triggerhjul maxxecu
Moderator: backeliten
triggerhjul maxxecu
Jag har en fråga
Angående maxxecu
Är det någon som provat köra basic triggerhjul
Tex en rak 6a med 3trigger punkter och hallgivare GT101
Eller är man piskad att köra mångtandade triggerhjul
Angående maxxecu
Är det någon som provat köra basic triggerhjul
Tex en rak 6a med 3trigger punkter och hallgivare GT101
Eller är man piskad att köra mångtandade triggerhjul
Re: triggerhjul maxxecu
Om du väljer Digital(Hall, opto, etc) samt distributor så bör det väl fungera.
Jonas Bylund


Re: triggerhjul maxxecu
okay men säg att man kör som tex ett autronic sm4 som ex
där kör man enklast som standard setup
trigger 3 punkter på en 6a
och 4 punkter på en 8a osv
förstås med kamsynk och kan då skippa fördelaren helt men då waste fire tändning
tycker maxxecu borde klara den uppgiften eller anses det triggermönstret för gammalt eller opålitligt
har testat med sm4 och 3 punkter 6a
och har haft så gott som topp stabilt när vi strobade motorn på 7000 varv från 1000
har aldrig sett en miss eller error
därför jag undrar om man måste bygga nytt triggerhjul helt
eller att kunna köra på befintliga 3 punkt trigger vid svänghjulet...
motorn en merca m103
har kört många med sm4 på det viset utan problem....
nu byggs en motor och tanken att testa maxxecu men hoppas slippa bygga nytt triggerhjul
vill köra det som sitter i bak kant vid svänghjulet känns alltid bäst
vill inte liksom uppfinna hjulet engång till så att säga
sorry för rörig tråd men är lite i valet o kvalet
antingen att man skaffar ett till autronic sm4 och eller lägga maxxecu på hyllan typ kanske byta mot ett autronic som ett andra alternativ
där kör man enklast som standard setup
trigger 3 punkter på en 6a
och 4 punkter på en 8a osv
förstås med kamsynk och kan då skippa fördelaren helt men då waste fire tändning
tycker maxxecu borde klara den uppgiften eller anses det triggermönstret för gammalt eller opålitligt
har testat med sm4 och 3 punkter 6a
och har haft så gott som topp stabilt när vi strobade motorn på 7000 varv från 1000
har aldrig sett en miss eller error
därför jag undrar om man måste bygga nytt triggerhjul helt
eller att kunna köra på befintliga 3 punkt trigger vid svänghjulet...
motorn en merca m103
har kört många med sm4 på det viset utan problem....
nu byggs en motor och tanken att testa maxxecu men hoppas slippa bygga nytt triggerhjul
vill köra det som sitter i bak kant vid svänghjulet känns alltid bäst
vill inte liksom uppfinna hjulet engång till så att säga
sorry för rörig tråd men är lite i valet o kvalet
antingen att man skaffar ett till autronic sm4 och eller lägga maxxecu på hyllan typ kanske byta mot ett autronic som ett andra alternativ
Re: triggerhjul maxxecu
Jag har kopplat in en MaxxECU i en kompis rejsbil och då användes ett missing tooth triggerhjul samt kamsynk.
Jag har tänkt skaffa ett MaxxECU själv och byta ut mitt gamla Haltech E6K från stenåldern och där använder jag 4 magneter på veven som jag tänkte behålla. ( V8 )
Valet 'Distributor' betyder bara att det kommer en referenspuls för varje cylinder. Om signalen kommer från en fördelare eller från magneter på vevaxlen skiter sprutet i.
Denna inställning gäller bara triggsignalen, så att även fast du väljer 'Distributor' där kan du mycket väl ha en tänsdpole per cylinder eller waste spark som val på tändutgångarna.
Om du ska köra waste fire behövs heller ingen kamsynk. Det behövs bara om du ska köra spridarna äkta sekvensiellt, eller med en tändspole per cylinder.
Jag har tänkt skaffa ett MaxxECU själv och byta ut mitt gamla Haltech E6K från stenåldern och där använder jag 4 magneter på veven som jag tänkte behålla. ( V8 )
Valet 'Distributor' betyder bara att det kommer en referenspuls för varje cylinder. Om signalen kommer från en fördelare eller från magneter på vevaxlen skiter sprutet i.
Denna inställning gäller bara triggsignalen, så att även fast du väljer 'Distributor' där kan du mycket väl ha en tänsdpole per cylinder eller waste spark som val på tändutgångarna.
Om du ska köra waste fire behövs heller ingen kamsynk. Det behövs bara om du ska köra spridarna äkta sekvensiellt, eller med en tändspole per cylinder.
Jonas Bylund


Re: triggerhjul maxxecu
allright det verkar såfall som det ska funka med
6a trigger 3 punkter på svänghjulet och wastefire tändning eller alternativt fördelare som jag tycker funkar kalas
det jag tänkte då behövs väl kamsynk när man kör sånt triggerhjul?
för det hade vart skönt sluppit bygga nytt triggerhjul när allt sitter där klart redo to go typ
6a trigger 3 punkter på svänghjulet och wastefire tändning eller alternativt fördelare som jag tycker funkar kalas
det jag tänkte då behövs väl kamsynk när man kör sånt triggerhjul?
för det hade vart skönt sluppit bygga nytt triggerhjul när allt sitter där klart redo to go typ
Re: triggerhjul maxxecu
Det beror på.
Med fördelare behövs ingen 'home' signal eftersom gnistan hittar rätt ändå.
Med waste spark räcker det med en home på vevaxlen. Hall-givaren till mitt Haltech har dubbla utgångar. Ena utgången reagerar på alla magneter och den andra endast på Syd. Så jag får alla referespulser samt vevaxel-home från fyra magneter.
För sekvensiella spridare eller separata tändspolar krävs home från kamaxeln.
MaxxEcu har ju åtta spridarsteg så det känns ju lite dumt att inte ordna en kamsynk och köra sekvensiellt. (Eller vev-synk och köra spridarna varje varv) Det ger ju om inte annat ett stabilare bränsletryck och en lättare tillvaro för bränsletrycksregulatorn om inte spridarna skjuter samtidigt.
Med fördelare behövs ingen 'home' signal eftersom gnistan hittar rätt ändå.
Med waste spark räcker det med en home på vevaxlen. Hall-givaren till mitt Haltech har dubbla utgångar. Ena utgången reagerar på alla magneter och den andra endast på Syd. Så jag får alla referespulser samt vevaxel-home från fyra magneter.
För sekvensiella spridare eller separata tändspolar krävs home från kamaxeln.
MaxxEcu har ju åtta spridarsteg så det känns ju lite dumt att inte ordna en kamsynk och köra sekvensiellt. (Eller vev-synk och köra spridarna varje varv) Det ger ju om inte annat ett stabilare bränsletryck och en lättare tillvaro för bränsletrycksregulatorn om inte spridarna skjuter samtidigt.
Jonas Bylund


Re: triggerhjul maxxecu
precis föredraget att köra kamsynk
den andra motorn är en rak 6a och har kamsynk redan ingen fördelare och waste fire tändning
och där också 3 punkter som trigger på svänghjulet..
tänkte på det genom att välja fördelare blir det inte fel då den snurrar med halva motorvarvet då man kör från veven så att säga
tänkte precis att det måste visa dubbelt varvtal mot kamdrivning så att säga..
den andra motorn är en rak 6a och har kamsynk redan ingen fördelare och waste fire tändning
och där också 3 punkter som trigger på svänghjulet..
tänkte på det genom att välja fördelare blir det inte fel då den snurrar med halva motorvarvet då man kör från veven så att säga
tänkte precis att det måste visa dubbelt varvtal mot kamdrivning så att säga..
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: triggerhjul maxxecu
jag skulle fixat dit 2 punkter till mellan dom 3 du har från förr. altså 6-1. då kan du åka wastespark utan nogon kamsynk
Re: triggerhjul maxxecu
På en 6a ger fördelaren 6 pulser per varv och snurrar med halva farten. Det blir samma som tre pulser per varv från veven.
Du kan skriva in egna 'missing teeth' sp 6-1 är helt klart ett alternativ.
Du kan skriva in egna 'missing teeth' sp 6-1 är helt klart ett alternativ.
Jonas Bylund


-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: triggerhjul maxxecu
men med bara 3 på veven måste fördelaren sitta kvar
Re: triggerhjul maxxecu
Okay så Säg att jag kör 3tänder som det är nu
fördelare finns inte och med orginal kamsynk
Det måste ju funka med maxxecu tycker man
Så inställning ska altså vara "fördelare" om jag tänker rätt
fördelare finns inte och med orginal kamsynk
Det måste ju funka med maxxecu tycker man
Så inställning ska altså vara "fördelare" om jag tänker rätt
Re: triggerhjul maxxecu
pust stön hicka nackspärr tack
det känns lite lättare nu
då tror jag det ska funka återstår att testa om inte annat
borde göra det trigger jobbet minst lika bra som autronic sm4 tänkte jag
om inte bättre kanske. vem vet.

då tror jag det ska funka återstår att testa om inte annat
borde göra det trigger jobbet minst lika bra som autronic sm4 tänkte jag
om inte bättre kanske. vem vet.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Re: triggerhjul maxxecu
Om jag inte missminner mig (om dom inte ändrat efter nya uppdateringar) så går det inte, 6 punkter som gäller.. Om du öppnar programmet o provar skriva in antalet tänder (2-3) kommer det stå vad den klarar som minst
Du behöver inte vara uppkopplad för det
Du behöver inte vara uppkopplad för det
e34 m20b25 turbo @1bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Re: triggerhjul maxxecu
vart så nyfiken själv så var tvungen att kolla
men tyvärr så stödjer inte maxxecu färre än 4 punkter fortfarande
antar att det är jämt mellanrum mellan dom så man inte kan köra teethcount 4 och missing tooth 1?

men tyvärr så stödjer inte maxxecu färre än 4 punkter fortfarande
antar att det är jämt mellanrum mellan dom så man inte kan köra teethcount 4 och missing tooth 1?

e34 m20b25 turbo @1bar