Vad händer i Marmanders garage?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage? uppdaterat 140306

Inlägg av marmander »

Hej!

Jag får väl ta mig lite tid att uppdatera då :) men det får bli ikväll tror jag...

Jo, visst sover de ibland, problemet är att det är två små rackare, den ena gillar tidigare mornar, sena kvällar och vila mitt på dagen medan den andra är vaken däremellan ;)

I skrivande stund konstruerar jag en energiklipp till grävmaskin, vi har har skaffat lite skog (ca 35ha) och det behöver röjas, gallras, avverkas och förbättras vägar. Hemma på gården finns det också användning för en klipp, så nu var det dags att ge sig på en sådan konstruktion mitt i allt annat. Troligtvis kommer jag försöka sälja dessa och ev. kanske jag satsar på en upplaga med byggsatser.

Garaget är inte färdigt, det stannade av en del, men det mesta är isolerat, gipsat mm. Måste bara komma iväg och köpa klinkers och lägga den.

Uppdaterar med bilder lite senare..

Mvh/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Bennygas
För lite laddtryck

Inlägg av Bennygas »

Ska jag hjälpa dig att handla klinker? Hur mycket behöver du? :whistle:
f.d. Volvo 162 TT
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Det vore kanon!
Ska räkna på åtgången...
kan du hjälpa mig att lägga det också? ;)

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage?

Inlägg av marmander »

Nu så blir det lite bilder, som vanligt bara massa byggrelaterat.

Förstärkte upp med lite stag mellan takstolarna och den gamla takfoten före jag kapade ur väggen. Jag pressade upp takstolarna lite, skruvade fast reglarna och släppte sedan domkraften bara för att det inte skulle sacka när jag tog bort de bärande delarna i väggen. Notera den röda färgen och oljefläckarna på råsponten. Det var där jag byggde ihop min senaste B30-motor (526whp), såg märken efter skitiga M-stakar ocksåm är det vedbodstrim man kallar det? ;)
Bild

All råspont och isolering återanvändes i de nya väggarna och se på f**n, taket rasade inte ner när jag tog bort väggen, trots att det inte blev massa grova limträbalkar...
Bild

Glesade, isolerade och gipsade taket förra veckan, men det är ett par timmar kvar tills det är helt klart för spackling som ni kan se. Lyftbordet fick vara gipshiss, två man sittande på detta, pressa upp och skruva..
Bild
Bild
Bild

Det går sakta framåt, men så krånglar bruksfordon och annat också, på bilden nedan ser ni min transaxel till åkgräsklipparen (JD170). Ingående axel hade inte fått smörjning och när lager och axel var tillräckligt kass så kuggade det över... Slipade ner axeln, brotschade ur huset, satte i andra nållager och shimsade ihop vinkelväxeln så gott det gick, nu går den även om det är lite inslitning kvar av vinkelväxeln (låter en del...).
Kanske skulle byta oljan var 10:e år åtminstone? tror det var 1995 senast.. :roll:
Bild

Det var bilderna för denna gång, jag har ju fixat med sonens el-traktor en del också, tyvärr har jag inte kommit i mål riktigt med min konvertering från borstade 175W motorer till två 510w borstlösa RC helimotorer. Trodde man kunde paralellkoppla dessa, men det gick inte så bra.... får beställa mer prylar.

Nu har jag snart ritat färdigt energiklippen till grävmaskinen, ett par timmar till imorgon sedan ska jag skicka lite offertförfrågningar och beställa plåtarna, någon som är sugen på att köpa en obeprövad byggsats eller två? Tanken är att sälja dem färdiga i första hand dock.

Mvh/
Simon

MVH/
Simon
Simon01
För mycket laddtryck

Re: Vad händer i Marmanders garage? uppdaterat 140617

Inlägg av Simon01 »

Kul med uppdatering! Hur har det gått med vedmaskinen? Något du kan avslöja ännu? :)
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Hej!

Vedmaskinen funkar fint, ska köra lite till helgen, hos några vänner som inte hunnit med riktigt.
Även om det ska bli en helt ny prototyp så vill jag inte gå ut offentligt med mina oskyddade Idéer. Däremot kan jag säga att den klarar att kapa av en 45cm Al på under 3sek med bara en 11kw elmotor till hydraulpumparna.

MVH/
Simon
Nomad50
Lite mer laddtryck

Inlägg av Nomad50 »

Hej Simon,
Verkstaden, kantpressen, grävmaskinen, vedprocessorn - vad händer? Är nyfiken men långtifrån ensam om detta, får jag lov att föreslå en uppdatearing?

Mvh
Sven
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Sven, jag är kass på att uppdatera numera =(

Jag har haft fullt upp med skogen vi köpte i juni, har stämplat upp en rotpost på 5657m3sk och för att kunna avverka detta har jag gjort i ordning 1,2 km väg och en stor vändplan mm. Får jag en stund över i helgen så kan jag ordna lite bilder på sommarens bedrifter.

Energiklippen är färdig, den kan jag ju också visa, har gjort några förändringar i konstruktionen och snart skall jag göra en liten serie till försäljning.

Jag köpte ett gammalt tippsläp till grävarn som nu skall få ett nytt flak i hardox mm.

Tyvärr har det varit mycket strul med sjukdomar i familjen, varsel från jobbet etc. så det har inte blivit mycket tid hemma i garaget.

Återkommer förhoppningsvis inom ett par dagar =)

MVH/
Simon
Henka_
För mycket laddtryck

Inlägg av Henka_ »

Wohoo!! livstecken och hot om uppdatering, väntar med spänning!
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Då så kommer en liten uppdatering!

Garageutbygget är som sagt fortfarande inte färdigt, men allt är gipsat och klinkersgolvet är fogat och klart. På utsidan måste jag få på lockläkt, foder mm.
Bild
Hade ingen bild på färdigfogat golv, men så här såg det ut före... fick ljuga till nivåskillnaden från den gamla verkstadsdelen som har en lång svacka mot ytbygget.
Bild

Energiklippen jag gjorde i somras, funkar fint, men jag har som sagt gjort lite förändringar till serieprodukten. Skulle ni vara intresserade av att köpa en så hör av er!
Bild
Bild
Som ni kan se så har den gett sig lite i griparmsaxeln...
Bild

Första testklippet!
Bild

Mellan projekten vill ju frugan ha lite trädgårdshjälp också, det är rätt kul samtidigt som man får en fru som säger att man aldrig skulle klara sig utan en grävmaskin med tiltrotator ;)
Den yngste sonen Gustav visar stort maskinintresse redan :)
Bild
Ett blomstrande resultat (Gustav har smitit in i bilen och tvättar sina kläder i hundvattenskålen).
Bild

Och så var det ju skogsvägen mm. Det tog lite mer tid än planerat, men jag tycker resultatet blev bra. Dikade först, lade ner lite rör och trummor, förstärkte vägen med 0-150 där det var svagt. Breddade ett antal kurvor med åtskilliga lass storsten och 0-150. Sedan är det grusat med 0-63 och 0-90.
Bild
Bild
Bild

Påbörjat grävning av vändplanen...
Bild
Det var berg... Fick bli ca 200 laddningar i detta.
Bild
Sprängde allt, grävde ur från botten och sorterade ut alla storlekar. Sedan är det bottnat med det största och sedan finare och finare på det, den kommer inte ge sig oavsett väder!
Bild
ca 28m i diameter och ca 50 m från början till bortre änden.
Bild

MVH/
Simon
Lillen
Forumsberoende

Inlägg av Lillen »

Va inget litet projekt med vägen.....
VW & Volvo.
W108
För mycket laddtryck

Inlägg av W108 »

Ja jädrar vilket jobb. du är duktig.
Och satan vad skönt det ser ut på bilderna, med sommar och sol. Känns redan som det var för länge sedan...
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage? uppdaterat 141109

Inlägg av marmander »

Tack :)

Jo, det blev lite mer tid och pengar än beräknat, men det känns fint när det blev färdigt.

Nästa projekt att färdigställa blir nog tippvagnen, jag har alla plåtarna och ledöron mm. färdiga, men det återstår att kapa till profilerna och svetsa ihop det. Det är trevägstipp, därav sidolämmarna. 4mm hardox i hela flaket, förstärkt med 60x60x5 KKR och lite vinkeljärn mm. Ska nog fixa hydrauliskt manövrering av sidolämmarna.
Bild
Bild

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Fint jobbat Simon!!
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende

Inlägg av johan johansson »

Fin skogs väg. Som timmerbilschafför uppskattar man en regäl vändplan.
volvo pv 53 16v
Skriv svar