Opels fabriksmotorer hade kolvkylning redan på -70 talet, det behövs om man ska ha livslängd på motorn.
Opels variant var enkel, vevstaken hade en tryckkanal upp till kolvbulten där bussningen hade en krysskanal upp till smörjhålen överst på staken, vill minnas det var 4 stycken 1mm hål. Andra vevlager än original där hålen flyttats. Dessa fanns ej ens på - 80 talet att få tag på så borra om standard lager var man tvungen.
För att det skulle spruta hela varvet på kolven och inte bara när kolven är längst ner så var vevaxeln kryssborrad både på ram och vevtapparna.
Speciellt oljetråg med "balja" som skrapade av olja från vevaxeln samt rymde bortåt 5 liter.
Dessa motorer hade inte järntopp utan olika varianter i aluminium.
Effektmässigt för 2 liters motor från dryga 200 hk med 8v c/f topp till strax under 300 med de extremaste 16 v topparna, föregångarna till 400 toppen.
Jag hade själv på -80 talet en sådan 8v c/f toppad fabriksmotor med detta smörjsystem. Den hade breddade drev till oljepumpen som ger ökat flöde, fanns bevisligen, men gick ej köpa då, gör det idag.
Andra modifieringar var uppborrade oljekanaler i block och frontkåpa, minns ej exakt men det var ett par mm större än produktionsmotorn. Ingen reducering under oljepumpen utan ett plant lock samt allt spärrat i frontkåpan inklusive överströmningsventilen vid oljefiltret. Extern reducering monterad där oljetryckskontakten sitter på blocket (M 20??) med retur där bensinpumpen satt på förgasarmodellen. På rally/banbilar via en oljekylare. Oljetryckskontakten/givare monterad på tryckkanalen som vanligen är pluggad på frontkåpan. Oljetrycket var högt ställt, troligen 7 bar, tittade på en sådan 10 bars VDO mätare vi använde och 7 var där jag minns pilen var.
Låter kanske omständligt men är inte så svårt att skapa.
Att hitta dessa irmscher stakar med tryckkanal idag är nog svårt, jag kan eventuellt lokalisera vart det finns en sats. Troligen billigast att be Stefan Verdi ordna detta dock.
/Ingvar
Hej Ingvar! Tack så mycket för den infon! Hade jag inte en aning om. Ska helt klart läsa på lite om den motorn. Då jag redan kostat på mig ett par h-profil så vill jag inte byta stakar, men ska helt klart ha det i bak tanke om jag ångrar mig
Mvh Andreas
jag hade kolvkylning i min C23LET, och ventilerna kom från nån Izusu dieselmotor.
Ventilerna hade kula och fjäder men de var rejält stora invändigt, typ 2.5mm.
Så jag antar de hade lite högt flöde varav jag tordes inte köra med stdpumpen då oplarna vill ha lite högre oljetryck än en volvomotor exempelvis.
Jag ville flödet skulle räcka att smörja lagren på fullt fläsk(8000rpm), och gärna då med överkapacitet om möjligt, för att tryckregleringen skulle jobba under hela varvtalsområdet.
Jag hade också borrat upp oljekanalerna samt även dragit en oljeledning på utsidan direkt efter filtret till bakom svänghjulet för utjämnat tryck över ramlagren.