Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 T6 -82 Problem med styrservo

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Kim A skrev:Jag kör med t6 servopump och org styrväxel, funkar kanon! Känns stabilare och jämnare nu än innan med org servopump faktiskt,
Intressant. Vilken styrväxel kör du med? Finns ju lite olika varianter till 240.
Själv kör jag med en TRW styrväxel som sitter på nyare 240. Servopumpen är S80 T6 och står att den ger 110bar.
Ska ta och mäta styrservotrycket idag, då ser jag om det är nåt galet med pumpen.
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av reine »

Har samma problem jag fast med bmw motor/pump. Pumpen ger 120bar och volvos ska ligga runt 70 om google inte ljuger :-) nu har jag monterat elservo men inte hunnit testa hur det funkar än.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Jag mätte av nyfikenhet upp trycket på min 635a nu efter att ha byggt om till Kuggstång.

Mäter du trycket kommer du upptäcka att det är inte förrns du vrider på ratten, som trycket stiger.
Att bara på trycket avgöra om felet sitter i pumpen eller i Servon, är kanske inte riktigt lätt.

Trycket är ju ett resultat av hur mycket servo verkan som ventilpaketet "beställer".
Men beror ju naturligtvis även på huruvida pumpen klarar att leverera, både flöde och tryck.

Vet inte om någon blev klokare av denna text, men jag försökte iallafall :hihi:

Låter det illa i pumpen även när du inte styr ?

På min bil skrek pumpen som värsta lager raset i flera minuter pga. att servo oljan skummade och fick pumpen att kavitera.
Men helt plötsligt så slutade den både skumma och skrika, och sen har allt funkat ok.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Volvo 242 T6 -82

Inlägg av S_Osterdahl »

Daniel Ireståhl skrev:Vid stillstående och låga hastigheter gnäller servopumpen rätt rejält när man svänger samtidigt som man känner att det hackar/hugger i ratten. Kommer man upp i lite fart så blir ljudet mindre och mindre hugg i ratten, känns logiskt då servon behöver jobba mindre.
Hade precis samma problem på min BMW e34 förutom gnällande pump. Det var en utsliten rem (gammal modell, då det är M20 motor) som slirade på remhjulen helt enkelt och ingen ljud gav den ifrån sig. Har fått höra av den äldre generationen gubbar att remhjulen kan slitas ut så även nya remmar kan slira.. Låter långsökt men kanske kan vara så. :?
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck

Inlägg av Husse1 »

Kolla om du kan få tag i en bredare kilrem. Finns ju i både 10,5 och 11 mm.
För om du har en sliten remskiva brukar det hjälpa.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Slitna remskivor brukar vara rätt vanligt på bussar, och då brukar remspray funka som en nödlösning...så det borde ju även funka som felsökning
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Tack för alla kommentarer, verkar ju ändå inte vara ett helt problemfritt område.

Gjorde en fin liten adapter för att kunna ansluta en manometer till tryckledningen ut från servopumpen. Inte helt enkelt att hitta delar med rätt gängor och anslutningar, det fick helt enkelt bli en improviserad variant som jag svetsad ihop själv :)

Bild

Satte upp manometern vid vindrutan för att enkelt kunna se vad trycket blev.

Bild

Vid stillastående och hjulen raka så kunde jag inte notera något systemtryck, när man började svänga så låg tryck på ca 15-20bar, efter ett halvt rattvarv hade trycket gått upp till ~30bar för att mot slutet gå upp mot 50bar. När man styrde mot styrstoppet låg trycket på 100bar. Låter detta normalt?
Min egna slutsats utifrån detta är att pumpen inte bör vara kass.
En annan intressant notering jag gjorde var att när man styrde mot styrstoppet så blev pumpen i princip tyst, motorn går också ner lite i varv.

Pumpen är för övrigt tyst när man inte svänger.

Upptäckte att jag efter vridit några gånger på ratten fram och tillbaka så hade nivån sjunkt i behållaren, toppade upp och pumpen blev tystare och styrningen bättre även om den inte blev helt perfekt. En sak som slog mig, jag har satt styrstopp på styrväxeln vilket gör att jag aldrig hamnar i de riktiga ändlägena, kan detta göra att styrväxeln inte luftas helt och hållet?

Angående att remmen skulle slira eller remhjulet skulle vara slitet tror jag inte riktigt heller på för den klarar ju ändå att bygga tryck ordentligt. Men kan ju fortfarande prova remsprej, kostar ju inte många kronor.

Jag tror att i kombination med att jag har mer negativ camber, mer positiv caster, bredare hjul och flyttat in styrstagspunkten gör helt enkelt att den normala servoverkan inte räcker till. Så min nästa fundering är vad man kan göra på pump och styrväxel för att öka servoverkan. Vad jag kunnat läsa mig till finns det tre alternativ; borra upp servopumpen, svarva av torsionsstaven och ändra slaglängden på ventilpaketet.
Nån som har någon erfarenhet kring detta? Det som ligger mig närmast till hands är att borra pumpen, men egentligen vet jag inte vad detta skulle innebär. Om jag skulle svarva torsionsstaven känns det som den skulle bli onödigt lättstyrd vid

lite högre hastigheter. Ös gärna på med mer tankar och ideér! :thumb:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Hahaa vad jag känner igen mig. :hihi:

Bild

Jag fick också svetsa en egen adapter, och satte manometern med buntband i vindrutetorkaren.

Kan du enkelt ändra styrstoppen ?
Jag tror att du kan lida av luft i systemet fortfarande, det är ju en billig åtgärd att kontrollera.

Så länge min hade luft i systemet skummade oljan, och det skrek till och från i pumpen.

Min blev ju tvärtom något lättstyrd i landsvägs fart, alltså när trycket är mycket lågt, under 20 bar.
När jag står stilla går den ganska tungt, och man hör att överströmnings ventilen öppnar (100Bar)

Att ändra trycket på pumpen, styr bara hur mycket servo verkan man får när man vrider relativt hårt på ratten.
Iallafall på den TRW Kuggstången jag har i min bil.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Min styrväxel är också tillverkad av TRW så då är dem nog rätt lika i grunden.

Jag ser på din bild att du ligger på ca 20bar vid körning, jag märkte inte att nålen rörde på sig överhuvudtaget så fort man kom upp i lite fart (+15-20 km/h)

Det är nog som du säger, borrar man upp pumpen kan man få ett högre maxtryck men maxtrycket utnyttjar man inte förrän man behöver vrida lite hårdare på ratten. Men svarvar man torsionsstaven bör man ju kunna få ett högre grundtryck när man vrider på ratten relativt lätt och på så vis få tidigare ökad servoverkan, risken är väl att styrning blir kanske väl lätt i högre hastigheter och bilen känns nervös.

En 240 styrväxel är ju inte superdyr så man kan ju prova att svarva av den lite om inget annat hjälper.
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck

Inlägg av Fredrik_Steen »

Max trycket borde vara lika högt även om man borrar i pumpen. Spänna på fjädern i överströmmaren/tryckbegränsaren borde dock öka ditt maxtryck.
/Fredrik
Kim A
Lite mer laddtryck

Inlägg av Kim A »

Hur går de? fått rätt på din servo så du kan ut å köra lite? :)
Team Bonnmeck!
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Kim A skrev:Hur går de? fått rätt på din servo så du kan ut å köra lite? :)
Nej tyvärr har jag inte kommit längre med styrservon, blir varken bättre eller sämre. Dock tycker jag att servopumpen inte låter lika mycket samt att det skummar betydligt mindre i servovätskan.
Vet inte riktigt vad jag ska göra som nästa steg, prova byta pump? Byta till elservo? Byta styrväxel? Ingen som verkar kunna gå ett bra och tydligt svar. Gillar inte att byta komponenter utan att veta orsaken.

Men servon har inte hindrat mig från att ut och köra lite, körde en runda igår på ca 3 mil. Funkade över förväntan (om vi bortser från styrväxeln). Stressade den lite hårdare och den drar riktigt bra på bara 0.5bar, även bromsarna funkar bra med bra känsla i pedalen.¨

Har också hunnit med och fixa några oljeläckage, såg att det var fuktigt i nederkant av motorn. Trodde först det var packboxen till oljepumpen men efter ett tag kunde jag konstatera att oljan krupit en lång väg ändå från insugskammens packbox, knackade till den lite extra så blev det tätt.

Har dock fortfarande bekymmer med termostathuset till oljekylaren där jag svetsade på an10 anslutningar. Jag får verkligen inte tätt i skarven mellan aluminiumhuset och stålgaveln. Har provat diverse kemiska metaller inklusive JB weld, det blir en del vridande moment i denna skarven i och med att slanganslutningarna skruvas på där vilket gör att tätningarna spricker och börjar läcka. Nån som har nåt tips på en bra och flexibel tätning mellan alu och stål?
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av reine »

Jag har iallafall provkört min några repor med elservo nu och för mej är dom problem jag hade borta. inget oljud, inget skummande av olja, inget hackande och stekhet olja osv..
jag kör liknande mods med "mer negativ camber, mer positiv caster, bredare hjul och flyttat in styrstagspunkten" har även styrstopp så att inte växeln går i stoppläge.

däremot går det lite tyngre med elservopumpen men inget jag störs av iallafall. och den tar några sekunder på sig innan den kommer igång efter start. jag kör dock med zf styrväxel!

Bara ett litet tips om du inte får till det med den pump du har nu.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

reine skrev:Jag har iallafall provkört min några repor med elservo nu och för mej är dom problem jag hade borta. inget oljud, inget skummande av olja, inget hackande och stekhet olja osv..
jag kör liknande mods med "mer negativ camber, mer positiv caster, bredare hjul och flyttat in styrstagspunkten" har även styrstopp så att inte växeln går i stoppläge.

däremot går det lite tyngre med elservopumpen men inget jag störs av iallafall. och den tar några sekunder på sig innan den kommer igång efter start. jag kör dock med zf styrväxel!

Bara ett litet tips om du inte får till det med den pump du har nu.
Intressant, har tittat en del på elservopumpar och det är nog inte omöjligt att det blir en sådan under vintern om jag inte kommer på något radikalt. Vilken pump kör du med? Har du några bilder på när du installerat den, kan vara intressant att se vart du har satt den.
Jag har tittat lite på Volvo S40/V50 pumpen, den ska tydligen ge runt 70-80 bar vilket bör vara lämpligt.
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Sv: Volvo 242 T6 -82 Problem med styrservo

Inlägg av reine »

Det är iftån en astra, års 2001 tror jag de var. Fick tips av en annan som hade liknande problem att dom funkade bra. Har satt den bakom vänster framlykta, hade ingen annan ledig plats för den :-) Funderar på att sätta den i bagaget sen men vet inte hur det blir med så långa ledningar. läst att vissa inte får till det bra med elservo, tex seg styrning osv ,men samma där så lär man väll hitta en pump som "passar" bra med styrväxeln. Fixar bilder på placering sen när jag sitter vid datorn. Bild
Skriv svar