser det ut som det tryckt ur vid cylinder ett.
Jag förstår inte riktigt hur den kan ha gått till, nu när jag körde laddade jag inte på mer än 0.5bar laddtryck, enda tänkbara scenariot jag kan tänka mig är när jag tidigare var ute och körde då den spikade lite att packning då skadats och nu till slut gav upp.
Inte så mycket annat att göra än att parkera bilen och åka hem. Just nu har jag varken tid eller motivation till att byta toppackning. Nu när det är sommar och fint väder vill man göra annat än att vara i garaget, jag har heller ingen ork till att lyfta ur motorn. Alternativt är att lyfta toppen med motorn i, det är nog inga problem i sig men problem kommer när man ska sätta i grejerna igen, nolla kammarna etc. Då jag knappt får in ett finger bakom motorn vet jag inte hur man ska gå tillväga riktigt för att göra detta.
Sen har växellådan börjat leva om vid tomgång, verkar tydligen vara ett vanligt problem på ZF lådorna. Det skramlar rejält och låter inte särskilt bra, dock säger dem erfarna att det inte är någon fara. Vi får se hur lång tid det tar innan den också säger upp sig. Kanske lika bra att köpa en reservlåda utifall att.
Ska ta mig en rejäl funderare på hur man kan byta topplockspackningen på bästa sätt. Men det kommer nog ta ett tag tyvärr och fram tills dess kommer det nog inte komma så många uppdateringar!
För att liva upp det hela lite så fick jag iallafall filmat lite när jag körde, alltid något
https://www.youtube.com/watch?v=x2KWtqKuohc