Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Niklas Sandström »

Jag har provat rätt många olika märken på 1mm skivor och dom jag har fastnat för är Tyrolit från Swedol för 31:-/st brutto. (kartong om 25 = 22:-/st)
/ Niklas Sandström
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Niklas!
Det var inget att fundera på då någon annan betalade, men nu är det bara att gilla läget.
Har du fått till bilen efter rullningen, så det bara är att ladda inför vintern?

Bild

Bild

Har punktat lite ikväll, så det går sakta framåt.
Där du har seglat, där har jag rott!
Tjernell
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Hojta till om du behöver nått förbuknings material .. Kan man spara några kronor så är det bra !!

Ta det via pm utifall :whistle:
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Tjernell!
Tack för erbjudandet!
Ska ha dig i åtanke om jag behöver något.
Mekaniker verkar vara en förbrukningsvara för mig annars.... :wink:

Bild

Bild

Bild

Spenderade några timmar i garaget ikväll. Började med att kryssmäta hjulhusen, för jag har varit nojig över att jag kanske haft mer instick på någon av sidorna. Nu var det en diff på 1 mm, så det får jag leva med. Sedan kapade jag skärmen i bakkant och la dit en plåt. Det var lite pyssel för att få lika på både höger och vänster hjulhus, men det får duga så här.
Sedan har jag noterat att det jag tillverkat i 2 mm plåt, har börjat rosta. Har flera plåtar i garaget, men bara den som är 2 mm har rostat. Det måste vara Opelplåt det där. Nu måste jag fixa en annan plåt att knäcka fjädertorn av. Har gjort en ritning, så det borde gå rätt kvickt bara jag hittar en ny plåt.
I helgen kommer det inte bli mycket gjort, för jag måste ägna mig åt studier. Har fått studiebidrag nu också, så jag har börjat snegla på en torrsumppump..
wuffee
Forumsberoende

Inlägg av wuffee »

får du ditt studiebidrag från abu dahbi?? ;).. när jag hade studiebidrag sneglade jag på rödbetsalladen i kyldisken för att få lyxatill köttbullemackan ;)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Wuffee!

Köttbullsmacka?
Själv har jag bara råd med blodpudding....

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag vet att jag inte skulle göra något i helgen, men det blev en timme i garaget igår kväll i alla fall.
Jag började med att märka ut på torpeden var jag skulle kapa. Sedan tejpade jag med bred maskeringstape, för att få en rak linje mot bakre delen av tunneln. Hittade en sprayburk och markerade var jag skulle kapa. Då var det bara att snyta till med rondellen och vips var tunneln borta. Ville inte ta bort framvagnsbalken i detta skede, då den håller hela framänden på plats nu när så mycket är bortkapat. Därför blev det lite pyssel med att få tunneln i rätt höjd. Tunneln ska framåt några millimeter och den ska ner 5 millimeter. Efter det ska det svetsas.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Efter en god natts sömn vaknade jag med nya idéer. Jag kom på att jag ska hänga dit torpedväggen före växellådstunneln. Det går nog utmärkt att jacka ur torpeden då den väl sitter där. Hade en färdigbockad plåt som jag tog fram.

Bild

Tyvärr kan jag inte få hjälp med den under kommande vecka, för plåtisen håller på att flytta. Man kan ju behöva några extra händer då det både ska ritas och klippas, så jag får vackert vänta. Däremot ska jag få hjälp att knäcka till fjädertorn.
Hittade något som liknade Lewis Hamiltons hår i garaget.

Bild

Med den gick det att få ren den 2 mm plåt som jag sett rostfläckar på. Det blev några repor på plåten, men då fäster ju bara färgen bättre.

Bild
Tjernell
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Synd att det va en bit bort annars har ja kommit förbi och vart ivägen..
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Tjernell!

Ja, du ska se då jag jagar plåtbitarna runt golvet med antingen rondellen eller migen. Det är en syn för gudarna det...
Annars är du välkommen när du vill. Jag skulle ha gjort ett studiebesök hos dig också. Nog för att jag tävlar för raggarklubben men jag begriper inget om dragracingbilar. Så mycket begriper jag i alla fall att jag kan säga att ert bygge är fantastiskt fint.

Fick i alla fall en plåt knäckt idag. Tyvärr blev inte hörnen riktigt tighta, men det kvittar, för jag ska ändå sprätta med svetsen på plåtarna.

Bild

Jag lyckades få till 10 graders vinkel både bakåt och inåt. Efter en stunds räknande så kom jag fram till hur höga tornen skulle vara, men jag tycker ändå att dom är i högsta laget. Får ta och ringa en livlina och kolla av läget. Det går ju att nagga lite på ytterkanten om det skulle krisa.

Bild

Bild

Bild
Lillen
Forumsberoende

Inlägg av Lillen »

Vet inte om det är ok att upprepa......men det är fasen en favorittråd detta.
Älskar det funktionalistiska i RC-byggen , rått men estetiskt.
Klickar så fort pluppen är gul.
VW & Volvo.
j-fransson
Lite mer laddtryck

Inlägg av j-fransson »

Behöver du luta topplagringarna så mycket som 10
Grader bakåt? Har för mig att grundcastern på igmab
Framvagnen är 7 grader. Men du kanske vill ha mer caster?
Kul att det går framåt för dig!
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Lillen!

Kul att du gillar det jag håller på med. Glada tillrop är så enormt upplyftande då det ibland känns som att man tagit sig vatten över huvudet.
Det här projektet drog jag igång då förutsättningarna var annorlunda, så just nu känns det riktigt tungt.

J-Fransson!

Du har helt rätt!
När jag kom hem så kollade jag i anteckningar som jag gjort under ett samtal med Martin hos IGMAB. I dessa stod det mycket riktigt 7 graders caster. Har nu ändrat till det och även gjort ett torn till.

Bild

Bild

Bild

Hade en tanke på att punkta fast tornen och mäta nogrannt, för att förvissa mig om att dom sitter rakt. Då visade det sig att någon hade stulit all svetstråd. Det måste vara samma person som även stjäl allt kaffe. Det är nog dags att skaffa tjuvlarm...
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck

Inlägg av MagnusS »

Passa dig så att inte han som stjäl all gasen också kommer, han kommer ofta på lördagar, precis efter affären stängt...
Lillen
Forumsberoende

Inlägg av Lillen »

MagnusS skrev:Passa dig så att inte han som stjäl all gasen också kommer, han kommer ofta på lördagar, precis efter affären stängt...
Precis :doh:
VW & Volvo.
moffa699
Lite mer laddtryck

Inlägg av moffa699 »

Det är fler än jag som har samma bekymmer märker jag,allt tar slut när alla butiker har stängt
Skriv svar