Volvo 164 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
rhonnstad
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: fre apr 20, 2007 1:19 pm
Ort: sunne

Volvo 164 turbo

Inlägg av rhonnstad »

Jag gjorde en bytesaffär nu i veckan och fick mig en volvo 164 med b30 och turbo som jag tyckte verka som en rolig bil.
Det som sitter i bilen är allså
orörd b30 som körs på e85
en turbo som jag inte vet nått mer än att det står A/R.70 på
Extern wg
siemens 875cc spridare och progressiv btr med grundtryck på 4bar. en 044 pump
ms1v2.2
innovate mtx-l lambda
stor kina ic
15" förtändning på fördelade med "vanlig" spole

när jag fick bilen så pendlade lambdan mellan 0.5 och 1.52 och hackade en hel del och tänkte att de är väl bara att mappa om bilen 8)

men nu är ju jag inget snille vad det gäller datorer men har lyckats kalibrera och konstatera att lambdan nu visade korrekt och gick jävligt fett och ibland ner mot 0.6.
och har efter många om och men fått den att gå på 1 vid "gubbkörning och .8- .85 när man gasar på.

men de är fan inget ös i maskinen tycker jag och undrar nu om jag är helt ute å cyklar?
är de nått jag missat eller är det helt enkelt för dåliga grejer?

laddar 0.7bar nu och börjar hacka efter 5000rpm med lambda 0.8

tacksam för svar och ideer :thumbright:
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Re: Volvo 164 turbo

Inlägg av WTB »

Jaha en till från länet/grannkommun :) kul med 164:a också,Du kan ju alltid skruva ur stiftena och kolla så du har 0,4 i gnistgap om de inte är gjort?
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Volvo 164 turbo

Inlägg av bernhardsson132 »

Låter väldigt coolt med b30 turbo!! Bild på maskineriet!!
Användarvisningsbild
rhonnstad
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: fre apr 20, 2007 1:19 pm
Ort: sunne

Re: Volvo 164 turbo

Inlägg av rhonnstad »

Ja de är väl inte så vanlig bil man ser ute på vägarna, och sån skön sång ur b30n
Felet var för litet ventilspel å för stort brytaravstånd :doh:
Blev en jävla skildnad och motorn drog bra med ett ladd på 0.8 :)

Tyvärr orkade inte kopplingen med just när det började bli roligt.
Försöka få tag på en värre koppling och fixa endel småskit så ska den snart få köras i bänk.

Någon som vet på förhand vad en b30 klarar av?

Om jag visste hur man lägger upp bilder skulle jag gärna visa på röran under huven :hihi:
Finns de något smidigt vis att lägga upp bilder?
RICKARD B
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons aug 10, 2011 10:26 pm
Ort: vimmerby

Re: Volvo 164 turbo

Inlägg av RICKARD B »

Tjena fränt med 164a turbo. En fråga vad har du för växellåda? Original m400 eller nått annat?
old volvo`s never dies they only goes faster

RICKE88_@hotmail.com
Användarvisningsbild
rhonnstad
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: fre apr 20, 2007 1:19 pm
Ort: sunne

Re: Volvo 164 turbo

Inlägg av rhonnstad »

Ja 400 lådan får hänga i så länge den håller :)
RICKARD B
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons aug 10, 2011 10:26 pm
Ort: vimmerby

Re: Volvo 164 turbo

Inlägg av RICKARD B »

Ok ja det ska visst hålla rätt bra. Anledningen till att ja undra var att jag har ett projekt med b30 och zf låda men vet ej jag ska ha för koppling som passar. Har mest hållit på med m40 och b20 så BMW låda är lite nytt för mig .. /Rickard
old volvo`s never dies they only goes faster

RICKE88_@hotmail.com
Användarvisningsbild
rhonnstad
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: fre apr 20, 2007 1:19 pm
Ort: sunne

Re: Volvo 164 turbo

Inlägg av rhonnstad »

Nu har det stått still med 164an ett tag efter väl mycket motgångar under kort tid.
till att börja med så pajja bakaxeln, därefter kopplingen.
Bytte koppling och några dagar efter det så havererade växel lådan och låter nu som ett krossverk :evil: .
allt på mindre än 2v så både orken och kassan sa stopp.

men tänkte ta nya tag och försöka få bilen bänkad och reggad innan vintern.
Frågan är om det är någon idé att stoppa i en m400 igen eller är det bättre att satsa på en mer hållbar låda direkt?
Jag har ju hört en massa gott om m400 och att den ska hålla för så mycket så det kanske bara var otur med den lådan jag hade..

hur hade ni gjort? jag har en zf från en 525 ix som ska vara den starkare varianten samtidigt som jag kan få tag på en m400 till bra pris :thumbright:
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 164 turbo

Inlägg av Per Ohlsson »

M400-lådor är väldigt attraktiva bland rallyåkare som kör Appendix-K. Synd att du körde sönder din, men prova att sälja den på något "rallyforum".
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
rhonnstad
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: fre apr 20, 2007 1:19 pm
Ort: sunne

Re: Volvo 164 turbo

Inlägg av rhonnstad »

ja det är möjligt att de är :thumbright:
så då kanske det är synd att köra sönder flera alltså :hihi:
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

Re: Volvo 164 turbo

Inlägg av Fredrik Y »

Fränt med b30 turbo men varför haru progressiv btr tillsammans med ms?
Mvh/
Piab
Sofa
Esp

-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo 164 turbo

Inlägg av The »

Kanske gillar utmaningar? ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
rhonnstad
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: fre apr 20, 2007 1:19 pm
Ort: sunne

Re: Volvo 164 turbo

Inlägg av rhonnstad »

Inte en aning faktiskt.. den sätt där när jag köpte bilen så.
De har ju fungerat ganska bra men är ju jävligt att mappa :doh:
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

Re: Volvo 164 turbo

Inlägg av Fredrik Y »

Tänkte att jag frågar då jag aldrig riktigt förstått varför man har såna..
Byt ut den mot en vanlig linjär istället, om du inte ids köpa en så ta en från en Volvo eller liknande.
Tror lite att progressiv btr är satans påfund som Igentligen inte har nått användningsområde alls.
Man mappar bränslet med motorstyrningen och inte nån btr som kastar bränsletrycket till höger och vänster,
Man vill ha koll på läget annars går saker sönder.
Bara ett tips / Mvh fredrik
Piab
Sofa
Esp

-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo 164 turbo

Inlägg av The »

Användningsområdet är väl främst när man saknar mapningsbart sprut.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar