Hejsan!
Jag skulle gärna vilja ha råd vad för kamaxel man kan andvända sig av till min uppskrämda bil. Bilen körs på gata och besiktas (byter turbo så den ser orginal ut) men kommer mest andvändas för drifting på bana.
Specs:
B230FT med oljesprut på kolvarna
SPM vevstakar med ARP skruv
Std kolvar med std kolvringar filade till rätt ring-gap
Portad 530topp med fixade förbränningsrum (orginal med ventiler och fjädrar)
V-kam (får fullt ladd vid 3-3,5k rpm)
Hembyggt grenrör i 48mm rör.
Precision 5558 turbo (55mm in och 58mm ut)
Ombyggd Iveco intercooler
Audi wastegate med 1bar fjäder
Omsvarvat och balanserat stumt svänghjul
Nira i3+
1260cc spridare
2,1bar mapsensor
Laddtryckstyrning MAC magnetventil
Dubbla 044 (en äkta en biltema)
Tändstift NGK 7or utan resistor. Knackat gnistgap till 0,6mm (ska bytas till 8or)
Bilen körs på E85
Uppskattad effekt är ca 400-500hk
någon ordentlig kurva på effekten har ja för närvarande inte (landvsägsmappad och har inte datorn) bilen ska på ordentlig bromsbänksmapp i vår är tanken.
Bilen ska framförallt andvändas för drifting så laddet vill jag inte ha senare än vad som är.
Kom gärna med förslag!
MVH
Val av kamaxel b230
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 29
- Blev medlem: lör mar 01, 2014 11:12 am
- Ort: Skoghall
Re: Val av kamaxel b230
axt275 är beprövad kam som funkar fint
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Re: Val av kamaxel b230
Jag röstar på Jens kamaxlar, antingen en snällare 237 som jag har i min 945, men det är ingen större uppgradering från det du har idag, så en STS 247 hade gjort av sig.
Lite mindre rör (42 mm) hade nog inte skadat för att sparka igång aggregatet men det låter ju lämpligt som det är.
Lite mindre rör (42 mm) hade nog inte skadat för att sparka igång aggregatet men det låter ju lämpligt som det är.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.