turbo & kompressor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Kritztw
För lite laddtryck

turbo & kompressor

Inlägg av Kritztw »

Tja, har en om602 med hx35a, har fått tag i en kompressor mkt billigt som suttit på en om602 med allt vad som behövs för att passa dit, dock inga tryck/sugrör.. Hur ska jag göra måste jag ha spjäll på kompressorn ??

Ett tryckrör går ju från turbon till insuget, samt ett kommer ju gå från kompressorn till insuget, ska jag reglera kompressorn med en dumpventil på tryckröret? samt måste ju ha ett spjäll isf, eller membran som kan koppla bort kompressorn ?

Någon som kan ge lite tips & Trix?????

///MVH!
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck

Re: turbo & kompressor

Inlägg av Jay-c »

Du skall alltså köra kompressor och turbo parallellt? Har du någon skiss på hur det är tänkt att se ut?
/ Johannes Carlsson
Enok
Forumsberoende

Inlägg av Enok »

Varför inte bara ladda in i kompressorn från turbon?
Peter Olson
JÖRGEN.G
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av JÖRGEN.G »

Hej! Om du laddar från kompressorn in i turbon och har en bypas ventil förbi kompressorn när turbon vill ha mera luft.
Så är det ordnat på penta dislar kad42 mm med bort koppling av kompressorn med magnet koppling när turbon tar över. m.v.h JG
jre
För mycket laddtryck

Inlägg av jre »

Det är lätt att överhetta kompressorn om du har spjället efter den (tar några sekunder om vi pratar deplacementskompressor tex skruv). Det vanliga brukar vara att ha luftfilter, turbokompressor, laddluftkylare, spjäll, skruvkompressor, insug (i den ordningen). Dumpventil som vanligt från innan spjället tillbax till mellan luftfilter och turbokompressor.

När du stänger spjället pumpar skruvkompressorn från nästan vakuum till insuget. På låga varv får man deplacementet (omsättningsförhållandet som beror på drevningen) i laddtryck och på höga varv turbots laddtryck gånger deplacementet. Dvs lätt att det blir lite för mycket på höga varv om man inte sätter turbotrycket väldigt lågt.
//Jacob
Användarvisningsbild
evil_caddy
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av evil_caddy »

hej jag håller på med lite av samma sak . å jag ha hitta en kompressor från en Volvo FL6-Supercharger som jag ska montera in på en om606a sen en hx50 och vill att kompressorn ger 1 - 1,2 bar sen ska turbon leverera resten upp till 2,5-3 bar . å alltså jag ha grundat länge på va som e den effektivaste sättet . skulle va väldigt roligt om nån kunde hjälpa till mej några tips å iderer . gjärna bilder om nån har då jag inte hittat nått bra alls
OVERLOAD IS THE THING YOU NEED

AMAZON 70a 16V

AMAZON 70a chev 350 BLEV INGE AV

VOLVO 142 CHEV 350

FIDDY 150CC med 0,8 i ladd =)

CADDY MK1 . PROJEKT

can you drift it THEN drift it
can you not drift it make it drift
Skriv svar