Gick ju hur bra som helst 40 mil hem och även ett par dagars lekande och glidande till, men så kom dagen då det gick snett. Lekte lite rally efter en asfalterad skogsväg och åkte i ett gupp som ändå var ganska svagt. Då blev det bara tyst och motorn stannade. Ingen direkt förvarning utom att den pendlade lite på tomgång när jag kallstartade den tidigare. Efter att ha väntat en stund och låtit den kallna startade den igen och gick på alla burkar men pendlade kraftigt på tomgången och slutligen dog den. Det blev bogsering hem.

Här hemma har jag putsat och bränt av tändstiften som var svarta och blöta efter startförsök. Startade den sen idag för att ta en provtur. Den gick ju bra nu, tills jag kört en kilometer eller två. Då började det igen, men gradvis. Började med att den bara tappade all kraft en sekund eller två för att sedan gå riktigt igen. Sen kommer "tappen" allt frekventare tills den tappar orken helt och stannar. När den gjort det orkar den bara starta och gå på tomgång ett par sekunder och dör om man rör gasen. Det verkar ju som att den dör när den blir varm.
Det sitter en eftermarknads-bränsletrycksregulator med mätare och den visar 3 bar på tomgång. Vad den visar när bilen dör är svårare att veta, men det känns som att den tappar soppatillförseln.
Sitter även dussintals fult dragna vakuumslangar och tryckrör åt alla håll som föregående ägare meckat dit. Kan en kraftig vakuumläcka göra att bilen beter sig såhär? Den bygger ju laddtryck när den är kall.
Någon som har nån idé? Finns det några standardfel på dessa bilar som kan arta sig på detta vis?