4l80e lockup eller ej?!

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
chevelle66
Lite mer laddtryck

4l80e lockup eller ej?!

Inlägg av chevelle66 »

Hejsan!

Har börjat snegla på en 4l80e låda som ska på min chevelle isf å kommer användas mest till race men ändå till att ta sig fram och tillbaka.

Så frågan lyder om man ska converter med lockup eller inte ?

För och nackdelar?

:)
Chevelle 66 pro street
Klimpen Racing Team
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Kontakt:

Re: 4l80e lockup eller ej?!

Inlägg av Pro-Mille »

Jag själv kör med 4L80E med lockup på fullgas, fördelen är att få bort sliret i convertern.
Har dock sina nackdelar med, kör man med lockupen in på 2an sedan blir växlingen till 3an stenhård.
Sliter mycket på drivlinan och mycket annat.
Annan nackdel med 4L80E är vikten, ca. 100kg väger en komplett låda med converter och olja.
Samt kostar det en bra slant om man ska köpa databox som går att programmera och preppa en sådan låda kostar rätt mycket mer än TH-400.

Fördelen är om man använder bilen mycket på gatan/landsväg. Får bort 25% av varvet plus att sliret är borta med lockupen.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Christofer
För mycket laddtryck

Inlägg av Christofer »

Lock-up ska man bara använda när statorn är avlastad. Lägga i den innan tjänar inget till då convertern helt slutar momentomvandla. Svårt att veta när statorn blir avlastad och frihjular men det är oftast på fallande moment.
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck

Inlägg av tobmag »

Tjena.

Kör också 4L80E men styr den med en GPIO laddad med MegaShift koden.
Funkar riktigt bra då jag har den ihopkopplad via CAN bussen till min MSIII

Jimmi vet inte vad du har för styrning men i mitt fall kan jag ticka i att LU skall läggas ur vid upp eller nedväxling, kan även sänka tändningen vid växlingspunkten för att minska momentet från motorn.
Spar en del på drivlinan. Att växla med LU inkopplad på hög last är ingen höjdare.
Vidare så finns det ett ganska sofistikerat slirskydd om du har både ISS och VSS inkopplade, skulle det börja slira i lådan så kan du antingen höja trycket eller backa tändningen eller både och.

Finns även ett burn-out mode som låser vald växel

Går väl att spendera massor av pengar på lådan men kollar man runt på div GM forum så är väl std konceptet ett bra shift-kit – ny ingående axel så ska den palla ca800-1000hk beroende på bil/vikt

Annan kul grej är ju att den går att bygga om till 6-växlad

För att hitta lämpligt motorvarv/moment så kan man ju kolla eventuella loggar på motorvarv och ISS så ser man ju när slirningen över momentomvandlaren börjar minska.
Har man nu kört bilen/motorn i en dyno så borde man kunna använda motorvarv/momentkurva för att hitta lämpligt inkopplingsvarv.

//Tobmag
Christofer
För mycket laddtryck

Inlägg av Christofer »

Smarta funktioner i GPIO, blir mer och mer impad av det systemet.

Det borde bara vara så enkelt att man har ett gränsvärde för skillnaden mellan rpm/iss och sedan ha kommandon för under vilka förändringar i tps,vss,last samt växlingspunkt som den ska lägga ur lock-up.
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck

Inlägg av tobmag »

Det borde bara vara så enkelt att man har ett gränsvärde för skillnaden mellan rpm/iss och sedan ha kommandon för under vilka förändringar i tps,vss,last samt växlingspunkt som den ska lägga ur lock-up.
Exakt den funktionen finns inte idag men är bara att be Lance som står för mjukvaran att fixa det, har hittils inte varit några bekymmer med att få nya saker inlaggda.
Jag har fått in en hel del hittills bla det interna slirbevakningen.

Nya V5 koden innehåller ännu mera nya features, för mycket för att listat här.

Finns bara en svaghet i GPIO burken och det är VR konditioneringen (ISS; VSS input) som är under all kritik men det finns enkla lösningar för det med.

I senaste V5 koden finns det iofs et nytt växlings-mode;

1.Has the first incarnation of Tach-based shifting. When "Tach + Load Shifting" is enabled (under 'General Setting -> Shift Factors -> Auto Shift Mode') the VSS based shift table(s) are no longer used. Instead, there are a series of 'per gear' upshift and downshift engne RPM tables (with 8 elements each by load) under 'Tach + Load Shifts' on the main menu. These tables set the RPM to shift at for each gear (based on the current short-term load average).

Tja finns ju massor at läsa här;
http://www.msgpio.com/forums/index.php

Mvh//Tobmag
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

tobmag skrev: I senaste V5 koden finns det iofs et nytt växlings-mode;

1.Has the first incarnation of Tach-based shifting. When "Tach + Load Shifting" is enabled (under 'General Setting -> Shift Factors -> Auto Shift Mode') the VSS based shift table(s) are no longer used. Instead, there are a series of 'per gear' upshift and downshift engne RPM tables (with 8 elements each by load) under 'Tach + Load Shifts' on the main menu. These tables set the RPM to shift at for each gear (based on the current short-term load average).
Ungefär samma som i min gamla TCI T-COM som jag köpte begagnad och monterade våren 2005. I WOT läge växlar man upp på varvtal per växel istället för vanliga tabellen med hastighet och last. Mycket enkelt och bra funktion. Med mer pulver, och därmed mer slir i turbin, så får man ändå samma växlingsvarv.

Edit:
Kollade i programmet. (C) 2000, 2001 och sista build date var 2003. ( nerladdat från www.tciauto.com )

Här är en skärmdump med dom viktigaste inställningarna:
Bild
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Jag kör TCI databox till min, anledningen att jag körde med lockup i vissa fall halvvägs på tvåan och direkt när trean gick i
var pga. att min convertern inte orkade hålla i alls när jag började krana på uppmot 1.6bar.
Hade över 20procent slir slutet av tvåans växel.
Får se hur nya 265mm (10.4") Circle D convertern håller i, förra var en 9.5" var en Precision Industries.
När jag beställde den var tanken att lägga sej runt 1bar i laddtryck, men allt spårar ur som vanligt. :hihi:
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Skriv svar