Har lyckats köpa på mig en bränslepump som klarar troligtvis det dubbla effekten jag ska ha, och eftersöker nu en pumpstyrning. jag har kollat runt och konstaterat att dom färdiga pumpkontrollerna som exempelvis aeromotive och Weldon har kostar en aning för mycket.. Och aeromotives har ingen smart styrning enligt mig.
Vad kör du för sprut? Jag har kört pwm-styrning av vattenpumpar och soppapumpar med hjälp av Hella halvledarrelä. De klarar 40A har jag för mig. Med PWM-signal från sprutet då.
Jag köpte en 30amp pwm styrning från electrokit.se som jag ska styra ner min 044 som jag matar catchtanken med, visserligen med potentiometer men jag tror att det går att koppla till sprutet istället, tror prylen kostade ca 300:- ink frakt...
har inte provat än men va inte så mycket pengar att förlora om det inte funka tänkte jag. .. ring och fråga dom på electrokit.se
Pipedreams skrev:Vad kör du för sprut? Jag har kört pwm-styrning av vattenpumpar och soppapumpar med hjälp av Hella halvledarrelä. De klarar 40A har jag för mig. Med PWM-signal från sprutet då.
Kan du förklara lite hur du gjorde det och vart du köpt grejorna som behövdes? Jag kör nira i3+ i min och det vore fint att kunna styra pumparna så man slipper massa värme
Pipedreams skrev:Vad kör du för sprut? Jag har kört pwm-styrning av vattenpumpar och soppapumpar med hjälp av Hella halvledarrelä. De klarar 40A har jag för mig. Med PWM-signal från sprutet då.
Ofan, ja har funderat på dem också men har inte hittat vart dom går att få tag på?
Autronic Sm4 är det jag har för övrigt
32A var det visst. Har kört dessa: http://www.amazon.com/gp/aw/d/B000VU5FP ... SY165_QL70
Vanlig reläsockel. 12v matning, en konstant jord och en jordande pwm-signal från sprutet=pulsad 12v matning ut till förbrukaren/pump. Man får se till att läsa kopplingsschemat till reläet ordentligt bara då många kopplat som ett vanligt extraljusrelä och gnäller på att reläet inte funkar
Ja precis dessa ja funderat på =) hur hög frekvens nyttjade du för att känna att pumpen/pumparna lugnade ner sig? sm4 har möjlighet upp till 1,2khz på sina pwm utgångar och relät klarar 1khz såg jag.
Är det någon finess med att plåga sig med så hög frekvens som möjligt?? Det är ju pulsbredden som styr farten på pumpen eller har jag missat något grundläggande?
Man kan göra en annan variant som kostar några 10or, koppla en lampa i serie med pumpen. Då kan man dessutom välja 5, 21, 55 eller 100 watt. Kan kanske vara lämpligt som låglast, sedan bara knäppa på full rulle på pumpen med ett annat relä, när man tycker full sprutt kan funka
Performance_seeker skrev:Är det någon finess med att plåga sig med så hög frekvens som möjligt?? Det är ju pulsbredden som styr farten på pumpen eller har jag missat något grundläggande?
Tycker att pumpen knorrade lite mycket på lägre frekvenser. Man får helt olika ljud från pumpen beroende på frekvensen.
Samtidigt försvinner en stor del av poängen med PWM-regleringen. PWM stänger av strömmen pulsvis, med en kondensator som laddas upp och fortsätter förse pumpen med ström när PWMregleringen stängt av strömmen blir det grejer som i viss mån motarbetar varann. Hur det funkar hänger ju på kondensatorstorlek, PWM-frekvens och så vidare, men bör inte kopplas HELT på måfå.
G-son skrev:Samtidigt försvinner en stor del av poängen med PWM-regleringen. PWM stänger av strömmen pulsvis, med en kondensator som laddas upp och fortsätter förse pumpen med ström när PWMregleringen stängt av strömmen blir det grejer som i viss mån motarbetar varann. Hur det funkar hänger ju på kondensatorstorlek, PWM-frekvens och så vidare, men bör inte kopplas HELT på måfå.
Jag håller inte med där G-son, en konding är ingen dum ide. Med pulsbredden styr du medelspänningen som pumpen ser, med kondingen slätar man ut pulserna lite men kan fortfarande styra medelspänningen. Det är inte att dom motarbetar varandra, dom arbetar med varandra. Med en konding inkopplad kan man ställa ner pulsbredden en aning, eftersom kondingen lagrar lite extra energi genom att dra lite högre ström i pulserna.
Jag håller med om att den bör dimensioneras rätt annars blir funktionen inte bra.