triggerhjul maxxecu

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: triggerhjul maxxecu

Inlägg av JoBy »

Om man väljer Trigger System = Missingtooth så kan man välja Teethcount mellan 4 och 180 och Missing teeth mellan 1 och 4.

Om man väljer Trigger System = Distributor så försvinner alla val med antal tänder. Det blir ju automatiskt en puls per cylinder i tändläge. Alltså 3 på en sexcylindrig fyrtaktare som triggas på vevaxeln, eller 6 om triggern kommer från fördelaren.

Kollade just i version 1.74 som jag råkar ha installerad på den här burken.

Bild
Jonas Bylund
Bild
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: triggerhjul maxxecu

Inlägg av vinkelkapen »

ja, då borde det funka :thumbright:
e34 m20b25 turbo @1bar
mbt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: tis apr 24, 2012 12:25 pm
Ort: södermanland

Re: triggerhjul maxxecu

Inlägg av mbt »

jo jag ser det är som du säger att man måste ställa in som ovan fördelare då med 3 kuggar och en kamsynk

så visst sjutton ska det funka tycker man är det nån av er som provat köra så ?
mbt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: tis apr 24, 2012 12:25 pm
Ort: södermanland

Re: triggerhjul maxxecu

Inlägg av mbt »

mercans trigger givare är induktiv och med 3 långa skenor som passerar givaren och

det gick ju kalas köra så tidigare då med autronic sm4

har alltid funkat perfekt.

och hoppades då på att maxxecu ska klara den biten och det verkar se ut som det kan funka som jag ser det på ovan screen shot
mbt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: tis apr 24, 2012 12:25 pm
Ort: södermanland

Re: triggerhjul maxxecu

Inlägg av mbt »

kollade i min mjukvara och ja varför skulle det inte funka

man har nästan lust att bränna 1.5 -2 mil till garaget för att testa
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: triggerhjul maxxecu

Inlägg av JoBy »

Under fliken Diagnostics finns ett Trigger oscilloscope där man kan se om man har ställt in rätt med positiva/negativa flaker. Prova även utan pullup resistor för att se om den behövs eller inte.
Jonas Bylund
Bild
mbt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: tis apr 24, 2012 12:25 pm
Ort: södermanland

Re: triggerhjul maxxecu

Inlägg av mbt »

Just det jag förstår
Det jag hänger med på jag har lite kvar innan det går att testa på plats med motorn ur på bockar

Så är det nåt som man måste ändra är det skönt inte ha motorn i bilen :-)
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: triggerhjul maxxecu

Inlägg av vinkelkapen »

Det går att skriva till maxxtuning om dom provat i simulator med den triggermodellen om du känner dig osäker
e34 m20b25 turbo @1bar
mbt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: tis apr 24, 2012 12:25 pm
Ort: södermanland

Re: triggerhjul maxxecu

Inlägg av mbt »

jajamen men inget dom testat vad jag hört

tycker annars det trigger mönstret annars funkar bra och enkelt att ha göra med.
men säg att i värsta fall det blir nåt som inte lirar helt 100 så kanske dom kan fixa boxen för det trigger mönstret

vore iofs rätt bra då många med mig som kör med den typ av mönster
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: triggerhjul maxxecu

Inlägg av JoBy »

Jag tror helt enkelt att distributor är ett lite illa valt namn motsvarande det autronic sm4 kallar för standard.
Jonas Bylund
Bild
mbt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: tis apr 24, 2012 12:25 pm
Ort: södermanland

Re: triggerhjul maxxecu

Inlägg av mbt »

visst kan det vara det och är det nu så att man väljer distributor och kamsynk förstås i mitt fall känns som det kan funka.
måste ju nästan vara som att köra en 4 cylindrig motor genom fördelaren motsvarar en 8a med 4 kugge på veven eller tänkte jag fel nu ?

och det skulle funka är ja då är det perfekt slipper jag bygga om 4 eller eventuellt 5 motorer som nu kör samma typ av få tandade svänghjul

tänkte för att lugna nerverna lite hehe så genom att köra på starten kan man ialla fall se om det svarar på varvtal och kamsynk lirar ihop
mbt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: tis apr 24, 2012 12:25 pm
Ort: södermanland

Re: triggerhjul maxxecu

Inlägg av mbt »

att bygga om svänghjulet till säg 60-2 är ju i värsta fall överkomligt på motorn som är lös men dom andra däremot
är skräck tankar med blandad förtjusning

vete fan hur man skulle lösa 60-2 som exempel kan vara 36-1 också och få det gjort perfekt för är det nåt som orsakar strul
9 fall av 10 så är det just felaktiga trigger lösningar som inte är 100 gjorda.

att då köpa ett autronic sprut skulle nästan löna sig för att slippa riva isär dom andra motorerna
som en räddning
utifall det inte går med ecu jag har i dag.

men det är nu i värsta fall altså
lite måla fan på väggen i förskott
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: triggerhjul maxxecu

Inlägg av DreRacing@ »

ms2 fixar biffen :hihi:
men jag fattar inte varför strula till det när du enkelt kan göra ett 6-1 hjul av det 3 hjulet du har nu.
bara få dit 2 kuggar till.
då kan du skita i kamsync
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: triggerhjul maxxecu

Inlägg av JoBy »

Om givarna redan sitter på motorn original så ska du självklart använda dom. Ett 6-1 hjul blir inte bättre, snarare sämre än 3 + kamsynk som redan sitter där. Med 3 + kamsynk är ju äkta sekvensiellt redan klart.
Jonas Bylund
Bild
mbt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: tis apr 24, 2012 12:25 pm
Ort: södermanland

Re: triggerhjul maxxecu

Inlägg av mbt »

ja jag förstår båda tänket absolut
och grejen va mer att köra det som redan sitter original känns bäst på nåt vis stabilt som satan och bra utformat också

vore ju lite jobbigt om den trots allt inte klarade enklaste triggermönstret typ
Skriv svar