Per Ohlsson skrev:
Sedan har jag köpt en sån här, så jag ska slippa hålla på med servoolja. Det är även en viktbesparing på 10 kg. Hoppas bara att servon har nog kraft.
Borde väl funka,det är väl den med ställbara effekten, Lika som du hade i S40'in?
Nej vi är inte bekanta mer än att vi åkt samma backtävling någon gång. Har Faktiskt sneglat åt er låda också, men den verkar ju aldrig bli färdigprovad! Börjar den bli klar snart?
En bekant åkte med varianten för bakhjulsdrift tidigare och var väldigt nöjd med den.
Love!
Den jag hade i S40:n sitter nu i en orange Ford. Har ingen aning om hur det fungerar för dom. Den här varianten är ännu smäckrare (och lättare), så vi får se hur det blir. Den kräver lite ombyggnad innan den är användbar, så jag ska höra med Hyresvärden, för han har en sån där drejmaskin.
Per Ohlsson: ok! Den för fyrhjulsdrift verkar ligga på is, tror det har att göra med att chefen kör sport-vw numera istället för wrc-escort. däremot håller vi på och färdigställer en förstärkt modell för bakhjulsdrift och en enklare modell med gjutet hus också för bakhjulsdrift.
Växellådsdelen är en ganska liten del av verksamheten, så det blir lätt att andra betongsågsrelaterade projekt får förtur.
Ja, det verkar som att dom modeller vi har fungerar bra. Men lite fler nya modeller vore kul!
Hoppas lådorna är lätta för nu har dom sänkt minimivikten i rallycross...
Tomten har redan varit här. Han kom med bromsbelägg i år..........som nästan var gratis, men som vanligt tillkommer ju moms till de dryga 5000 kr som beläggen kostade...
Har även insett att jag börjar bli gammal, för jag ser inte strecken längre på skjutmåttet. Blev tvungen att köpa en sån här.
Förstår inte att jag inte köpt en sån här tidigare. Såg direkt att jag inte fått till raka snitt, så jag fick en anledning att köra lite rondell...
Den servon är brutalt lättstyrd när man vrider upp potentiometern på max. Har precis monterat den i min drifting volvo. För du vet att du behöver en liten extra dosa till den va? Kostar 500:- i sverige. För övrigt så är jag grymt imponerad av hela ditt bygge!
Bygger Renault R5 Turbo Maxi samt originalrenoverar en 242 -81
Jag hade en servo från Corsa C på förra bilen. Den servon sitter i en annan supercar nu.
Den här varianten är både mindre och lättare, så jag hoppas den är nog stark. Det stretar och drar ju en del då man har över 800 Nm och även drivning på framhjulen. Jo jag är medveten om att man måste komplettera med lite elektronik. Har beställt via en kompis som också skulle ha samma system på sin 2400 bil.
Tack för det fina omdömet!
Lillen!
Servon kommer från Åpäl Agila. Har ingen aning om årsmodellen....
Vi har lite problem med att den vill dra lite åt höger under gaspådrag så det blir lite spännande när man har styrt emot och så växlar man och den far åt vänster när man släpper draget. Vet inte om det är styrväxeln som är för klen eller vad den kan vara, diffar och knutar är gått igenom.
Niklas!
Det borde ju inte ha med servon att göra om bilen vill dra åt något håll och ratten är rak. Låter snarare som en hjulinställningsgrej, eller något med diffen. Kör ni med rätt olja i diffen?
Om man hissar upp framhjulen och hjulen svänger av sig själv, kan man justera lite med det lilla svarta locket som sitter med 2 skruvar. Det är alltså den som sladdarna går ifrån. Upplever Fredrik den som tungstyrd?
Har inte vägt den nya ännu, för den ska byggas om först. Man måste svarva in ett lager i huset på "rattsidan". Detta lär inte dröja så länge, för jag måste ha servon med då jag ska bygga bågen.
Efter en dags studier var det skönt att spendera några timmar i garaget. Jag rev isär styrservon och sorterade upp alla delar. Då alla "bra" affärer hade stängt, blev jag hänvisad till Jula för att köpa ett kullager som ska svarvas in i servohuset. Det ska alltså bort en del vikt ytterligare, men i nuläget väger servon 4 kg.
Per Ohlsson skrev:Niklas!
Det borde ju inte ha med servon att göra om bilen vill dra åt något håll och ratten är rak. Låter snarare som en hjulinställningsgrej, eller något med diffen. Kör ni med rätt olja i diffen?
Om man hissar upp framhjulen och hjulen svänger av sig själv, kan man justera lite med det lilla svarta locket som sitter med 2 skruvar. Det är alltså den som sladdarna går ifrån. Upplever Fredrik den som tungstyrd?
Har inte vägt den nya ännu, för den ska byggas om först. Man måste svarva in ett lager i huset på "rattsidan". Detta lär inte dröja så länge, för jag måste ha servon med då jag ska bygga bågen.
Kör man lugnt är det inga problem då går den rakt, men ju mer ladd den får desto mer drar ratten och bilen åt höger och då får han styra emot. Hjulinställning är enligt rekomendation och vi var förbi en sväng till Sellholm med bilen och då gick Kjelle igenom diffen och det var inget att anmärka där. Har justerat givaren och då blev det lite bättre men det går inte att vrida mer för då börjar den svänga själv. Han tycker den känns bra men ibland i velodromen blir den stum i vissa lägen.