Första repan blev det inget av, då transbraken inte fungerade. Tilbaks i depon hittade jag en kabel som var av. Jag hadde självklart skruvat på nånting brevid....
Repa 2, då hände nånting konstigt..
Laddtrycket var skruvat ner en bit, efter mina beräkningar till 2,8 bar. Anledningen var at vi laddade över 3 bar i Fällfors, och at vi upptäckte at den gav 2 hekto mindre ladd i 32plussgrader än hemma i 17-18....
I teorin skulle den alltså då ladda 3,4bar (innjusterat i Fällfors, efter sista repan, till 3,2 bar.
Jag vred ner till det jag trodde skulle bli 2,8 bar, men den laddade 2,5-2,6 istället. Där gick den fett, och boggade ut från start på ettan, när nya slicksen greppade...
Så, av nån anledning, växlade den inte till tvåan....men gick i varvstoppet på 8200rpm... Jag trodde först det var fel med lådan, men kollade co2-växlingen, kollade allt, linjetrycken osv, men det såg okej ut. Teorien är at jag helt enkelt har haft låret emot växlingscylinderen och hindrat den... men inte at jag tror det, då den växlar med rätt mycket tryck..
Repan:
https://www.youtube.com/watch?v=7QKhF6tDi0s
7,2s/135km/t
Jag gjorde som alltid, vred upp laddet igjen istället för å fega. Det blev 2,9 bar, nytt banrekord på 5,75s/205km/t
(har film nån stans, men det får bli sen) Jag var startsnabb på granen, men dårlig 60-fot (lågtladd) och åkte ifrån Vidar direkt. Han hadde bara 182km/t över mål, och dårligt grepp.
Så var dom 4 kvalreporna kjörda, och jag hadde åkt 2 av dom.
Vi var 3 anmälda, jag, Vidar Pettersen (vinnaren av pro street i Pite, 3 år i rad, (grøn Chevy Nova) och John Egil Bustadmo med sin v8 kompressor Mark Williams dragster (1000hk).
John Egil hadde en hel del strul, så han blev inte kvalifierad. Jag och Vidar fick valet mellan bäst av 3, eller en finalrepa. Vi valde å ta en normalrepa till för å testa lite saker, för så å åka finalrepa.
Repa 3: Testrepa:
3,0bar-3,05bar, nytt banrekord på 5,64s/208km/t (bra då 60 foten var 1,48s (lågt ladd)). Vidar var lite före i början, men så slapp kräfterna i B20in lös, och dragsteren blåste om

Repan:
https://www.youtube.com/watch?v=blv6qaVT8lk
Så var det dags för final. Jag mappade lite om, och fuskade lite, då map-sensoren tar slut vid 3 bar, och jag vred upp till 3,05-3,1 bar i peak. Tunade till lite mellanregister och lustgas också. Sen var det dags. Den här gången mistänkte jag at Vidar kom till å ladda på med gas, men jag struntade i det.
Vi for iväg samtidigt ut från start, och midt ute på banan, när han la i 2an, var han vid sidan av mej. Jag satt rakt i avgaserna och ljudet, rätt häftigt


Finalrepan:
https://www.youtube.com/watch?v=0VSjXI8x8Qo
Rätt bra med 214km/t över mål på 201m, med 60 fot på 1,63s.... börjar bli endel mos i B20in nu

Lite fränt at 1000 hästars dragsteren började gå godt, och i ena testrepan åkte 6,13s/207km/t med lite sådär halvgas... som dom sa. Sen kom han ut efter finalen, och åkte 6,0s och 208km/t, med fullgas och däcksrök hela vägen. Det var tydligt at om han inte skulle va med å tävla, var det rätt intererssant å prova på nytt rekord. Jag är nöjd med at B20in gav dom hastigheterna som den gjor, och at det fanns grepp, även om det syns at finalrepan blev så dårlig i starten för at banan inte tog emot 1,2 bar ut från start, men hjulen spann på ettan, och litegrann på tvåan. Jag är också nöjd med at Vi nu fortfarande har banrekordet, som i tid är 5,64s på dårlig opreppat bana (faktisk helt kasst grepp) och också hastighetsrekordet på 214km/t. Vårat gamla rekord var på 5,94s/198km/t.
v8-killarna måste bli lite less nu...

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster