Det har mekats lite i helgen, jag har ju småbarn och hus osv. så oftast mekar jag när barnen lagt sig.
Det var en balk ivägen för lådan så jag borrade ur punkterna och kapade bort den och sen punktade jag ihop hålen som blev och slutligen masserades sidobalkarna lite.
Sen plockades sumpen bort och motorn kunde placeras där den skulle vara så jag kunde måtta hur sumpen skall kapas.
Jag har varit bekymrad över ASD diffen, Jag trodde den var kopplad på servopumpen men det är en dubbelpump med dubbla in och utlopp med två olika oljor och tryck. Jag skulle kunna sätta mb pumpen där AC:n sitter men då får jag ju svettas i sommar.
Efter lite forskning så visade det sig vara tämligen enkelt att bygga om den till manuellt ställbar och då sparar jag ju ett gäng kilo dessutom!
Det är lite osäkert om jag kan använda ett orginalgrenrör vilket vi verkligen får hoppas, jag hämtade ner min väldigt oexotiska turbosamling som jag gömde på vinden när TV var här och spelade in ett avsnitt av "hoarders".
Även luftfilterburk, katalysator och diverse slang hittades...
Jag ska besikta med orginalturbon och sen tänkte jag ha en 15t med sexans avgashus från en 9000 aero, dock är jag sugen på att köpa en 19t impeller och kompressorhus till den, har någon erfarenhet av att byta utan att balansera? tanken är att ha riktig mitsulagring och sen kina kompressordel.
Att jag satsar på en sån liten snurra är dels för att jag redan har en och dels för den grymma responsen, man får V8 bottendrag!
En sån ger fullt vrid från 1800 varv och jag vill kunna köra om utan att växla ner.
Mallar till motorfästen gjordes genom att kalkera med smutsiga fingrar...
I morgon blir det att köpa massa rör och grejjor så man kan börja bygga lite.
Är det nån som vet om ett kortare oljefilter som passar eller något ställe som listar mått och gängor?
Förutom mitt budgetsmide så händer det faktiskt en del seriösa saker i garaget, min granne bygger ihop en 505 cheva bigblock med portade alutoppar, åtta separata spjäll som han konstruerat själv och troligen blir det ett VEMS som kronan på verket.
Kanske kan övertala honom att lägga upp projektet här.