NTCRS - 940 turbo + hus och verkstadsrenovering

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Vevhusventilerar för mkt, TIPS

Inlägg av 7aan »

Jag hade samma problem med min 8v. Jag hade bara std vevhusburk uppdragen till en cola flaska.
Mina problem uppstod när man hade Max med olja på Stickan. Hade man lite under mitten på Stickan så spottade den betydligt mindre.. Dock får man ju kolla oljan då och då när marginalen på mängden blir mindre.. Det är iaf min erfarenhet av det. Jag laddade 2,1bar då. En polare vars 8v hade samma problem monterade en an20 i front fördelarhålet och drog upp till en ventburk det vart bättre iaf.
Han kör 8v och laddar 2,8bar..
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Vevhusventilerar för mkt, TIPS

Inlägg av philleee »

Kör man orginal burk så kan det vara värt att kapa plaströret som oljan rinner tillbaka i då oljan vid maxnivå ligger över det.
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Vevhusventilerar för mkt, TIPS

Inlägg av NTCRS1 »

7aan skrev:Jag hade samma problem med min 8v. Jag hade bara std vevhusburk uppdragen till en cola flaska.
Mina problem uppstod när man hade Max med olja på Stickan. Hade man lite under mitten på Stickan så spottade den betydligt mindre.. Dock får man ju kolla oljan då och då när marginalen på mängden blir mindre.. Det är iaf min erfarenhet av det. Jag laddade 2,1bar då. En polare vars 8v hade samma problem monterade en an20 i front fördelarhålet och drog upp till en ventburk det vart bättre iaf.
Han kör 8v och laddar 2,8bar..
philleee skrev:Kör man orginal burk så kan det vara värt att kapa plaströret som oljan rinner tillbaka i då oljan vid maxnivå ligger över det.
Jag har AN12 från både originalventilationen och från där fördelaren sitter på 240.. som går via pressade slangar till varsen vevhusburk med öppet filter på.
Och det är inte täppt osv..

Ska i helgen prova att byta oring till stickan, rengöra allting, kolla så det är lagom mängd ( läs lite mindre mängd) på stickan, sen ta en sista provtur utan huven på. Ser jag att den ändå trycker skiten ur stickan och ventilerar "ovanligt" mkt i tankarna så blir det att lyfta motorn.
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Vevhusventilerar för mkt, TIPS

Inlägg av 7aan »

En polare till mig åker ny borratblock med smidda kolvar och exakta kolv och ring spel men hans oljesticka hoppar upp av vevhuskomp endå..han buntandar fast oljestickan för den inte ska flyga upp. Endå är allt top-notch.

Det finns ett rally knep som en bekant rekomenderar och göra på b230 blocken och det är att borra ett 8mm hål igenom blocket Mellan cylindrarna ovanför ramlager gången. Detta görs på rally-motorer, en bekant till mig som jobbar med sånna motorer rekomendera mig att göra den åtgärden för att få bort vevhuskomp.
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Vevhusventilerar för mkt, TIPS

Inlägg av NTCRS1 »

7aan skrev:En polare till mig åker ny borratblock med smidda kolvar och exakta kolv och ring spel men hans oljesticka hoppar upp av vevhuskomp endå..han buntandar fast oljestickan för den inte ska flyga upp. Endå är allt top-notch.

Det finns ett rally knep som en bekant rekomenderar och göra på b230 blocken och det är att borra ett 8mm hål igenom blocket Mellan cylindrarna ovanför ramlager gången. Detta görs på rally-motorer, en bekant till mig som jobbar med sånna motorer rekomendera mig att göra den åtgärden för att få bort vevhuskomp.
Hehe ja man kan ju prova att sätta fast stickan helt, blir att experimentera lite tills man vet säkert om ringarna behöver bytas..

Rallyknepet väntar jag dock med, men tack för tipset ;)
tompa221
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: lör jun 29, 2013 12:55 pm

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Vevhusventilerar för mkt, TIPS

Inlägg av tompa221 »

många kör väl med en slang från oljelocket också?
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Vevhusventilerar för mkt, TIPS

Inlägg av NTCRS1 »

tompa221 skrev:många kör väl med en slang från oljelocket också?
Aa, oljelocket eller svetsa en nippel i ventilkåpan. Men eftersom motorn aldrig har ventilerat så här pass mycket innan så är man ju lite orolig att den har gått ner sig..
Användarvisningsbild
gjutarolle
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
Ort: Jönköpig

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Vevhusventilerar för mkt, TIPS

Inlägg av gjutarolle »

En del får man till och med leda vevhuset från orginalburken in i ventilkåpan och sen ta ut en annan vevhus där ifrån så man får en (oljefälla)
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen

spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle

Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
Bild
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Vevhusventilerar för mkt, TIPS

Inlägg av NTCRS1 »

gjutarolle skrev:En del får man till och med leda vevhuset från orginalburken in i ventilkåpan och sen ta ut en annan vevhus där ifrån så man får en (oljefälla)
Ja det är ju ett sätt, men är inte sugen på det, då en 8v ventilerar jävligt mkt etanol om man inte kört motorn riktigt varm, och det vill jag inte skölj över kammen..
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Vevhusventilerar för mkt, TIPS

Inlägg av Ante Karlsson »

Två grova slangar är det som gäller. En i orginal fälla upp till en burk som tar vara på oljedimman och leder ned oljan igen. Samt en från fördelarhålet tex. Som går upp i samma burk.
Detta ihop med rätt komponerad underdel brukar resultera i princip ingen olja ur ventilationen överhuvudtaget.

/Ante
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Vevhusventilerar för mkt, TIPS

Inlägg av lyyski »

Jag kör med 1 30mm slang och 1 20mm från originalfällan, Det kommer en fin olje/etanol dimma ur den.. Lite mer då den inte va 100% mappad..

Leta fatt i ett b20 lock å se ifall det hjälper med den lilla extra ventilationen.

Leakdown test kanske vore på sin plats?
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Vevhusventilerar för mkt, TIPS

Inlägg av TurboTeamSyd »

Det finns nya lock att köpa om man inte hittar beggade: http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... entilation
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Vevhusventilerar för mkt, TIPS

Inlägg av NTCRS1 »

Tack för tipsen, väntar dock med att krabba med det nu, löste problemet så här sålänge:

Hehe :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Inlägg av NTCRS1 »

Jahapp, motorn håller fortfarande, vilket känns skönt.

Har tänkt ut och kommit fram till lite planer nu framöver, allt kommer kanske inte bli av, men kör väl på iaf och försöker beta av så mycket som möjligt :)

- Dra ström i garaget och köpa en 170 amp migsvets ESAB
- Be en polare svetsa bur
- Svetsa och bygga om diverse fästen och upphängningar i motorrummet (ic, oljekyl och lite blandat)
- Koppla i hydraulisk handbroms
- Lacka motorrum och inv
- Använda originaltanken, men byta anslutningar och slangar hela vägen fram och tillbaka till grövre
- Koppla på en soppapump till
- Bygga bättre gjort avgassystem både till besiktningssetupen och till den andra turbon.

Detta är vad jag vill göra, sen får vi se vad pengarna, orken och tiden räcker till :)

Burnade lite i lördags - http://www.garaget.org/video/146764
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Inlägg av NTCRS1 »

Jahapp tänkte köra en liten miniupdate i brist på annat o göra för tillfället :)

Köpte mig en EuroMIG 170 amp för några veckor sen, en jobbarkompis kopplade in 3-fasen i garaget och vips, skiten gick igång :thumbright:

Övade lite på tjejens v70n t5, blev ett "halvsats 3", byggde det med så mycket böjar som möjligt för att det verkligen skulle slicka karossen, och det blev faktiskt banan bra. Så helgen efter fick svetsen bränna ihop ett liknande till polarens v70n d5. Så nu har man laborerat lite med styrka och matning m.m. så nu känner man att man börjar vänja sig vid svetsen.

Har mekat lite bruksbil (fan vad det är tråkigt, förstår inte varför man inte lämnar in på verkstad?)
Bromsar bak fick en liten genomgång och det årliga fjäderbytet runtom. När den är besad och godkänd så får 940n hoppa upp på pallbockar och delvis rivas och byggas om.
Ska bli riktigt roligt, taggad som fan :)

Som sagt vinterns planer står i inlägget högre upp.. Har även tänkt att lägga till TXR's länkarmar efter besiktning och registrering med buren..

Hade!
Skriv svar