Fjädrad vs ofjädrad sinter på bruksbil?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Notuned
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: lör sep 24, 2011 9:15 am

Fjädrad vs ofjädrad sinter på bruksbil?

Inlägg av Notuned »

Har en bruksbil/pendlarbil med lite effekt som kopplingen sa ifrån nyligen. Trots ny koppling.

Så ska byta till sinter framåt våren när den kommer fram igen.
Tänkte köpa KL;s 6 puckade sinter.

Men nu är frågan om man ska ha fjädrad eller ofjädrad sinter?
Vad anser ni?

Tack.
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fjädrad vs ofjädrad sinter på bruksbil?

Inlägg av taz82 »

Personligen är jag lite emot sinter då svänghjul och tryckplatta blir förstörda. "smärgeldukspuckar"

Har du stumt svänghjul bör ju lamellen vara fjädrad på en bruksvagn. Vad har du för tryckplatta?

Är ju inte så dyrt att kliva upp till 765-platta med lättat och balanserat svänghjul för Volvo vit/röd t.ex. hos Dannejdrift.

Vilken bil rör det sig om?
Notuned
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: lör sep 24, 2011 9:15 am

Re: Fjädrad vs ofjädrad sinter på bruksbil?

Inlägg av Notuned »

En 9000 aero.

Finns ju alternativ. Byta tryckplatta till Sachs performance.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/sac ... 240mm.html

Men då pratar vi nästan sådana pengar som bilen är värd.
Och den lär väl bli mycket mer trögtrampad än vad den är idagsläget.
Skriv svar