Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 T6 -82 Problem med styrservo

Inlägg av Daniel Ireståhl »

En liten summering från helgen…

Har fått kört ca 10 mil och bilen funkar bra, inga oljeläckage eller liknande. Hade ett litet vattenläckage inne i kupen men det var en slangklämma till värmepaketet som behövdes dra åt.
Loggade körningen så jag kunde offline mappa bränsletabellen, nu känns den i princip färdig. Några mindre justeringar kanske görs men inget som är kritiskt.
Nästa steg i mappningsväg blir att justera tändning men är lite försiktig där med tanke på vad som hände sist. Om man inte har cylindertrycksgivare så är väl enda sättet ut och lyssna efter knack och titta på EGT.

Har dock fortfarande lite irriterande småsaker som behöver fixas, bland annat har jag lite små-problem med batteri/generator. Hade ett fulladdat batteri och körde ca 5mil, stannade till och stängde av motorn. Batteriet stendött! :thumbdown: När jag kollar på loggen i efterhand så formligen rasar spänningen ner till 10V efter avstängning. Startmotorn ger inte ens ifrån sig ett klick.
Satte batteriet på laddning och kom tillbaka dagen efter. Startade motorn och på tomgång, 14.3V ut från generatorn, 14.2V vid batteriet, vilket känns helt normalt. Körde en runda på ca 5 mil kom tillbaka till garaget och mätte igen, enligt styrsystemet ligger nu spänningen på allt mellan 12.5V-13.3V beroende på motorvarv. På generatorn hade jag ca 13.3V, brydde mig inte ens om att mäta på batteriet.
Plockade ner generatorn för att kolla att den såg okej ut, det fanns mycket kvar på kolen. Ena släpringen var betydligt mer sliten än den andra, men ser fortfarande OK ut enligt min mening.
Bild
Bild
Vad tror ni, batteri eller generator som är kass? Eller kombination? För mig känns det som batteriet är kasst då jag tidigare haft problem med att batteriet snabbt tappar laddning.

Med tanke på att batteriet bara är ca 1,5 år gammalt så känns detta extremt dåligt. Batteriet har stått i garaget med temperatur från 15-25C och laddats enligt konstens alla regler. Kan verkligen inte rekommendera OPTIMA batterier, även om jag kanske bara haft otur blir det inte ett OPTIMA igen.

Sen måste jag verkligen göra nåt åt ljudet från bränslepumparna, de producerar överlägset mest oljud inne i kupen vid körning. Hade man bara fått bort det ljudet så hade det varit helt okej att åka i bilen på längre resor.

Tömde även vevhusburken, någon som är sugen på en milkshake 
Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

När du har mätat laddningen har du haft på en massa förbrukare då?
Du har inte en slirande rem?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Steve skrev:När du har mätat laddningen har du haft på en massa förbrukare då?
Du har inte en slirande rem?
Samma förbrukare båda gångerna, de största förbrukarna är bränslepumparna och kylfläkten.

Tanken har slagit mig, men då remmen är helt ny och drivhjulen ser bra ut är jag lite skeptisk. Kanske slirar mer när det blir varmt. Jag hör dock inget slirljud från remmen. Kan ju kosta på mig en burk remsprej för att prova.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Hade ungefär samma problem på min brukis då jordflätan till motorn var kass, testade då att ta en startkabel och jorda blocket med och då blev laddningen klart bättre så jag bytte fläta och då funkade det fint sedan.

Edit den gick i princip så länge generatorn snurrade, men emellenåt tog den inte åt sig någon laddning till batteriet. Den klickade inte heller på startmotorn.
kimove85
Lite mer laddtryck

Inlägg av kimove85 »

Daniel Ireståhl skrev:
Kim A skrev:Hur går de? fått rätt på din servo så du kan ut å köra lite? :)
Nej tyvärr har jag inte kommit längre med styrservon, blir varken bättre eller sämre. Dock tycker jag att servopumpen inte låter lika mycket samt att det skummar betydligt mindre i servovätskan.
Vet inte riktigt vad jag ska göra som nästa steg, prova byta pump? Byta till elservo? Byta styrväxel? Ingen som verkar kunna gå ett bra och tydligt svar. Gillar inte att byta komponenter utan att veta orsaken.

Men servon har inte hindrat mig från att ut och köra lite, körde en runda igår på ca 3 mil. Funkade över förväntan (om vi bortser från styrväxeln). Stressade den lite hårdare och den drar riktigt bra på bara 0.5bar, även bromsarna funkar bra med bra känsla i pedalen.¨

Har också hunnit med och fixa några oljeläckage, såg att det var fuktigt i nederkant av motorn. Trodde först det var packboxen till oljepumpen men efter ett tag kunde jag konstatera att oljan krupit en lång väg ändå från insugskammens packbox, knackade till den lite extra så blev det tätt.

Har dock fortfarande bekymmer med termostathuset till oljekylaren där jag svetsade på an10 anslutningar. Jag får verkligen inte tätt i skarven mellan aluminiumhuset och stålgaveln. Har provat diverse kemiska metaller inklusive JB weld, det blir en del vridande moment i denna skarven i och med att slanganslutningarna skruvas på där vilket gör att tätningarna spricker och börjar läcka. Nån som har nåt tips på en bra och flexibel tätning mellan alu och stål?
dofty-tetninger (kopperring med påvulket gummitetning innerst) fra hydraulikkverdenen skulle kanskje funke bra til dette formålet. Har brukt de flere ganger på hydraulikksentraler i aluminium :)
idrett lukter svette, ekte sport lukter eksos !
Riff
För mycket laddtryck

Inlägg av Riff »

Bild

Slik :)
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Riff skrev:Bild

Slik :)
Tredopackningar kallar jag det där! 8)
Dock funkar det inte så som jag har gjort då stålgaveln är på något sätt pressat i alugodset. Men nu behöver jag inte tänka på det längre då jag köpte mig en sån här istället:
Bild

Den gode Murphy ger sig inte, småproblemen avlöser varandra känns det som för tillfället. :?

Har fått mer och mer frekvent problem med att starta bilen, när jag haft uppe MTune har jag märkt att när jag går på startmotorn går styrsystemet offline. Detta har jag trott berott på att spänningsfallet just i startögonblicket sjunker så pass mycket att sprutet stänger ner (pga mitt dåliga batteri). Har dock haft problem med att starta även om batteriet varit precis fulladdat. Så även om startmotorn går runt fint så dör sprutet så varken gnista eller bränsle kommer fram.
Först trodde jag att jag hade för klena kablar från batteriet till startmotorn så i torsdagskväll bytte jag ut alla strömkablar från 35mm2 till 50mm2 för att minska spänningsfallet samt sätta dit extra jordningskablar lite överallt.
Blev inte den minsta skillnad :thumbdown:
Mätte då spänningen på batteriet och sen vid sprutet, 0.3V-0.4V spänningsfall utan att ha igång några förbrukare. Sprutet är det enda som jag har kopplat på tändningslås-spänningen, så det enda rimliga är att spänningsfallet är i kontaktstycket till tändningslåset. Efter en stunds omkopplande så hade jag satt ett relä till sprutet så det blir matat direkt från batteriet.
Provade och starta och inga bekymmer över huvudtaget, halvladdat batteri dessutom.
Jag kan starta motorn via tändningslåset eller en startknapp, när jag drar på tändningslåset så dör fortfarande sprutet vilket bekräftar mina misstankar ytterligare. Det ska tilläggas att ena delen av kontaktstycket till tändningslåset är sprillans nytt, men jag får titta över det och rengöra eventuella oxidbildningar.

Efter det så kom nästa problem, upptäckte att slumpmässigt så misständer motorn. Kollade stiften och tändspolarna och dem såg okej ut, när fenomenet inträffar så ser man att lambdan blir fet vilket tyder på att bränsle sprutas in. Jag får inga sync rapporterat av sprutet men efter analysering av loggar där jag fångade felet misstänker jag nu kamaxelgivaren, man kan se att home positionen flyttar sig. Är det vanligt att den börjar spöka bara sådär?

Jag har också hunnit med och greja med lite annat, inte bara massa fel som ställer till det :D
Fixade ytterligare en skyddsplåt så tråget sitter lite mer skyddat, tråget sticker ner 15-20mm under motorbalken. Nu tar förhoppningsvis plåten den största smällen.

Bild
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Inlägg av Elias_ »

är givaren av typ begagnad så byt den, alla givare har bästfördatum i form av antal till o från slag.
givare börjar ofta släpa efter när dom närmar sig sitt slut.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Volvo 242 T6 -82 Trasig lambdasond?

Elias_ skrev:är givaren av typ begagnad så byt den, alla givare har bästfördatum i form av antal till o från slag.
givare börjar ofta släpa efter när dom närmar sig sitt slut.
Jag hade en extra liggandes så den är nu bytt. Men den verkar inte ha varit felet.

Sist jag var i garaget poppade bilen säkringar som popcorn, det var säkringen till tändspolarna som gick och ibland även en säkring där matning till spridare, kamaxelgivare och lambda går.
Efter en del felsökande kunde jag fastställa att tändspolen till cylinder 2 var kass. Gnistan gick fram några sekunder, sen sjönk spänningen dramatisk och säkringen gick. Hade några extra spolar liggandes så kunde byta snabbt och enkelt. Det felet löst...
Kopplade upp mig mot sprutet, då såg jag att lambdan låg på ~0,5 utan att dragit igång motorn, aldrig sett att lambdan legat under 0,7 innan. Startade motorn och då gick den upp till 0.6, efter ett tag gick då säkringen till lambdan istället. Fick även felkod "O2 sensor: Reference shortcircuit", tittade över kablaget och rengjorde kontaktstycket till sonden. Efter det visade den normalt värde, så körde en tur och när jag kom tillbaka märkte jag att nu låg lambdan på 1,7 konstant, utan någon felkod.

Har mätt lite på sonden och värmningen verkor okej, den blir varm när man kopplar in den med sprutet och resistansen för värmaren är inom spec enligt databladet jag har. Referensvärdet ligger också inom spec, dock behöver det inte betyda att det är rätt. Ska kolla över kablaget igen för att se att det är okej.
Har ni några tips på hur man annars kan mäta upp sonden för att se att den är okej?

Ska tilläggas att lambdasonden gått ca 30 mil och totalt sett 10 timmar på sin höjd. Samtidigt sitter den inte helt optimalt i hållbarhetssynpunkt.

Bild
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Re: Volvo 242 T6 -82 Trasig lambdasond?

Inlägg av Elias_ »

har du provat kalibrera den igen?
gatmappade nämligen en e36 turbo för nån vecka sedan där sonden helt plötsligt tappa kalibreringen, bara in i verkstan o riva ner den o kalibrera o upp med den igen så vart det kanon :thumbright: (innovate mtx-L)
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Elias_ skrev:har du provat kalibrera den igen?
gatmappade nämligen en e36 turbo för nån vecka sedan där sonden helt plötsligt tappa kalibreringen, bara in i verkstan o riva ner den o kalibrera o upp med den igen så vart det kanon :thumbright: (innovate mtx-L)
Jag tänkte på det och kollade och tydligen självkalibreras lambdasonden på något sätt i MaxxECU.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Inlägg av Elias_ »

ok, men man lär ju ta ur sonden från avgassystemet om det skall bli rätt.. annars måste bilen varit avstängd i minst 24h för att det skall bli rent syre där.
Kim A
Lite mer laddtryck

Inlägg av Kim A »

601 tändspolarna är inte dom bästa har jag märkt, bytte en på min senast idag :( men sen å andra sidan är mina inte nya precis :) kanske inte helt optimal plats för lambdan, om du kommer fram till att den är kass hade jag satt den längre ner så den slipper de värsta flammorna :)

kämpa på! :)
Team Bonnmeck!
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Kim A skrev:601 tändspolarna är inte dom bästa har jag märkt, bytte en på min senast idag :( men sen å andra sidan är mina inte nya precis :) kanske inte helt optimal plats för lambdan, om du kommer fram till att den är kass hade jag satt den längre ner så den slipper de värsta flammorna :)

kämpa på! :)
Mina tändspolar är inte heller precis nya, får se hur länge dem håller. Kostar ju inte många kronor att få tag på nya.

Jag har konstaterat att lambdasonden är halvkass, efter att den legat ett tag så provade jag och koppla in den igen. Den visade normalt värde, provade lite tändargas och den reagerade på rätt sätt, jämförde med den nya jag köpte och den visade samma beteende. Så körde med den gamla men efter ett tag bottnade den igen i magert läge, provade tändargasen igen men utan reaktion. Kopplade in den nya och provade på samma sätt, den reagerade så den gamla sonden är kass på något sätt.
mackan_
Ganska mycket laddtryck

Re: Volvo 242 T6 -82

Inlägg av mackan_ »

Riktigt härligt bygge, har sträckläst hela tråden, tog tre kvällar - Ritkigt bra projekttråd, bra med bilder och text!

Kämpa på lite till så är du i hamn med motorn sen!
Skriv svar