BMW E28 518i - M50 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
clew
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis apr 24, 2012 1:19 pm

BMW E28 518i - M50 Turbo

Inlägg av clew »

Hej!

Har hängt här och läst ett tag men har inte skrivit så mycket, så jag tänkte jag skulle presentera min bil här.
Bilen är en 518i från 1985 som jag köpte 2011 då den stått avställd i 5 år.
Bilen hade vid inköp läckande bromscylindrar bak, rostiga fjäderben fram, glappande bakvagn och var i ett allmänt ovårdat skick.
Den var dock skonad från klåparmeck och var ganska fin i plåt/lack så jag tyckte den var värd att räddas.
Jag bytte då bromscylindrar samt svetsade upp fjäderbenen och fick den igenom besiktningen, körde runt med den så under sommaren 2012/2013.

Skaffade sedan en riktig garageplats och satte igång med att ge bilen lite mer kärlek.

Har under vintern/våren här gjort följande:
* Tagit ner bakvagn samt lagat rost i trösklar och silentblocksinfästning
* Renoverat en 535 bakvagn samt monterat denna
* Monterat nyrenoverade E34 540i bromsar runt om
* Byggt egna coilovers
* Köpt BBS RS 16x9 samt 16x10 fälgar (RS022 samt RS076)


Såhär såg bilen ut efter det i somras:
Bild

Bild

Bild
clew
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis apr 24, 2012 1:19 pm

Inlägg av clew »

Efter ett tag tröttnade jag på att åka runt med en original M10 och började fundera lite på M50 turbo...

Hade ett tomt M52-block ståendes så det blev ju perfekt att måtta med:
Bild

Gjorde motorfästen i grenrörsdelar då jag hade det liggande, borde bli stabilt (jag är ingen licenssvetsare direkt men det blev genombränt och bra iaf...)
Bild
Bild

ZF-låda från E39 528i, kuddar från E39, balk från skrotlådan (troligtvis 524td?)
Bild


Lite rost hittades också i infästningen till framskärmen på förarsidan:
Bild

Lite kap och svets:
Bild

Slipar ner det lite, det vart helt OK!:
Bild


Nu inväntar jag turbo och lite flänsar, sedan är det dags för grenrörsbygge!
Tänker testa något lite oprövat (iaf i Sverige) och bygga ihop en turbo av Mitsu-delar.
Jag tänker att TD04an är en fin turbo, men lite liten. Så jag tänkte köra TD06H turbo med ett kina-avgashus så jag blir av med intern WG och får v-band.
Måtten på denna är 60/78 mm på kompressorsidan och 58/67 mm på avgas (ungefär, mätt med skjutmått).
Blir intressant och se hur avgashuset ser ut, det kan ju vara katastrof...
Användarvisningsbild
Crille_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tor jul 29, 2010 6:32 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Inlägg av Crille_ »

Riktigt fint utgångsobjekt, lycka till med projektet :)
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Inlägg av Elias_ »

fint bygge :thumbright:

du borde svetsa i en plåt mellan plattan på motorn och röret till fästet på avgassidan. blir mycket påfrestningar på svetsen annars.
har tyvärr ingen bild att hänvisa till men gjorde mina först som dina ser ut nu och de sprack i svetsen efter ett tag men efter att stagat upp med plåt vart det kanon :thumbright
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Rovers
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: sön jul 16, 2006 7:41 pm
Ort: Boden/Unbyn

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Inlägg av Rovers »

Snygg! Kan inte bli fel med en vit E28
7:an http://www.garaget.org/?car=226041" onclick="window.open(this.href);return false;
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Inlägg av stefanfloden »

Hur lågt kommer tråget jämfört med framvagnsbalken?
clew
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis apr 24, 2012 1:19 pm

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Inlägg av clew »

Elias_ skrev:fint bygge :thumbright:

du borde svetsa i en plåt mellan plattan på motorn och röret till fästet på avgassidan. blir mycket påfrestningar på svetsen annars.
har tyvärr ingen bild att hänvisa till men gjorde mina först som dina ser ut nu och de sprack i svetsen efter ett tag men efter att stagat upp med plåt vart det kanon :thumbright
Jag insåg det själv också... Blir att bränna dit en triangel där!
clew
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis apr 24, 2012 1:19 pm

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Inlägg av clew »

stefanfloden skrev:Hur lågt kommer tråget jämfört med framvagnsbalken?
Har inte mätt exakt, men ca 3cm under balken skulle jag nog säga.
Tillräckligt lågt för att vara lägsta punkten iaf... Eventuellt så gör jag om tråget så att det blir bredare men inte lika djupt.
Så här ser det ut (lite svårt att se...):
Bild
clew
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis apr 24, 2012 1:19 pm

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Inlägg av clew »

Grenrörsbygge påbörjat! Då det är väldigt ont om plats med M50-lutning och jag vill ha så lika långa rör som det går så har jag valt att bygga ett 3-2-1-grenrör.
Primärrören är 42mm som går ihop tre och tre till ett 60mm (blir ungefär samma area).

Än så länge är bara kollektorerna klara:
Bild
Bild
Bild
Bild
clew
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis apr 24, 2012 1:19 pm

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Inlägg av clew »

Grenrör uppunktat:
Bild
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Inlägg av Roger Berglund »

såg väldigt smutt ut ! :thumbright:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
clew
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis apr 24, 2012 1:19 pm

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Inlägg av clew »

Lite mer bilder på grenrörsbygget!

TIG-at kollektorer:
Bild

Utprovning av turbons placering:
Bild

Gjort en jigg och börjat med första tre cylindrarna:
Bild

Första halvan klar:
Bild

Lite provmontering, fick ta bort lite i övre delen av rambalken, detta kommer att boxas igen och förstärkas:
Bild

Testmonterade turbon efter att grenröret blev uppunktat:
Bild


Väldigt nöjd hittills! Tack till Joni som hjälpte mig med detta och som nu ska TIGa ihop allting åt mig!
clew
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis apr 24, 2012 1:19 pm

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Inlägg av clew »

Update!

Svetsad oljeretur (AN10):
Bild

Motorn är snart klar, måste få en insugskam svarvad och lite fler delar tvättade bara.
Bild

Såhär blev grenröret, fattas bara wastegaterör nu:
Bild

Joni testade att lägga lite betpasta på min TIAL-wastegate som var rödeloxerad:
Bild

Lite puts på det så blir det fint:
Bild

Vill inte ha några blåa/röda detaljer, ska vara enkelt och stilrent i motorutrymmet.
Tack till Joni (BusE) än en gång för all hjälp!
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Inlägg av NTCRS1 »

Snyggt bygge, gillar grenröret!

Hur får man tag på betpasta? :)
clew
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis apr 24, 2012 1:19 pm

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Inlägg av clew »

NTCRS1 skrev: Snyggt bygge, gillar grenröret!

Hur får man tag på betpasta? :)
Tackar, det ligger några timmar bakom det!
Vad jag vet kan man bara köpa betpasta som företag med specialtillstånd, inte särskilt hälsosamt att handskas med...
Skriv svar