Volkswagen typ 1 - 64 (såld) nu vw buss "early bay" -72

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av ingesjo »

Ahh typ 911 kåpa ska det vara
Liknande denna nedan men byggd för Typ 1 originalfläkt och generator..
http://www.rockwestracing.com/wp-conten ... ud-Kit.pdf
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

6v startmotor har jag också med 1500:an men det är för att min 12v är gjord för 200mm svänghjul och på 1500:an sitter 180mm. Man kan inte flytta svänghjul hur som helst eftersom de har olika typer av tätning. Annars har jag en internlagrad 12v startmotor, då kan man skita i vad det sitter för bussning :-)

Jag ska köra original kylare till att börja med, har tempmätare för att se vad det ger, annars monterar jag dit en adapter för in/ut samt en termostat för externt kyl med manuell fläkt som kan köras vid behov. Oljan är det som primärt kyler motorn, så att den sitter i fläktkåpan är av just den anledningen.. Däremot har jag doghouse, som innebär att det är utflyttat och inte skymmer 3ans cylinder. Tändningen kommer att vara lika på alla cylindrar då jag kör magnaspark fördelare och msd 6al tändbox.

typ4 har fina insugskanaler, men avgaskanalerna är mkt sämre än typ1, sen sitter de sjukt jobbigt till under topplocken mellan stötstångsrören. Kylförmågan kan jag inte svara på.. men jag ser inte varför kylningen skulle va bättre..? Jag har iaf CB044 toppar som har större kylarea än original så det ska nog va lugnt.
Glömplåtarna är för att man ska få luften att gå runt cylindrarna inte rakt ut mellan dem.. fartvind eller inte.. Vw hade ett par ingenjörer som klurade en del och de satte nog inte dit nåt i onödan.

Hur som, det blir förhoppningsvis bra till slut :-)
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av wuffee »

vilka sidor handlar du ifrån? tänkte typ ventiler å fjädrar å den biten?

mvh

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Det är lite olika.. Handlar en hel del från Usa, tex CB performance, pierside parts, cip1, även thesamba forum har en annonsdel där det säljs mkt godbitar. Jag har ordnat det så att jag har en s.k. shipping forwarder i Usa vilket ger mig en adress där. Många i Usa vägrar att skicka utrikes, så det underlättar en hel del.. sen sparar man mkt pengar på att samla ihop ett gäng prylar, få det packat till ett paket och hemskickat. Annars är det mest Dalhems (för att jag har lite rabatt där), custom speedparts, finns även classic vw upnorth och vwimporten.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av ingesjo »

Vi hade bara lite problem med kylning vid stillastående, där hade kanske glömplåtarn hjälpt.
Hmm avgaskanalerna fick vi porta rejält.
Isug rätade vi bara till lite granna.
044 toppar är fina dom med.
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av wuffee »

tackar! då har man lite å gå igenom..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Lugnt Wuffee :-)

Ingesjö, okej.. stillastående är ju inte det viktigaste.. om det inte är riktigt långsamma köer då.. kan ju bli jobbigt. Min är ju gatbil, så den behöver vara rustad för sånt. På typ1 är det ju snarare tvärtom.. avgaskanaler flödar nästan för bra i förhållande till insug.. Det finns superflow och andra, som har flyttat isär insugskanalerna, vilket även JPM har anammat på sina topplock. Det förbättrar insugskanalerna avsevärt.. Dock var superflow inte ett alternativ för mig, de har alldeles för dålig kylning för gata.
044 finns i många olika varianter, jag köpte de som är råa gjutningar och man får göra all portning själv.. kul på ett sätt, men ffa mkt billigare än CNC varianterna.. Vid uppdatering framöver blir det nog CNC-toppar för mig med.. 185cfm direkt ur lådan presterade en bekants och det är ju helt ok.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av ingesjo »

185 cfm direkt ur låda det var inte dålig det inte :-)
Super flow kunde man köpa förr utan portning ,, m.a.o råa om du förstår mig rätt..
Jag har fuskat runt lite på Amerikanska leverantörers hemsidor på kvällarna när jag har lite att göra...
Hmm sånt som internet butiker fanns ju inte då vi höll på :-( eller det kanske fanns men vi visste inte om det :doh:
Det med dessa butiker är den bättre formen av pornografi :whistle:
Vi byggde inte direkt för Gata ,, vi tillhörde gänget runt Lollo (som äger VW custom Speedparts)
Fortfarande lite kontakt med honom då och då ,, tyvärr mer sporadiskt nu för tiden.
Vi var först (tror jag) med typ 4 byggnation i Sverige ,, vi köpte motorer från 411 och 412 på skroten när dessa börja dyka upp där,, bilarna var några attans rostburkar.
Har för mig att insprutaren 411 E hade Smitt svänghjul och det var det enda som höll när man ville lätta.
Hade väl en 3-4 motorer stående i reserv..
Men faktiskt den vi byggde på från början höll väldigt bra så reservmotorerna gick tillbaka till skroten, spara bara på toppar och vevaxlar.
Detta finns inte i min ägo längre ,, undrar var den motorn tog vägen?
Vi vann faktist ett pris på Vallåkra träffen med vår bil (Buggy) ,, något om bästa lack på kit car.
Ähh vi får sluta nu,, för jag börjar blir sugen på att bygga något själv i VW väg,, och det går ju inte för jag har redan 2 andra projekt som måste tas om hand.
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Näe, det är fina flöden i cnc-topparna. Vill man ha nåt ännu bättre köper man JPM, men de kostar strax under 30.000:- också, men man får det bästa.
Nu för tiden finns allt på nätet, men för att hitta en del godbitar krävs att man har kontakter som inte finns på webben för vem som helst.
Själv har jag inte varit i den luftkylda branchen speciellt länge, jo jag hade en buggy för ca 10 år sen, då kunde man i princip inget och köpte en byggd småtrimmad 1600 och tyckte det var skitkul, den såldes efter ett par säsonger när man ledsnat på att leta parkeringshus vid regn :-P
Smitt svänghjul är ju en fördel om man inte vill att det ska flyga i bitar vid höga varvtal.. hehe.
Skaffa ett objekt istället och sätt igång ;-)
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av ingesjo »

Nehe
Har en S7 som jag håller på att bygga upp från grunden, var mer problem än jag trodde med den, förbaskat impuls köp i UK när jag bodde där.
Sedan en Volvo 145 som stått i 20 år rostlagad, ska lackas utvändigt, sedan ett motorrum + inredning som ska monteras ihop, den motor jag har ståendes har bankat ihop veven,, phuuu
Jobbar inte i Sverige och är bara hemma sporadiskt och då är det 100 andra grejer som ska tas om hand..
Men drömmarna finns kvar ,, speciellt efter man var i Ängelholm :-)
Kul om man kunde få se ditt bygge en gång i framtiden,,,, hoppas du får lika snärtig gasrespons som vi hade i vår.
Grannarna trodde det var någon som låg och testade en Formel bil hemma på gården :-)
Blev stoppad av en civilbil med Kling o Klang en gång, dom bara skakade på huvudet :-)
Även besiktningsmannen skaka på huvudet ,, besiktigades med helt original 1300 motor ,, bara skydd (rostigt) över generator remmen som var annorlunda.... oljig och sölig
T.o.m. orginal avgassystem :D
Kommentaren blev "Döööö den där motorn brukar inte du ha i va !?"
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Den kommer att kunna ses på träffar framöver så det är ju bara att dyka upp :-)

Nu är det motorn som får all energi, sen är det växellåda, sen är det karossen... som behöver ny lack, rutlister, sätesklädsel etc.
Har en 1500, som ser ok ut som ska agera besiktningsmotor :-)
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Ja, då har man småpysslat lite med motorn igen. Mycket smågrejer att fixa såsom packning mellan topplock och insug, fila lite på kåpor som tar i.. remskivan tog i bakre/nedre plåten tex.
Har kapat och monterat an-kopplingar på slang mellan bränsletryckregulator och förgasarna. Märkt att det blir jävligt puligt att komma åt tändstiften med insugen på plats :-O
momentdragit vippställen och justerat ventilspel, lossade dem sen så inte ventilfjädrar sitter ihoptryckta i onödan.

Var ute och spanade lite på bilen också, hur man ska dra sopparöret.. vill dra det under bilen, men då måste man borra en massa hål för att montera klammer.. vet inte om jag är så sugen på det.. Ska man dra det i bilen bredvid tunneln måste man å andra sidan borra hål i karossen både fram och bak.. Får se hur jag gör.
Får hem gasarmar till förgasarna från Jaycee snart, andra trattar och trattfilter samt ett alu-rör som är 18mm invändigt. Ska dra en snabel från oljepickupen ner och bak i extrasumpen.

Så här ser det ut för tillfället. Magnaspark-fördelaren och växelströmsgeneratorn sitter för närvarande på 1500:an men de ska ju på denna också.

Bild
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Medan jag väntar på de sista motorgrejerna så fick jag ett ryck.. Alltid tyckt sätena ser så sunkiga ut, har velat ha svarta hela tiden dessutom.. ingen som ville byta heller då mina är skitiga och sunkiga. Dörrsidorna är bytta till svarta som jag fick av Pekka.

Åkte till tygskroten i Skene och köpte fuskskinn för möbelbeklädnad, slet och drog i en bit, kändes starkt med lite stretch åt båda håll. Köpte 7m och deras starkaste tråd samt lädernål till symaskinen.

Sen var det bara att ta av och sprätta upp befintlig klädsel, point of no return :-)

Använde de gamla bitarna som mallar, ritat av och klippt ut.
Bild

Maskinen, en gammal Singer
Bild

Första test innan jag syr spåret för ståltråden som går längs med nederkanten. Ett hörn och ett litet veck som jag inte är riktigt nöjd med.
Bild

Med ståltråden, lite extra stoppning, sträckning och ditmontering av ringarna så ser det faktiskt helt ok ut, vecket i bakkant kommer inte att synas när ryggstödet kommer dit.
Bild

Ryggstödet ligger nu inne på matbordet, klädseln demonterad och sprättad. Imorn fortsätter jag och så får vi se sen om jag vågar mig på framsätena :-)
Sittdelen tog ca 7h med några pauser, inkl sprättning, mallning, klippning, all sömnad och montering.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av MrPete »

Så, nu har jag gjort ryggstödet bak med. Det var inte helt enkelt med pinnarna som skulle sys fast rakt i både över- och nederkant. Bredd och tjocklek ska stämma överallt när det ska ihop sen.. blev bara en lite sprättning iaf :-)

Bild

Bild

Bild

Kommer nog att vänta ett par dagar med att göra stolarna. Det är ganska jobbigt att hålla på, speciellt när man har ett ganska litet bord i vardagsrummet, en dotter och en hund som ska vara överallt samtidigt. Men håll ut, det kommer så småningom :-)
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Inlägg av W108 »

:thumbright: Snyggt
Skriv svar