Grenrörsbygge M50, bästa kompromissen vid dåligt utrymme?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
clew
Lite mer laddtryck

Grenrörsbygge M50, bästa kompromissen vid dåligt utrymme?

Inlägg av clew »

Försöker fundera ut hur jag ska kunna göra den bästa kompromissen kring mitt grenrörsbygge i en E28 med M50.
Motorn sitter i M50-lutning och jag tänker inte massakrera ramben/fjädertorn för att ge mig mer plats att jobba med (lite justeringar kan man ju bli tvungen till, men e28an är ganska vek där fram redan...)
Hur ett grenrör ska byggas när man får tänka optimalt och inte kompromissa är ju de flesta överens om, men när man inte har möjlighet att bygga ett grenrör med bra längd, lika längder samt mjuka böjar vad tycker ni då är den bästa kompromissen?

Det vanligaste är ju att man bygger toppmonterat med turbon i framkant, typ "PPF-style".
Det leder ju till ganska korta rör och inte alltför tvära böjar, men första röret är då inte ens en dm och 6ans närmare en halvmeter.
Då tänker jag att med så korta rör så skulle en avgaspuls eventuellt kunna hinna ut till kollektorn och tillbaka i en annan cylinder som har öppen ventil just då?
Originalmotorer som har så korta rör har ju ofta en betydligt snällare avgaskam (kortare duration) än vad m50 har.
Dessutom gör skillnaderna i längd att spool-up kanske påverkas negativt och jag tycker att avgasljudet inte låter riktigt avstämt.

Alternativ 1: Bygga som ovan fast försöka förlänga de första rören för att jämna ut längderna. Det är väldigt trångt så det kommer isåfall bli ett ormbo med en massa kortradieböjar, vilket bör påverka flödet negativt?

Alternativ 2: Bygga 2st 3-1 rör och sedan låta dessa två gå ihop i ett rör. Jag kommer kunna ha väldigt lika längder och inte alltför skarpa böjar, men primärrören kommer bara vara ca 20cm innan de går ihop i den första kollektorn, därefter ca 30cm innan dessa går ihop vid turboflänsen (ingen aning om det är ett problem ens?). Tänkte isåfall använda 42mm i primärrören och 60mm i sekundärrören (60mm blir lite mindre area än 3x42mm, men det är i närheten och större får nog inte plats).

Någon som har några fler alternativ, tips, synpunkter eller sågningar?
Jag ligger nästan sömnlös över detta!
EKR
För mycket laddtryck

Re: Grenrörsbygge M50, bästa kompromissen vid dåligt utrymme

Inlägg av EKR »

Could possibly stand the engine up 90 degrees with new mounts and not tilted?
clew
Lite mer laddtryck

Inlägg av clew »

EKR skrev:Could possibly stand the engine up 90 degrees with new mounts and not tilted?
Well, that would make it much easier for me, but oil pan and pickup would require extensive modifications.
I would have to make a custom intake manifold as the stock would not fit at all.
I'm not sure as to how the cooling system would react to this, I'm guessing that it may be different because of the tilted engine?
EKR
För mycket laddtryck

Inlägg av EKR »

Yes large displacement semi truck straight 6's usually have a large pan just to compensate this, the S54 had to have a completely redesigned scavenging oil pump because of the severe 50 degree tilt in the e46 m3, i believe S50 pans are larger and bolt directly up to an m50
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

byt motor och glöm grenröret ;)

Bild
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
EKR
För mycket laddtryck

Inlägg av EKR »

Everyone knows v6 are wannabe straight 6's
Jens.k
För mycket laddtryck

Inlägg av Jens.k »

Du kan ju ta och titta på om du inte kan hitta ett par 328 grenrör. De är i plåt och indelade i två rör om cyl 123 samt 456.
Det blir samma där med att pulserna går olika långt men det går ganska bra att bygga tajt mot toppen.

Jag har själv använt mig av de rören och vänt dem bak och fram så att de pekar framåt, sen kapat dem på lämpligt ställe och byggt vidare med vanliga grenrörsböjar upp till turbon med följande placering:
https://imagizer.imageshack.us/v2/932x6 ... 8/qvb0.jpg

Original 328 grenrör:
http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=& ... 8944194461

Detta medger att rören är mellan 30cm till 60cm skulle jag gissa.
Inte optimalt men det är gjort förr och funkar för en hel del.
Jens Karlsson
clew
Lite mer laddtryck

Inlägg av clew »

Kadett4wd skrev:byt motor och glöm grenröret ;)

Bild
Haha! Fattas bara att bultmönstret i toppen skulle vara T3 eller liknande, bara bulta dit en turbo på varje sida :)
clew
Lite mer laddtryck

Inlägg av clew »

Jens.k skrev:Du kan ju ta och titta på om du inte kan hitta ett par 328 grenrör. De är i plåt och indelade i två rör om cyl 123 samt 456.
Det blir samma där med att pulserna går olika långt men det går ganska bra att bygga tajt mot toppen.

Jag har själv använt mig av de rören och vänt dem bak och fram så att de pekar framåt, sen kapat dem på lämpligt ställe och byggt vidare med vanliga grenrörsböjar upp till turbon med följande placering:
https://imagizer.imageshack.us/v2/932x6 ... 8/qvb0.jpg

Original 328 grenrör:
http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=& ... 8944194461

Detta medger att rören är mellan 30cm till 60cm skulle jag gissa.
Inte optimalt men det är gjort förr och funkar för en hel del.
Jag har en uppsättning liknande, fast de är från e39 523. Känns inte helt optimalt heller, men nog funkar det allt. Känns bättre än ett 6-1 rör med olika längder iaf.
Det får bli min lösning om jag inte kommer på något bättre.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

clew skrev:
Kadett4wd skrev:byt motor och glöm grenröret ;)

Bild
Haha! Fattas bara att bultmönstret i toppen skulle vara T3 eller liknande, bara bulta dit en turbo på varje sida :)
Det är precis så modernare maskiner börjar se ut.
Den här maskin har turbona bultade direkt på toppen.
Volkswagen GTI MK7 har liknande setup mfl mfl.

Skittråkigt, men effektivt med milda kamaxlar.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
clew
Lite mer laddtryck

Inlägg av clew »

Kadett4wd skrev:
clew skrev:
Det är precis så modernare maskiner börjar se ut.
Den här maskin har turbona bultade direkt på toppen.
Volkswagen GTI MK7 har liknande setup mfl mfl.

Skittråkigt, men effektivt med milda kamaxlar.
Jaha, det var mer än vad jag visste :)
Ett motsvarande så kompakt grenrör med M50-kammar skulle nog dock inte fungera så bra.
EKR
För mycket laddtryck

Inlägg av EKR »

The cadillac V6 may be able to match the horsepower, but no near the torque
Pipedreams
För mycket laddtryck

Inlägg av Pipedreams »

Minst dåligt är nog 2st 3-1rör men man ska inte gå upp i dimension där de går ihop till ett.
Håkan Foldefors
clew
Lite mer laddtryck

Inlägg av clew »

Pipedreams skrev:Minst dåligt är nog 2st 3-1rör men man ska inte gå upp i dimension där de går ihop till ett.
Har du lust att utveckla?
Primärrören är 42,4mm med en godstjocklek på 2,6mm, dvs 37,2mm innerdiameter. Area 1086mm2.
Mina sekundärrör är 60,1mm med en godstjocklek på 2,6mm, 54,9mm innerdiameter. Area 2365mm2.
Detta överensstämmer ganska bra med hur originalgrenrör ser ut och de flesta extraktorrören jag sett (det är ju sugmotorgrenrör dock).

Jag gissar att du tänker att man förlorar gashastighet på detta, men vid högre varvtal kan väl inte en puls från cyl 1 hunnit igenom innan puls från tex cyl 3 kommer?
Då tänker jag att man kanske bygger onödigt mottryck istället? Har inte byggt något grenrör innan så jag baserar bara detta på vad jag läst och vad jag tycker känns rätt.

Turbon är förhållandevis liten med 60mm in och 58 ut, 12cm avgashus. Det kanske spelar in också?
Pipedreams
För mycket laddtryck

Inlägg av Pipedreams »

Onödig volym i grenröret och med areaökningen får du ett högtrycksområde där. Finns med exempel i Gik-turbos gamla katalog som finns för nedladdning på deras hemsida.
Håkan Foldefors
Skriv svar