Love!
Stora hjulhus dels för ishjulen, men även för att kunna få ut så mycket fjädringsväg som möjligt. Har studerat en snabb Citroen och kollat hur den rör sig. Den släpar främre stötfångaren i marken vid inbromsning och bilen sätter sig mycket bak vid acc. Således är viktförskjutning något att jobba med och det gäller att välja fjädrar utifrån det.
Motorn? Pratade med Stefan i förra veckan om vad som fattades till den. Det mesta fanns hemma, men det var lite handpåläggning som krävdes. det skulle svarvas knasterspår på ventilskaft osv. Det ligger även en del på mitt bord att fixa. Måste ordna ett oljetråg och några täckplåtar, bla till hålet där vattenpumpen satt. En torrsumppump och ett grenrör måste också ordnas.
När detta är klart så återstår bromsningen. Vi ska labba med olika kompressionsförhållanden för att se var motorn levererar bäst. Toppeffekten är ju given, då restriktorn sätter begränsningen. Det vi ska jobba med är mellanregistret. Man landar ju där då man byter växel och då ska motorn dra så snabbt som möjligt tills det är dags att växla igen.
Det lär nog inte bli någon bromsning förrän till vintern. Har ju en del jobb kvar på resten av bilen...
Ikväll har jag unnat mig att vara ett tag i garaget. Fortsatte med hjulhuset och brände dit en insida.
Det har inte hänt så mycket på ett tag då jag studerar på heltid och måste jobba emellanåt för att få in lite pengar.
Efter att ha fått VG i företagsekonomi har jag nu insett att det är lite dumt att finansiera ett sånt här bygge med studielån.
Det är dock för sent att ångra sig, så det är bara att brassa på.
Har börjat knäppa upp hjulhuset på förarsidan också. Tyvärr tog det slut på de stora kapskivorna, så jag blev skitsur. Åkte hem och sopade i mig en Vienetta glasstårta istället....
kul att se att det går framåt och med stil och eftertanke i bygget!
ja har lärt mig att alltid köpa 10 kapskivor mer än man tänkt från början! Dom går åt som smör när man bygger!
Curry!
Tack för de vänliga orden!
Jag försöker göra så gott jag kan med bilen. Tyvärr har jag fått mindre tid att lägga i garaget nu, så det går väldigt sakta.
Jag har tidigare haft en sponsor på bla rondellskivor, som inte vetat om att han varit det. Nu har jag inte samma kontakter inom det företaget längre, så nu får jag vackert köpa såna. Brukar köpa en kartong då jag handlar, för det är surt när konstaterar att man är utan. Ska försöka hitta såna där lövtunna skivor (1 mm tjocka), för då blir det som att kapa i smör när man håller på med tunnplåt.
Hur går det med din egen bil?
Robert!
Tack för tipset!
Jag har handlat där ibland, men jag gillar inte deras prissättning. Nog för att jag brukar nyttja div företags rabatter, men jag lider samtidigt med dom som måste betala fullt pris.
När jag kommit så pass långt att det sitter en motorattrapp i bilen, så ska du och jag prata lite grenrör.
Dom har inte så farlig prissättning, med monster rabatter, är bara att de är allmänt dyra, men de har det mesta och bra kvalitet. Standard verktyg och skruv går ju inte att handla där ifrån, men när det special och konstiga skruvar så är de riktigt bra.
Ett litet perspektiv på deras rabatt sats så brukar jag ha 80% rabatt på vissa saker hos ahlsell och då handlar jag väldigt lite där.