modernare växelåda i Amazon
modernare växelåda i Amazon
hej!
jag önskar mig en modernare växelåda i min bruks amazon, men ett dillema är att jag inte vill kapa upp kardantunneln
det kommer inte handla om mycket effekt, nu 120-130 hk.. senare kanske närmare 200 då det är möjligt att en B234 kommer under läppen........
jag funderar på lådor från en bmw 320 (E30) är dom stora i fysiska yttermått
en m47 kan vara ett alternativ med
nån som har tankar eller ideer att dela?
göra adapter och bygga växel länkage är ju självklart.....
mvh..//Ulf
jag önskar mig en modernare växelåda i min bruks amazon, men ett dillema är att jag inte vill kapa upp kardantunneln
det kommer inte handla om mycket effekt, nu 120-130 hk.. senare kanske närmare 200 då det är möjligt att en B234 kommer under läppen........
jag funderar på lådor från en bmw 320 (E30) är dom stora i fysiska yttermått
en m47 kan vara ett alternativ med
nån som har tankar eller ideer att dela?
göra adapter och bygga växel länkage är ju självklart.....
mvh..//Ulf
Re: modernare växelåda i Amazon
Vad är problemet med m40?
Vill du ha 5vxl sså är ju det enklaste att ta en m41.
Om du vill ha en stadigare låda med 5vxl är väl m46/47 enkelt.
Problemet med många nyare lådor är att de har väldigt låg etta, vilket i sin tur gör att man kan få byta utväxling i bakaxel för att bilen inre ska bli fyrväxlad med lågväxel.
Vill du ha 5vxl sså är ju det enklaste att ta en m41.
Om du vill ha en stadigare låda med 5vxl är väl m46/47 enkelt.
Problemet med många nyare lådor är att de har väldigt låg etta, vilket i sin tur gör att man kan få byta utväxling i bakaxel för att bilen inre ska bli fyrväxlad med lågväxel.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
Dom 5-växlade lådorna från Ford Sierra liknar en M40, kanske de går att modifiera dit relativt enkelt?
Om man primärt vill ha en överväxel till ett lågt pris alltså, ingen uppgradering i effekttålighet direkt.
Fast enda alternativet utan att kapa upp tunneln är ju en M41.
Om man primärt vill ha en överväxel till ett lågt pris alltså, ingen uppgradering i effekttålighet direkt.
Fast enda alternativet utan att kapa upp tunneln är ju en M41.
jo M41 duger ju iofs i en bruksvagn som detta, men dom börjar ju bli lite svårfunna så tänkte spara dom till orginal gubbarna...
men hänger den med när och om B234an på ca 200hk ramlar ner i bilen?
det där med stollekörning typ burna och sånnt var roligt för 20år sedan....
har hört att det är vissa problem med överväxeln på m41 att dom inte håller när man får mer effekt än 120hk.. stämmer det?
vad är ett vettigt pris på en fräch m41 nu för tiden?
men hänger den med när och om B234an på ca 200hk ramlar ner i bilen?
det där med stollekörning typ burna och sånnt var roligt för 20år sedan....
har hört att det är vissa problem med överväxeln på m41 att dom inte håller när man får mer effekt än 120hk.. stämmer det?
vad är ett vettigt pris på en fräch m41 nu för tiden?
Det är väl samma överväxel på m410 som på m41? Har för mig att det är typ-j i bägge, och då håller det ju på en 164.
M46 har väl typ-p (?) Od som ska vara något stadigare.
Vi körde med drygt 230hk med en vanlig typ j Od utan några som helst problem i en Daily driver.
Däremot så om man ska leka och slira så blir överväxlarna inte långlivade..
Ot men man kan kombinera en m46 och m47 och få en 6vxl låda!
M46 har väl typ-p (?) Od som ska vara något stadigare.
Vi körde med drygt 230hk med en vanlig typ j Od utan några som helst problem i en Daily driver.
Däremot så om man ska leka och slira så blir överväxlarna inte långlivade..
Ot men man kan kombinera en m46 och m47 och få en 6vxl låda!

Torbjörn.A
- blackadder
- Forumsberoende
Har gått i liknande tankar (förutom tunneln) och kikat lite på Mazda r-x 8 6-växlad, finns för en förvånansvärt överkomlig peng på ebay.
Den är ca 30% lägre (högre?)utväxling på växlarna så en annan utväxling i bakaxeln får till.
Fast det är nog den enkla biten
Den är ca 30% lägre (högre?)utväxling på växlarna så en annan utväxling i bakaxeln får till.
Fast det är nog den enkla biten

Känns som att det är lite att gå över ån efter vatten till en Daily driver?
Med ca 200hk och bruksåka utan banzaistarter och våldsväxlingar så behöver man ju inte direkt så starka prylar.
Absolut enklast är väl att byta till en högre utväxling i bakaxeln om det är landsvägsvarvtalet man vill sänka.
Till m30/1030 är det ju inte direkt något problem att få tag på utväxlingar.
Med ca 200hk och bruksåka utan banzaistarter och våldsväxlingar så behöver man ju inte direkt så starka prylar.
Absolut enklast är väl att byta till en högre utväxling i bakaxeln om det är landsvägsvarvtalet man vill sänka.
Torbjörn.A
- Sundstrom
- Ganska mycket laddtryck
Jag lånar tråden lite, jag kör med ZF låda från en 325a och har pillat med kardanen och fått dit den. Kör med en kortad kardan från 240. Finns det något mindre stödlager man kan använda? Eller får jag bita i det sura äpplet och kapa upp tunneln? Mvh
Volvo Amazon -69 B230 HX40 Vems och massa annat gott
- blackadder
- Forumsberoende
Re: Sv: modernare växelåda i Amazon
Med 65 hk blir den ju väldigt trött i starten om man bara ändrar slutväxeln.The skrev:Känns som att det är lite att gå över ån efter vatten till en Daily driver?
Ska man gå upp i effekt är det ju bara bra att växellådan redan är klar för det.
Sen är det ju kul med 6 växlar.
Dessa Mazda lådor, Håller som för någon effekt tro?
Tänker sugmotor och 200-230hk.
Tänker sugmotor och 200-230hk.

Det är ganska fin stegning på dessa,
Hade vart fint på en sugmotor och ändå ha transportväxeln:)
går denna lådan in i amazonens orginaltunnel?Sundstrom skrev:Jag lånar tråden lite, jag kör med ZF låda från en 325a och har pillat med kardanen och fått dit den. Kör med en kortad kardan från 240. Finns det något mindre stödlager man kan använda? Eller får jag bita i det sura äpplet och kapa upp tunneln? Mvh
bortsett från växel länkaget såklart.
- Sundstrom
- Ganska mycket laddtryck
Jag fick höja tunneln 20mm för att få plats med lådan, men fram till passade förvånansvärt bra. Det är tight vid kardanen dock så jag kan inte ha orginal stödlager. Antar att jag får höja tunneln med :/
Volvo Amazon -69 B230 HX40 Vems och massa annat gott
Farsgubben har en b23et med getrag 265 i sin P1800 med okapad tunnel så då bör det ju få plats i en Amazon
Torbjörn.A
Du borde ju kunna sätta ett rör eller nåt runt själva lagret som hålls upp av nån sorts kuddarSundstrom skrev:Jag fick höja tunneln 20mm för att få plats med lådan, men fram till passade förvånansvärt bra. Det är tight vid kardanen dock så jag kan inte ha orginal stödlager. Antar att jag får höja tunneln med :/