Nu är jag inte på samma höga nivå vare sig kunskapsmässigt el ambitionsmässigt som många här men skriver litet endå!
Jag och brorsan köpte i sommras ett riktigt yxbygge på en beach buggy som fått en drivlina från en Saab 9000t. Den motorn va lite masserad och lämnade uppskattningsvis 250-260hkr innan blockpackningen gick (den är pigg även nu med kass packning) Bilen väger uppskattningsvis ca 700kg. Tyvärr är allt byggt med dåligt material samt väldigt slarvigt. Vi rättade till det värsta väldigt enkelt och kanske inte supernoga heller (i jämförelse med det som va innan va det iofs raketnivå på det) och körde en dragracetävling. Bästa tid på 201 m på slitna 195 gatdäck vart 8,5 med 129 i slutfart vill jag minnas. Detta med mycket hjulspinn och dåliga starter.
Motorn som sitter i har en t3/t4 turbo vilket ger mycket lagg och all effekt sent på en gång. DVS väldigt svårkörd.
Ny donatorbil ha inhandlats och det är en 9000 2,3t -95. Skall med steg 3 ge ca 270hkr samt 440nm vilket lär räcka ett tag.
Planen är att med en ganska strikt budget bygga en rolig och hyffsat potent dragracebil. Hela motorupphängningen kommer göras om och bli betydligt seriösare. En dragrace bur i byggsats skall inhandlas och svetsas dit.
Har stått och klurat lite idag inför motorbyte samt uppbyggnad för fjädertorn, motorfästen placering av kylare, avskärmningsväggar. Får växa fram litet under resans gång. Skall försöka beställa en dragracingbåge i veckan då jag tror det är bra att ha den att utgå ifrån.
Med tidigare motor och växellåda så har bilen drivit/spunnit på båda hjulen vilket förvånar mig litet då det är öppen diff i lådan. Kan det bero på att det varit dåligt grepp kanske? Är det inte litet märkligt? Kommer gå med slicks och betydligt bättre grepp framöver. Frågan är om man skall försöka skaffa en diffbroms el dyl alt svetsa diffen? (det är ju en ren racebil men det kanske vore kul att kunna testa litet bana och då är nog inte svetsat så kul)
Är det en fördel att stummontera motopr och växellåda?
Kommer det hålla för banzaistarter med 26" slicks vid en vikt på ca 700kg?
Alla tips och ideer är välkomna.
Här är en länk till gamla ägarens garaget: http://www.garaget.org/?car=150110 OBS! Det är ett bonnbygge!

MVH
Kalle