Hålla koll på oljenivån utan oljesticka?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
jimmyn
För lite laddtryck

Hålla koll på oljenivån utan oljesticka?

Inlägg av jimmyn »

Hej!
Har på min motor byggt om oljetråget så oljestickan kan inte längre användas på rätt sätt. Finns det någon annat lämpligt sätt att hålla koll på oljenivån som jag inte tänker på? Motorn är en volvo 16v (b234f).

Tråget är även ombyggt så att jag får plats med mera olja, vilket bara är ett plus. Men behöver jag hälla i mera olja bara för att det finns plats? Det finns ju ändå alltid olja längst ner vid oljepickupen, eller är det nånting jag inte tänker på igen?

Fyll gärna i med svar så gott ni kan och gärna efter egna erfarenheter.

Tack på förhand!
DreRacing@
Forumsberoende

Re: Hålla koll på oljenivån utan oljesticka?

Inlägg av DreRacing@ »

på min bmw så har jag returslangen från vevhusventburken tilbaks till tråget, denna slang är transparent så jag har koll på nivån
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

jimmyn skrev:Men behöver jag hälla i mera olja bara för att det finns plats? Det finns ju ändå alltid olja längst ner vid oljepickupen, eller är det nånting jag inte tänker på igen?
För att överdriva... Om du lägger bilen på sida är det ingen olja kvar vid pickupen, eller hur? :wink: P.g.a. G-krafter skvalpar oljan omkring under körning, så att det alltid finns olja i botten är en överdrift.
Nu antar jag att du byggt om tråget just för att hindra oljan från att skvalpa omkring på det viset?
jimmyn
För lite laddtryck

Inlägg av jimmyn »

DreRacing@ skrev:på min bmw så har jag returslangen från vevhusventburken tilbaks till tråget, denna slang är transparent så jag har koll på nivån
Okej, funkar det verkligen? Jag tänker mig någonting sånthär

Bild

Det stämmer dock inte i mitt huvud..
jimmyn
För lite laddtryck

Inlägg av jimmyn »

G-son skrev:
jimmyn skrev:Men behöver jag hälla i mera olja bara för att det finns plats? Det finns ju ändå alltid olja längst ner vid oljepickupen, eller är det nånting jag inte tänker på igen?
För att överdriva... Om du lägger bilen på sida är det ingen olja kvar vid pickupen, eller hur? :wink: P.g.a. G-krafter skvalpar oljan omkring under körning, så att det alltid finns olja i botten är en överdrift.
Nu antar jag att du byggt om tråget just för att hindra oljan från att skvalpa omkring på det viset?
Det har du ju klart helt rätt i :) Tråget är ombyggt eftersom det ska passa med framvagnsbalken i bilen den sitter i, dock är det såklart skvalpplåt i det också.
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

jimmyn skrev:Det stämmer dock inte i mitt huvud..
Nej, ingången måste ju vara i nederdelen av tråget för att man ska kunna se nivån i en genomskinlig slang som kommer ut där.

Angående oljemängden, så länge oljan hålls kvar kring pickupen rätt hyfsat, och det t.ex. inte finns massor av utrymme för den att skvalpa iväg vid måttliga G-krafter kan vi nog tänka oss att nivån går sänka en del utan problem.
För den som har tid och lust går det ju utmärkt att bygga tråg med mellanväggar och svängdörrar som bara släpper fram oljan mot pickupen, men inte bort från den. Om inte annat kan det vara en fördel för förarens sinnesfrid när G-krafterna ökar... :mrgreen:
Kirre
HK Performance

Inlägg av Kirre »

Svetsa in två nipplar i tråget. En i botten och en just under kanten och en genomskinlig slang mellan
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
jimmyn
För lite laddtryck

Inlägg av jimmyn »

G-son skrev:
jimmyn skrev:Det stämmer dock inte i mitt huvud..
Nej, ingången måste ju vara i nederdelen av tråget för att man ska kunna se nivån i en genomskinlig slang som kommer ut där.

Angående oljemängden, så länge oljan hålls kvar kring pickupen rätt hyfsat, och det t.ex. inte finns massor av utrymme för den att skvalpa iväg vid måttliga G-krafter kan vi nog tänka oss att nivån går sänka en del utan problem.
För den som har tid och lust går det ju utmärkt att bygga tråg med mellanväggar och svängdörrar som bara släpper fram oljan mot pickupen, men inte bort från den. Om inte annat kan det vara en fördel för förarens sinnesfrid när G-krafterna ökar... :mrgreen:
Precis, då låter det redan mera vettigt. Tack för svaret.
jimmyn
För lite laddtryck

Inlägg av jimmyn »

Kirre skrev:Svetsa in två nipplar i tråget. En i botten och en just under kanten och en genomskinlig slang mellan
Det där lät faktiskt inte som en dum ide. Under kanten menar du precis under blocket högst upp på tråget? Och var bör nivån ligga på i slangen?

Mvh
Kirre
HK Performance

Inlägg av Kirre »

i kanten på tråget
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Skriv svar