B230, hur mycket effekt utan bekymmer?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

B230, hur mycket effekt utan bekymmer?

Inlägg av W108 »

Som rubriken, jag är fullständigt faschinerad över vilka effekter ni tar ut från era motorer oavsett om det är Volvo, Audi; BMW eller annat. Men jag kan inte låta bli att fundera över hur mycket effekt en exempelvis B230 skulle palla att leverera om man inte vill bry sig om vidare reparationer/kontroller efter förändringen.

När skulle man känna sig trygg att köra 10 000 mil med bara service. Är 300hk för mycket?

Lite flummig fråga kanske, men ni fattar.

Vilka motorer pallar mest ökning mot orginal sett till ovanstående scenario?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?

Inlägg av fredde_vit_pv »

vet inte om man kan tänka så :wink: man måste ju byta delar i och runt motorn
och då är den ju inte original! och hållbarheten beror ju på vad man ändrar.

/F
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?

Inlägg av W108 »

Så är det naturligtvis, med de mest påkostade grejerna kan man så klart få ut mer kraft och det mer tillförlitligt. Men om man tänker att bara överladda en motor utan att öppna den. Till vilken gräns skulle man känna sig trygg i uppfattningen att den håller?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?

Inlägg av The »

Merca diesel!
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?

Inlägg av Steve »

Körstilen påverkar nog rätt mycket också. Man kan ju bränna upp ett par däck på regulatorn per kväll eller bara gasa ur den vid ett rödljus då och då
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?

Inlägg av fredde_vit_pv »

bara överladda en motor utan att öppna den
räknas kambyte,insug,avgas,grenrör,tändsystem,styrsystem,diverse övervakningssystem,fritt bränsle?
och som Steve säger,vill jag tillägga för vissa håller grejer och andra har "otur" hela tiden :)



/F
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?

Inlägg av The »

Ja har man en 800hk rödblock med monsterturbo som man växlar innan den byggt laddtryck så håller den nog Bättre än originalmotorn. ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?

Inlägg av Jens Gustavsson »

W108 skrev:Som rubriken, jag är fullständigt faschinerad över vilka effekter ni tar ut från era motorer oavsett om det är Volvo, Audi; BMW eller annat. Men jag kan inte låta bli att fundera över hur mycket effekt en exempelvis B230 skulle palla att leverera om man inte vill bry sig om vidare reparationer/kontroller efter förändringen.

När skulle man känna sig trygg att köra 10 000 mil med bara service. Är 300hk för mycket?

Lite flummig fråga kanske, men ni fattar.

Vilka motorer pallar mest ökning mot orginal sett till ovanstående scenario?

hur mycket man kan plocka ut och ändå bara ha normal servis beror på hur bra man justerat in allt och hur bra man byggt turbosystemet. det är nån anledning det tar tusentals timmar för att mappa en original bil.

mvh jens
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?

Inlägg av W108 »

Jag inser när jag läser era svar att det inte var någon vidare fråga jag ställde, eller väldigt flummig ivf.
Det är svårt att förklara hur jag tänkte, men det var väl något i stil med : Hållbarhet i orginal kontra marginal för detsamma uppåt, en driftsäker pålitlig motor är inte det om den belastas på gränsen av vad den klarar av, då finns det dåligt med utrymme för vidare effektuttag.

Men era svar är nog alldeles riktiga, det var knappast en Ja/Nej-fråga jag ställde, det är alltför många parametrar som spelar in inser jag nu. Tack
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?

Inlägg av maxn51 »

Tjalånar tråden lite hur mycket klarar en b230 botten del men orginal nybalanserad vev stakar och kolvar? Stakar och kolvar från b230 ft ingen olje kylningen lite värre lager? Ska självklart ladda turbo? Anta att den är ganska optimalt mappad och ska gå på E85
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?

Inlägg av W108 »

Du får ta över tråden helt, så kanske den tjänar ett syfte ändå.
Jag fortsätter fundera över hur långt ett snöre är, hur mycket en fisk väger osv...

:doh:
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?

Inlägg av maxn51 »

Haha ;) men din fråga som var lite otydlig menade du hur Mke de pallar om de är relativt fräscha och typ inga större ingrepp än byta kam som man kan Gö på 20 min me motorn i bilen och lite tattig garage mappning?:)
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?

Inlägg av taz82 »

Många har åkt många mil med 16T #7/ca 250hk turbo utan problem på många tusen mil i 940 turbo det senaste deceniet.

Dock är väl detta med sävarmått mätt knappt ens trim, så sett. Effektökningen är ju ca 50% mot original (165hk)
ekan24v
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: ons okt 23, 2013 12:14 pm

Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?

Inlägg av ekan24v »

230hk typ? Klarar väl org botten med orgpackning osv.
940 16V Turbo - Projekt som ej ska gå på gatan :)
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: B230, hur mycket effekt utan bekymmer?

Inlägg av DreRacing@ »

350hk brukar jag lägga en standard b230 på, altså standard kolvar, stakar, topppackning
Skriv svar