Värme problem Eaton m112 kompressor vid bankörning?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
audimotorsport
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Värme problem Eaton m112 kompressor vid bankörning?

Inlägg av audimotorsport »

Hej,jag kör banracing med en -99 mustang och har idag en 4.6l v8 med dubbelturbo som skall bytas ut mot en starkare motor,jag vill ha mer vrid direkt när jag rör gasen så turbo är inte optimalt för mig.

Motorn jag nu ska sätta in är från början en ford f150 Lightning pick up motor som original har Eaton M112 kompressor/380hk på 5.4liter

Motorn är nu nybyggd med smidda stakar,kolvar osv,topparna tillsnyggade,hårdare fjädrar,kompet ligger på 8,0:1
Det blir även en luft/luft intercooler i nosen.
Sprut blir troligen Maxxecu..

Planen är att byta remskivor så jag får upp laddtrycket på ca 1kg och borde då hamna runt 500hk och bra vrid!

Men....vet nån hur en Eaton kompressor klarar 1kg långa stunder på bana,all info jag hittat gäller strippen åkare och 400meter är ju inte riktigt som att plåga halvtimmesvis på bana.
Och inte bara hur kompressorn klarar det,funkar en intercooler i nosen eller bygger kompressorn grymt mycket mer värme än turbo?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Re: Värme problem Eaton m112 kompressor vid bankörning?

Inlägg av Kadett4wd »

Eaton gillar inte överdrevning så väldans.
Så en ic lär du behöva.
jag ska bygga vattensprut till min merca.
Det kommer ge en mycket effektiv kylning samt höjer verkningsgraden något på kompressorn eftersom den även blir 'tätare'.
Dock har jag ett väldigt kompakt kompressorsystem samt en autorotor 2.2l.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
audimotorsport
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Ja,IC sitter redan i fronten sen turbo bygget,men själva kompressorn blir tyvärr inte gladare av det..
Remhjulen jag har överdrevar den ca 20% mot std vilket gör att vid motorns max varv på 5000 så varvar kompressorn ca 15400varv/min...vilket enl div info på nätet borde ge ca 14psi ladd dvs straxt under kilot...
THEO
För mycket laddtryck

Inlägg av THEO »

Jag har inte skruvat så mycket med kompressorer men skulle jag kört bana så hade jag inte satsat på en eaton för på lite högre trycknivåer så genererar dom mycket värme och inte så mycket effekt....
Jag tror att en bättre lösning hade varit att satsa på en riktig skruv kompressor och eftersom du ska köra bana då hade jag direkt tittat på Kenne Bells kompressorer för dom kan man få med att huset eller mer exakt gaveln fram är vattenkyld och då klarar kompressorn av att plågas långa stunder utan problem sen så om man kollar runt lite bland testerna dom gjort när dom jämför m112 mot deras skruvmodeller och det är stor skillnad!! visst kostar dom mer än en begagnad m112:a men dom ligger ändå rätt bra i pris tycker jag dom mindre modellerna ligger på 3000 dollar och skulle du få fnatt och vill ha mer effekt så har dom ett monster till kompressor som är på 4,2 liters pumpvolym per varv!!!!
Så min tanke är att ska man ligga och pumpa på bana så kommer du nog vara mer nöjd med en skruv och kollar man effekterna dom plockar ut med skruvkompressorerna ja då vinner skruven varje gång för när du kör den på fullt tryck så arbetar den kallare än en m112a och eftersom den gör det så blir det mer pulver åxå och den stora skillnaden är ju att skruven komprimerar luften när den passerar genom en skruvkompressor en roots som en eaton m112a är den bara flyttar på luften det blir lixom ingen riktig kompression... sen när man drar upp trycket på m112an då blir den varm som fan kolla på denna sidan här finns lite och läsa mycket bra info uppbackat av riktiga tester:http://kennebell.net/KBWebsite/Home_pg/ ... mepage.htm
Visst en skruvkompressor är dyrare i inköp men dom lämnar ju sjukt mycket mer effekt mot en roots/m112 när man ser bromsningar där roots bottnar vid en effekt sen byter dom till skruven och det är som dom öppnar kranen till effekt för det är enorma siffror dom får med dom!!
<<<<<<<<<jag såg nu på KB hemsida att kompressorn på 4,2 liter per varv har växt till 4,7 liter!!!
Mvh///Jörgen :hey:
Pipedreams
För mycket laddtryck

Inlägg av Pipedreams »

Varför inte montera ett par rätt dimensionerade turbos på nuvarande motor? För effekt runt 500hk på 4.6l så ska det inte vara några som helst problem att få ladd direkt när du kliver på gasen.
Håkan Foldefors
audimotorsport
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Ja,kenne bells skruvar verkar göra underverk! Just nu så räcker inte plånboken för ett 3000+ dollar inköp och m112:an har jag redan så det vore kul att testa den men av allt man läst så blir man lite osäker... Jag läste igår att jänkarna ersätter intercoolern med vatten/metanol insprutning,enl dom så kyler det bättre och får upp oktantalet... Låter lite bra för att va sant,kan verkligen det funka så bra? Då skulle monteringen vara bus enkel,i med tex två lämpliga spridare vid spjället å en lagom tank i skuffen..sen får man väl hitta på nåt styrsystem...kanske ett gammalt megasquirt el nåt!

En till anledning till att jag vill skippa turbo är brist på utrymme,nu har jag dom vid sprängkåpan med returoljepump,slangar och rör kors å tvärs så en liten avåkning över tex kurbsen skulle vara ödestiger! Och ska jag vända grenrör framåt så blir det kapande i ramben mm...och även problem med var downpipen ska hitta ut förbi motorn... Så i mitt fall skulle kompressor skapa en snyggare driftsäkrare lösning som dessutom ger vrid så det räcker till...
Men det hänger ju då såklart på om man får det att funka med temperaturer på kompressorn/luften..
vinkelkapen
För mycket laddtryck

Inlägg av vinkelkapen »

Vatten/metanolinsprutning löser du med sprutet, är nu osäker på hur maxxecu ser ut med det men med Link G4+ så har du styrning av det
e34 m20b25 turbo @1bar
audimotorsport
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Ok,ja just de ja,det kanske borde funka med maxxecu,det har ju en massa utgångar lediga...
Men hur är det med vatten/metanol inspr,effektivt? Ersätter luft/luft intercooler?
THEO
För mycket laddtryck

Inlägg av THEO »

Tja det är svårt att råda dig vad du ska göra men min tanke är ju om du kollar på fords egen lösning så har dom ju byggt en liten smidig vattenburen intercooler under insuget och den tar inte mycket utrymme sen behöver du en liten vattenpump och en liten vattenkylare i fronten.. Men tittar du runt lite på bland annat Kenne Bells sida ser du bilder på den sortens intercooler och är man flink med tigen (AC/DC) så kan man själv svetsa ihop en sådan av tex ett oljekylarelement!!!!
Och tittar man sen på pumpen så är den skitdyr fords egen kostar väl 1500kr för en liten pump som inte pumpar speciellt mycket och kan du få tag eller hitta nån marinpump så har du snart en väldigt billig och bra intercooler anläggning! Oj jag glömde vattenkylaren i fronten där kan du använda en stor oljekylare med stora anslutningar 3/4 tums tex för att inte få en strypning i systemet sen använder u en enkel termostat som slår av och på systemet så inte pumpen står och går alltid för då kommer den inte hålla så länge!!! och ett tips kan vara att köra med en blandning på nån form av alkohol/vatten som kylmedium det kyer bättre!!!
Mvh///Jörgen :hey: :thumbright:
Skriv svar