Alu vs titan vs cromo retrainers
Alu vs titan vs cromo retrainers
Minns helt ärligt inte vilka jag köpte för hundra år sen så hur ser man skillnad på dom.
Funkar inte alu alls eller varför slöt dom säljas?
Gäller en bmw m30
Funkar inte alu alls eller varför slöt dom säljas?
Gäller en bmw m30
http://motorforumgotland.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Alu vs titan vs cromo retrainers
alu rateners av bra modärn sort som alumec eller liknade fungerar utmärkt då det inte är så höga fjäder tryck som man har i en volvo motor eller liknade.
magnetiska?
vad väger dem? alu ca 9 gram, titan ca 12 gram, stål ca 20 gram grovt sett i volvo mått sett.
mvh jens
magnetiska?
vad väger dem? alu ca 9 gram, titan ca 12 gram, stål ca 20 gram grovt sett i volvo mått sett.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Alu vs titan vs cromo retrainers
"Funkar inte alu alls" Jodå, det funkar. Problemet med alu i belastning är att det utmattas o går sönder förr eller senare.
För att försöka det lite tydligare:
Om man har stål så om man håller sig under en viss belastning så håller detaljen oändligt länge.
För aluminium finns inget sådant gränsvärde, utan detaljen kommer att bli utmattad och gå sönder förr eller senare
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:S-N_curves.PNG
I Bilden i länken ovan ser man att håller man sig under 30 ksi (enhet ?) kommer stålet att hålla i oändlighet, medans gränsen för alu inte har någon undre gräns
För att inte trampa Jens på tårna, han är duktig/kunnig, så menar han att på en volvo, med låga fjädertryck, så håller de länge
För att försöka det lite tydligare:
Om man har stål så om man håller sig under en viss belastning så håller detaljen oändligt länge.
För aluminium finns inget sådant gränsvärde, utan detaljen kommer att bli utmattad och gå sönder förr eller senare
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:S-N_curves.PNG
I Bilden i länken ovan ser man att håller man sig under 30 ksi (enhet ?) kommer stålet att hålla i oändlighet, medans gränsen för alu inte har någon undre gräns
För att inte trampa Jens på tårna, han är duktig/kunnig, så menar han att på en volvo, med låga fjädertryck, så håller de länge
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Alu vs titan vs cromo retrainers
Tackar, skall väga när ja kommer hem. För mig ja handla det av ppf för länge länge sen ihop med nya ytterfjädrar
http://motorforumgotland.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Alu vs titan vs cromo retrainers
Dom är magnetiska och väger 14gr styck, original vägde 17gr
http://motorforumgotland.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Alu vs titan vs cromo retrainers
hauge jo du har rätt jag har gått lite matreal beräkning och mins det men i praktiken så kan de hålla i +50 år skulle jag tro på en hobby bil med de fjäder tryck vi har om allt fungerar i ventil mekanismen.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Alu vs titan vs cromo retrainers
Så vilka har jag tro
http://motorforumgotland.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Alu vs titan vs cromo retrainers

http://motorforumgotland.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Re: Alu vs titan vs cromo retrainers
Går det inte ringa eller maila PPF?
Tänkte att dom har väl ett kundregister med delar som säljs till kunder.
Borde väl räcka med namn eller telenr så hittar PPF igen din order?
Så blir det inte en massa gissningar, men är dom magnetiska kan du ju utesluta alu eller ?
Tänkte att dom har väl ett kundregister med delar som säljs till kunder.
Borde väl räcka med namn eller telenr så hittar PPF igen din order?
Så blir det inte en massa gissningar, men är dom magnetiska kan du ju utesluta alu eller ?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Alu vs titan vs cromo retrainers
För att tillägga till alu vs stål diskussionen.
Jag har sett 7graders enspårs knaster nästan omöjliga att få loss pga de slagits ned djupare i retainern(Anodiserad Alumec)
Besiktade dem då och såg att även fjädrarna gnagt ett eget fint säte i retainern.
Titan är bara dyrt.
Mitt tips på en motor som ska ha längre serviceintervaller: kör Chromemolly, oavsett fjädertryck.
Jag har sett 7graders enspårs knaster nästan omöjliga att få loss pga de slagits ned djupare i retainern(Anodiserad Alumec)
Besiktade dem då och såg att även fjädrarna gnagt ett eget fint säte i retainern.
Titan är bara dyrt.
Mitt tips på en motor som ska ha längre serviceintervaller: kör Chromemolly, oavsett fjädertryck.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Alu vs titan vs cromo retrainers
Men mina lär väll vara cromolly när dom e magnetiska o ja köpte som på ppf nån gång i tiden
http://motorforumgotland.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Alu vs titan vs cromo retrainers
Varken aluminium eller dess legeringar är magnetiska. Inte heller Titan.
Alltså har du någon form av stål.
Alltså har du någon form av stål.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*