oljespridare opel cih

Diskussioner för erfaret folk
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: oljespridare opel cih

Inlägg av opelkrut »

Hej! Tack för tipset det ska jag kolla upp :)
Jag har en kylare Som är termostat styrd :) får skaffa mig en klocka så jag kan hålla koll på tempen! :)
ingvar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor mar 31, 2011 6:13 pm

Re: oljespridare opel cih

Inlägg av ingvar »

Opels fabriksmotorer hade kolvkylning redan på -70 talet, det behövs om man ska ha livslängd på motorn.
Opels variant var enkel, vevstaken hade en tryckkanal upp till kolvbulten där bussningen hade en krysskanal upp till smörjhålen överst på staken, vill minnas det var 4 stycken 1mm hål. Andra vevlager än original där hålen flyttats. Dessa fanns ej ens på - 80 talet att få tag på så borra om standard lager var man tvungen.
För att det skulle spruta hela varvet på kolven och inte bara när kolven är längst ner så var vevaxeln kryssborrad både på ram och vevtapparna.
Speciellt oljetråg med "balja" som skrapade av olja från vevaxeln samt rymde bortåt 5 liter.
Dessa motorer hade inte järntopp utan olika varianter i aluminium.
Effektmässigt för 2 liters motor från dryga 200 hk med 8v c/f topp till strax under 300 med de extremaste 16 v topparna, föregångarna till 400 toppen.
Jag hade själv på -80 talet en sådan 8v c/f toppad fabriksmotor med detta smörjsystem. Den hade breddade drev till oljepumpen som ger ökat flöde, fanns bevisligen, men gick ej köpa då, gör det idag.
Andra modifieringar var uppborrade oljekanaler i block och frontkåpa, minns ej exakt men det var ett par mm större än produktionsmotorn. Ingen reducering under oljepumpen utan ett plant lock samt allt spärrat i frontkåpan inklusive överströmningsventilen vid oljefiltret. Extern reducering monterad där oljetryckskontakten sitter på blocket (M 20??) med retur där bensinpumpen satt på förgasarmodellen. På rally/banbilar via en oljekylare. Oljetryckskontakten/givare monterad på tryckkanalen som vanligen är pluggad på frontkåpan. Oljetrycket var högt ställt, troligen 7 bar, tittade på en sådan 10 bars VDO mätare vi använde och 7 var där jag minns pilen var.

Låter kanske omständligt men är inte så svårt att skapa.
Att hitta dessa irmscher stakar med tryckkanal idag är nog svårt, jag kan eventuellt lokalisera vart det finns en sats. Troligen billigast att be Stefan Verdi ordna detta dock.
/Ingvar
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: oljespridare opel cih

Inlägg av opelkrut »

Hej Ingvar! Tack så mycket för den infon! Hade jag inte en aning om. Ska helt klart läsa på lite om den motorn. Då jag redan kostat på mig ett par h-profil så vill jag inte byta stakar, men ska helt klart ha det i bak tanke om jag ångrar mig :)
Mvh Andreas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: oljespridare opel cih

Inlägg av Jens Gustavsson »

fint inlägg ingvar :thumbright:
ingvar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor mar 31, 2011 6:13 pm

Re: oljespridare opel cih

Inlägg av ingvar »

http://www.gerent-motorsport.de/index.p ... erstrom-en
detta företag reproducerar Opel crossflowtoppen och diverse andra delar för att bygga sådan motor.
Finns lite information för intresserade av Opels cih motorer.
IrmscherRekord
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis sep 14, 2010 6:47 am
Ort: Finland

Re: oljespridare opel cih

Inlägg av IrmscherRekord »

CIH std pump fungerar bra med turbo & oljespridare. Köp sådana som har ventil, dom öppnar då det fins tillräckligt tryck i linjen.

Även det här fungerade I min 400hp CIH tio års sen.

Bild
jävla finne med skrotbilar
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: oljespridare opel cih

Inlägg av Anders_Karlsson »

Bilden funkar inte?

Edit: nu funkar det! :thumbright:
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: oljespridare opel cih

Inlägg av opelkrut »

Ja det där var också en lösning:) jag har såna med ventil! Som kommer från en Audi 1,8t :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: oljespridare opel cih

Inlägg av Kadett4wd »

jag hade kolvkylning i min C23LET, och ventilerna kom från nån Izusu dieselmotor.
Ventilerna hade kula och fjäder men de var rejält stora invändigt, typ 2.5mm.
Så jag antar de hade lite högt flöde varav jag tordes inte köra med stdpumpen då oplarna vill ha lite högre oljetryck än en volvomotor exempelvis.
Jag ville flödet skulle räcka att smörja lagren på fullt fläsk(8000rpm), och gärna då med överkapacitet om möjligt, för att tryckregleringen skulle jobba under hela varvtalsområdet.
Jag hade också borrat upp oljekanalerna samt även dragit en oljeledning på utsidan direkt efter filtret till bakom svänghjulet för utjämnat tryck över ramlagren.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
IrmscherRekord
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis sep 14, 2010 6:47 am
Ort: Finland

Re: oljespridare opel cih

Inlägg av IrmscherRekord »

Det finns många alternativ. En av mina kompisar använde Fiat / Lancia ventiler. Jag borrade 1.2 hål som syns i bilden.

Jag tycker at CIH smörjning är väldigt bra om bara tryckregleringventil är ok (diesel gjutjärn typ) och spelet i pumpen är rätt.
jävla finne med skrotbilar
Skriv svar