Alu vs titan vs cromo retrainers

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
leon83
För mycket laddtryck
Inlägg: 189
Blev medlem: tis apr 29, 2008 5:35 pm
Ort: Visby

Alu vs titan vs cromo retrainers

Inlägg av leon83 »

Minns helt ärligt inte vilka jag köpte för hundra år sen så hur ser man skillnad på dom.

Funkar inte alu alls eller varför slöt dom säljas?

Gäller en bmw m30
http://motorforumgotland.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Alu vs titan vs cromo retrainers

Inlägg av Jens Gustavsson »

alu rateners av bra modärn sort som alumec eller liknade fungerar utmärkt då det inte är så höga fjäder tryck som man har i en volvo motor eller liknade.
magnetiska?
vad väger dem? alu ca 9 gram, titan ca 12 gram, stål ca 20 gram grovt sett i volvo mått sett.

mvh jens
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Alu vs titan vs cromo retrainers

Inlägg av hauge »

"Funkar inte alu alls" Jodå, det funkar. Problemet med alu i belastning är att det utmattas o går sönder förr eller senare.

För att försöka det lite tydligare:
Om man har stål så om man håller sig under en viss belastning så håller detaljen oändligt länge.
För aluminium finns inget sådant gränsvärde, utan detaljen kommer att bli utmattad och gå sönder förr eller senare

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:S-N_curves.PNG
I Bilden i länken ovan ser man att håller man sig under 30 ksi (enhet ?) kommer stålet att hålla i oändlighet, medans gränsen för alu inte har någon undre gräns

För att inte trampa Jens på tårna, han är duktig/kunnig, så menar han att på en volvo, med låga fjädertryck, så håller de länge
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
leon83
För mycket laddtryck
Inlägg: 189
Blev medlem: tis apr 29, 2008 5:35 pm
Ort: Visby

Re: Alu vs titan vs cromo retrainers

Inlägg av leon83 »

Tackar, skall väga när ja kommer hem. För mig ja handla det av ppf för länge länge sen ihop med nya ytterfjädrar
http://motorforumgotland.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
leon83
För mycket laddtryck
Inlägg: 189
Blev medlem: tis apr 29, 2008 5:35 pm
Ort: Visby

Re: Alu vs titan vs cromo retrainers

Inlägg av leon83 »

Dom är magnetiska och väger 14gr styck, original vägde 17gr
http://motorforumgotland.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Alu vs titan vs cromo retrainers

Inlägg av Jens Gustavsson »

hauge jo du har rätt jag har gått lite matreal beräkning och mins det men i praktiken så kan de hålla i +50 år skulle jag tro på en hobby bil med de fjäder tryck vi har om allt fungerar i ventil mekanismen.

mvh jens
Användarvisningsbild
leon83
För mycket laddtryck
Inlägg: 189
Blev medlem: tis apr 29, 2008 5:35 pm
Ort: Visby

Re: Alu vs titan vs cromo retrainers

Inlägg av leon83 »

Så vilka har jag tro
http://motorforumgotland.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
leon83
För mycket laddtryck
Inlägg: 189
Blev medlem: tis apr 29, 2008 5:35 pm
Ort: Visby

Re: Alu vs titan vs cromo retrainers

Inlägg av leon83 »

Bild
http://motorforumgotland.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: Alu vs titan vs cromo retrainers

Inlägg av Fransson »

Går det inte ringa eller maila PPF?
Tänkte att dom har väl ett kundregister med delar som säljs till kunder.
Borde väl räcka med namn eller telenr så hittar PPF igen din order?

Så blir det inte en massa gissningar, men är dom magnetiska kan du ju utesluta alu eller ?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Alu vs titan vs cromo retrainers

Inlägg av Kadett4wd »

För att tillägga till alu vs stål diskussionen.
Jag har sett 7graders enspårs knaster nästan omöjliga att få loss pga de slagits ned djupare i retainern(Anodiserad Alumec)
Besiktade dem då och såg att även fjädrarna gnagt ett eget fint säte i retainern.
Titan är bara dyrt.

Mitt tips på en motor som ska ha längre serviceintervaller: kör Chromemolly, oavsett fjädertryck.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
leon83
För mycket laddtryck
Inlägg: 189
Blev medlem: tis apr 29, 2008 5:35 pm
Ort: Visby

Re: Alu vs titan vs cromo retrainers

Inlägg av leon83 »

Men mina lär väll vara cromolly när dom e magnetiska o ja köpte som på ppf nån gång i tiden
http://motorforumgotland.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Alu vs titan vs cromo retrainers

Inlägg av hauge »

Varken aluminium eller dess legeringar är magnetiska. Inte heller Titan.
Alltså har du någon form av stål.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar