isbil: Omega Caravan "TIC"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

isbil: Omega Caravan "TIC"

Inlägg av Kirre »

Isbil inför vintern 2007

Turbon blev en TB2531 sedan hur den ska sitta blir nästa problem funderar på att ha den upp och ner

intercooler från nått som passar även elfläkt...





Bilen i nysick eller?
Bild

grenrörsfläns med böjar
Bild

plockar bort de gamla grenröret
Bild

gammal oljekyl till omega 3000
Bild

funderar på att ta bort fästet för luftburken och ha en catchtank där...
Bild
Senast redigerad av Kirre den lör okt 14, 2006 4:34 pm, redigerad totalt 6 gång.
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

alltid grymt med opelturbo! :D

har du kollat in denna: http://www.garaget.org/?car=8434

han heter "grewen" på saabturboclub om du vill snacka med han å kanske få nå tips kanske?


lite dåligt med plats på avgasidan i omega, blir ett jättekort grenrör eller ett långt fram mot fronten. intercooler kan du tex ta från nån 9000, de är rätt hyfsade, AV kan du ta från samma bil. vad ska du göra med bränslet? pressa regulatorn och lite större spridare + uppspännd LMM?



Mvh johan
Old volvos never die, they just go faster!
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

Fahlgren skrev:alltid grymt med opelturbo! :D

har du kollat in denna: http://www.garaget.org/?car=8434

han heter "grewen" på saabturboclub om du vill snacka med han å kanske få nå tips kanske?


lite dåligt med plats på avgasidan i omega, blir ett jättekort grenrör eller ett långt fram mot fronten. intercooler kan du tex ta från nån 9000, de är rätt hyfsade, AV kan du ta från samma bil. vad ska du göra med bränslet? pressa regulatorn och lite större spridare + uppspännd LMM?


Mvh johan
de blir nog ett kort grenrör, pressa regulatorn och uppspänd LMM blir de garanterat, spridarna kan bli om man får tag på några (en kompis snacka om att de fanns några saab spridare som vabra. sen ska de bli större förbränningsrum i toppen. sen blir det ett hemma knåpat avgassystem. catchtank mm

sen vilken dump och så ja ska ha får jag se senare nån till bra pris
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

vad ska man göra med lambdan sätta den i downpipen eller? isåfall hur lång från turbon?
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

Kirre skrev:
Fahlgren skrev:alltid grymt med opelturbo! :D

har du kollat in denna: http://www.garaget.org/?car=8434

han heter "grewen" på saabturboclub om du vill snacka med han å kanske få nå tips kanske?


lite dåligt med plats på avgasidan i omega, blir ett jättekort grenrör eller ett långt fram mot fronten. intercooler kan du tex ta från nån 9000, de är rätt hyfsade, AV kan du ta från samma bil. vad ska du göra med bränslet? pressa regulatorn och lite större spridare + uppspännd LMM?


Mvh johan
de blir nog ett kort grenrör, pressa regulatorn och uppspänd LMM blir de garanterat, spridarna kan bli om man får tag på några (en kompis snacka om att de fanns några saab spridare som vabra. sen ska de bli större förbränningsrum i toppen. sen blir det ett hemma knåpat avgassystem. catchtank mm

sen vilken dump och så ja ska ha får jag se senare nån till bra pris

det är ganska trångt vid bromservon, får ev bygga lite neråt.
ang spridare så kommer du nästan å bli tvungen å byta, skulle tippa att orginalen max räcker till ca 0,3 bar. lämpliga kanske tex kan vara från saab T16om ligger på 204cc. eller saab 2,3iborde vara rätt lämpliga. bara å prova om inte annat..

kompsänka är nog en bra ide då ´dom är rättså högkomade org.

dump (AV) skulle jag verkligen rekommendera saab-bosch från 9000. den håller för 1,5kg och går å använda som öppen om du vill. kostar 300:- NY och typ 50 spänn på nån skrot.
Old volvos never die, they just go faster!
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

Fahlgren skrev:
Kirre skrev: de blir nog ett kort grenrör, pressa regulatorn och uppspänd LMM blir de garanterat, spridarna kan bli om man får tag på några (en kompis snacka om att de fanns några saab spridare som vabra. sen ska de bli större förbränningsrum i toppen. sen blir det ett hemma knåpat avgassystem. catchtank mm

sen vilken dump och så ja ska ha får jag se senare nån till bra pris

det är ganska trångt vid bromservon, får ev bygga lite neråt.
ang spridare så kommer du nästan å bli tvungen å byta, skulle tippa att orginalen max räcker till ca 0,3 bar. lämpliga kanske tex kan vara från saab T16om ligger på 204cc. eller saab 2,3iborde vara rätt lämpliga. bara å prova om inte annat..

kompsänka är nog en bra ide då ´dom är rättså högkomade org.

dump (AV) skulle jag verkligen rekommendera saab-bosch från 9000. den håller för 1,5kg och går å använda som öppen om du vill. kostar 300:- NY och typ 50 spänn på nån skrot.

9,2:1 har dom i komp orginal (CIH motorn har mkt högre komp), undrar om de va 16T spridarna polaren snacka om. typ dessa spridare kanske? http://www.blocket.se/vi/8542276.htm?ca=2_s
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

Kirre skrev:vad ska man göra med lambdan sätta den i downpipen eller? isåfall hur lång från turbon?

jepp, i DP.. spelar inte så stor roll vart du sätter den. sitter väldigt olika på org.bilar. köp bara en mutter med rätt gäng och svetsa den på DP.
Old volvos never die, they just go faster!
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

[/quote]


9,2:1 har dom i komp orginal (CIH motorn har mkt högre komp), undrar om de va 16T spridarna polaren snacka om. typ dessa spridare kanske? http://www.blocket.se/vi/8542276.htm?ca=2_s[/quote]


hmm jo det där låter väl som om dom kommer från 2,0T. dvs 9000T och 900T16. lär nog finns många sånna bilar på dom flesta skrotar annars.
risken finns väl att dom kommer å bli för stora, men gissar att du inte räknar med att den ska gå 100% på låga/mellanreg. vad hade du tänkt ladda? kolvarna i 8v är inte dom starkaste.. en BRA grej vore kanske om du fick tag på ett APC-system från nån 900/9000. då får du möjlighet att ställa laddet på ett bra sätt + att du får spikdiod :!:



Mvh Johan
Old volvos never die, they just go faster!
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

var och hämta turbon idag.. på skroten den kommer från en saab 9000 turbo -1995.

Bild

Bild
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

byggde kollektorn idag blev inte riktigt nöjd, de va svårt...

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Kirre den tor jul 13, 2006 1:31 am, redigerad totalt 3 gång.
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

va var fel på den då? tyckte den såg bra ut. huvudsaken är att den funkar som den ska :D
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

Ecke skrev:va var fel på den då? tyckte den såg bra ut. huvudsaken är att den funkar som den ska :D
blev ett lite förstort hål mellan rören men de gör iofs inget gick att svetsa igen
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

har hämtat en intercooler nu de blev från en saab 9000

intercoolern
Bild

intercoolern nästan på plats ska ner lite till
Bild

så ser det ut med turbon och grenröret
Bild
Senast redigerad av Kirre den sön aug 13, 2006 4:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

yep blir kul dedär sen när de e klart :D
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

de har inte blivit så mkt mer gjort i helgen, har bara sänkt ner intercoolern dit den ska va och provat göra tryckrör mellan ic och insug. Men jag fick inte tag i nog stora slangar endast en 90graders böj som va rätt storlek,

Bild

Bild

Bild
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Skriv svar