Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Det har inte stått helt stilla här i Sundsvall heller. Jag köpte såna här:

Bild

Vilket resulterade i detta:

Bild

Bild

Bild

Sedan har jag köpt en sån här, så jag ska slippa hålla på med servoolja. Det är även en viktbesparing på 10 kg. Hoppas bara att servon har nog kraft.

Bild
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Ikväll svetsade jag lite.

Bild
Där du har seglat, där har jag rott!
hfo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av hfo »

Per Ohlsson skrev: hfo!

Antar att du jobbar hos Anders då?
Japp! Är ni bekanta?
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Love »

Snyggt! Kolvarna matchar färgen på glassen du äter ibland! :D
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Love »

Per Ohlsson skrev: Sedan har jag köpt en sån här, så jag ska slippa hålla på med servoolja. Det är även en viktbesparing på 10 kg. Hoppas bara att servon har nog kraft.
Borde väl funka,det är väl den med ställbara effekten, Lika som du hade i S40'in?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

hfo!

Nej vi är inte bekanta mer än att vi åkt samma backtävling någon gång. Har Faktiskt sneglat åt er låda också, men den verkar ju aldrig bli färdigprovad! Börjar den bli klar snart?
En bekant åkte med varianten för bakhjulsdrift tidigare och var väldigt nöjd med den.

Love!

Den jag hade i S40:n sitter nu i en orange Ford. Har ingen aning om hur det fungerar för dom. Den här varianten är ännu smäckrare (och lättare), så vi får se hur det blir. Den kräver lite ombyggnad innan den är användbar, så jag ska höra med Hyresvärden, för han har en sån där drejmaskin.
Där du har seglat, där har jag rott!
hfo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av hfo »

Per Ohlsson: ok! Den för fyrhjulsdrift verkar ligga på is, tror det har att göra med att chefen kör sport-vw numera istället för wrc-escort. däremot håller vi på och färdigställer en förstärkt modell för bakhjulsdrift och en enklare modell med gjutet hus också för bakhjulsdrift.
Växellådsdelen är en ganska liten del av verksamheten, så det blir lätt att andra betongsågsrelaterade projekt får förtur.

Ja, det verkar som att dom modeller vi har fungerar bra. Men lite fler nya modeller vore kul!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

hfo!

Hoppas lådorna är lätta för nu har dom sänkt minimivikten i rallycross...


Bild

Tomten har redan varit här. Han kom med bromsbelägg i år..........som nästan var gratis, men som vanligt tillkommer ju moms till de dryga 5000 kr som beläggen kostade...

Bild

Har även insett att jag börjar bli gammal, för jag ser inte strecken längre på skjutmåttet. Blev tvungen att köpa en sån här.

Bild

Förstår inte att jag inte köpt en sån här tidigare. Såg direkt att jag inte fått till raka snitt, så jag fick en anledning att köra lite rondell...
Där du har seglat, där har jag rott!
Orangebullit
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: lör nov 15, 2008 12:38 pm

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Orangebullit »

Den servon är brutalt lättstyrd när man vrider upp potentiometern på max. Har precis monterat den i min drifting volvo. För du vet att du behöver en liten extra dosa till den va? Kostar 500:- i sverige. För övrigt så är jag grymt imponerad av hela ditt bygge! :)
Bygger Renault R5 Turbo Maxi samt originalrenoverar en 242 -81
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Lillen »

Vad är det för modell på servon?
VW & Volvo.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Orangebullit!

Jag hade en servo från Corsa C på förra bilen. Den servon sitter i en annan supercar nu.
Den här varianten är både mindre och lättare, så jag hoppas den är nog stark. Det stretar och drar ju en del då man har över 800 Nm och även drivning på framhjulen. Jo jag är medveten om att man måste komplettera med lite elektronik. Har beställt via en kompis som också skulle ha samma system på sin 2400 bil.
Tack för det fina omdömet!

Lillen!

Servon kommer från Åpäl Agila. Har ingen aning om årsmodellen....
Där du har seglat, där har jag rott!
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Niklas Sandström »

Vi har lite problem med att den vill dra lite åt höger under gaspådrag så det blir lite spännande när man har styrt emot och så växlar man och den far åt vänster när man släpper draget. Vet inte om det är styrväxeln som är för klen eller vad den kan vara, diffar och knutar är gått igenom.

Hur mycket väger den nya servon?
/ Niklas Sandström
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Niklas!
Det borde ju inte ha med servon att göra om bilen vill dra åt något håll och ratten är rak. Låter snarare som en hjulinställningsgrej, eller något med diffen. Kör ni med rätt olja i diffen?
Om man hissar upp framhjulen och hjulen svänger av sig själv, kan man justera lite med det lilla svarta locket som sitter med 2 skruvar. Det är alltså den som sladdarna går ifrån. Upplever Fredrik den som tungstyrd?
Har inte vägt den nya ännu, för den ska byggas om först. Man måste svarva in ett lager i huset på "rattsidan". Detta lär inte dröja så länge, för jag måste ha servon med då jag ska bygga bågen.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Bild

Efter en dags studier var det skönt att spendera några timmar i garaget. Jag rev isär styrservon och sorterade upp alla delar. Då alla "bra" affärer hade stängt, blev jag hänvisad till Jula för att köpa ett kullager som ska svarvas in i servohuset. Det ska alltså bort en del vikt ytterligare, men i nuläget väger servon 4 kg.
Där du har seglat, där har jag rott!
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Niklas Sandström »

Per Ohlsson skrev:Niklas!
Det borde ju inte ha med servon att göra om bilen vill dra åt något håll och ratten är rak. Låter snarare som en hjulinställningsgrej, eller något med diffen. Kör ni med rätt olja i diffen?
Om man hissar upp framhjulen och hjulen svänger av sig själv, kan man justera lite med det lilla svarta locket som sitter med 2 skruvar. Det är alltså den som sladdarna går ifrån. Upplever Fredrik den som tungstyrd?
Har inte vägt den nya ännu, för den ska byggas om först. Man måste svarva in ett lager i huset på "rattsidan". Detta lär inte dröja så länge, för jag måste ha servon med då jag ska bygga bågen.
Kör man lugnt är det inga problem då går den rakt, men ju mer ladd den får desto mer drar ratten och bilen åt höger och då får han styra emot. Hjulinställning är enligt rekomendation och vi var förbi en sväng till Sellholm med bilen och då gick Kjelle igenom diffen och det var inget att anmärka där. Har justerat givaren och då blev det lite bättre men det går inte att vrida mer för då börjar den svänga själv. Han tycker den känns bra men ibland i velodromen blir den stum i vissa lägen.
/ Niklas Sandström
Skriv svar