Tja, har en om602 med hx35a, har fått tag i en kompressor mkt billigt som suttit på en om602 med allt vad som behövs för att passa dit, dock inga tryck/sugrör.. Hur ska jag göra måste jag ha spjäll på kompressorn ??
Ett tryckrör går ju från turbon till insuget, samt ett kommer ju gå från kompressorn till insuget, ska jag reglera kompressorn med en dumpventil på tryckröret? samt måste ju ha ett spjäll isf, eller membran som kan koppla bort kompressorn ?
Någon som kan ge lite tips & Trix?????
///MVH!
turbo & kompressor
Re: turbo & kompressor
Du skall alltså köra kompressor och turbo parallellt? Har du någon skiss på hur det är tänkt att se ut?
/ Johannes Carlsson
Re: turbo & kompressor
Hej! Om du laddar från kompressorn in i turbon och har en bypas ventil förbi kompressorn när turbon vill ha mera luft.
Så är det ordnat på penta dislar kad42 mm med bort koppling av kompressorn med magnet koppling när turbon tar över. m.v.h JG
Så är det ordnat på penta dislar kad42 mm med bort koppling av kompressorn med magnet koppling när turbon tar över. m.v.h JG
Re: turbo & kompressor
Det är lätt att överhetta kompressorn om du har spjället efter den (tar några sekunder om vi pratar deplacementskompressor tex skruv). Det vanliga brukar vara att ha luftfilter, turbokompressor, laddluftkylare, spjäll, skruvkompressor, insug (i den ordningen). Dumpventil som vanligt från innan spjället tillbax till mellan luftfilter och turbokompressor.
När du stänger spjället pumpar skruvkompressorn från nästan vakuum till insuget. På låga varv får man deplacementet (omsättningsförhållandet som beror på drevningen) i laddtryck och på höga varv turbots laddtryck gånger deplacementet. Dvs lätt att det blir lite för mycket på höga varv om man inte sätter turbotrycket väldigt lågt.
//Jacob
När du stänger spjället pumpar skruvkompressorn från nästan vakuum till insuget. På låga varv får man deplacementet (omsättningsförhållandet som beror på drevningen) i laddtryck och på höga varv turbots laddtryck gånger deplacementet. Dvs lätt att det blir lite för mycket på höga varv om man inte sätter turbotrycket väldigt lågt.
//Jacob
- evil_caddy
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 95
- Blev medlem: sön apr 15, 2007 10:14 pm
- Ort: umeå
Re: turbo & kompressor
hej jag håller på med lite av samma sak . å jag ha hitta en kompressor från en Volvo FL6-Supercharger som jag ska montera in på en om606a sen en hx50 och vill att kompressorn ger 1 - 1,2 bar sen ska turbon leverera resten upp till 2,5-3 bar . å alltså jag ha grundat länge på va som e den effektivaste sättet . skulle va väldigt roligt om nån kunde hjälpa till mej några tips å iderer . gjärna bilder om nån har då jag inte hittat nått bra alls
OVERLOAD IS THE THING YOU NEED
AMAZON 70a 16V
AMAZON 70a chev 350 BLEV INGE AV
VOLVO 142 CHEV 350
FIDDY 150CC med 0,8 i ladd =)
CADDY MK1 . PROJEKT
can you drift it THEN drift it
can you not drift it make it drift
AMAZON 70a 16V
AMAZON 70a chev 350 BLEV INGE AV
VOLVO 142 CHEV 350
FIDDY 150CC med 0,8 i ladd =)
CADDY MK1 . PROJEKT
can you drift it THEN drift it
can you not drift it make it drift