Hahlin Engineering "Svetsar chassie"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

Jag och Jens har flödat en LS1 topp jag portat i olika nivåer, från att bara slipat ner kanter till slutgiltiga med 90% hål under ventil, bredda golvet och slipa bort runt styrningen.
Jag är absolut ingen expert och har inte grejat speciellt mycket med motorer men det är jättekul att lära sig nya grejer och få jobba praktiskt och få testa. Vi gjorde 10 Flödesmätningar med olika steg varje gång.

Detta är min andra portning och jag har inte lagt ner speciellt många timmar, jag tänkte fila lite till och se om det gör skillnad. Det var i alla fall skitkul. Tack Jens!

Här kommer lite bilder på flödningen och siffrorna utan insug och avgasrör, dessa stal mellan 15 och 20 cfm:

mm Std In Portad In Std Ut Portad Ut

2 55 56 48 46
4 105 112 95 93
6 160 156 124 128
8 202 192 148 160
10 220 225 169 184
12 220 254 180 197
14 220 276 188 208
16 220 265 193 216
17 222 265 195 222


Standard insugskanal
Bild

Standard avgaskanal
Bild

Slipade kanaler
Bild

Filad topp och ventiler
Bild

Flödning med insug på
Bild

Flödning med grenrör
Bild
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

Jag rotade fram lite info om min gamla Volvo 740 16v som jag hade som bruksbil i 1,5 år, men som nu är såld. Från början var den ett studentprojekt där vi skulle montera ny motorstyrning (VEMS) och sedan skriva en instruktionsmanual, inkopplingen var inga problem med hjälp av Emil Larsson förstås, men manualen visade sig vara väldigt komplex så den stannade på prototypstadiet! Jag är ingen elkille även om det kan vara kul, iaf när det fungerar.

Eftersom bilen hade justerbart bränsle och tändning var steget till turbokonvertering inte speciellt stort. Våren 2008 knåpades ett grenrör och kringutrustningen ihop. Motorn såg då ut så här:

Std bottendel med borttagen balansaxel och original 10,3:1 kompression, portad topp och omsvetsat, uppflyttat och matchportat insug.
Pulssplit grenrör med 600mm långa primärrör, 48,2mm TIGat, 60mm wastegate, Holset HX40 63mm in och 66mm ut.
4” downpipe till 3” avgassystem med två ljuddämpare
KL-racing intercooler med tigade och målade tryckrör
VEMS insprutning med kabelhärva, bredbanslambda, 720cc spridare
Catchtank med lågtryckspump och sen dubbla turbopumpar och filter
4 puckad sinterlamellkoppling
KL-racing laddtrycksmätare och 5” 4i1 varvräknare med oljetryck, oljetemp samt vattentemp

Våren 2009 renoverades och portades en ny topp med hjälp av Jens Gustavsson förstås! Här kommer siffror från flödesmätningen, vid 28 tum:

Lyft (mm) In (cfm) Ut (cfm)
2 73 66
4 140 136
8 197 204
10 251 246
12 259 253
14 267 259

Toppen har standard ventiler som är tillsnyggade och lättade 3-4 gram, under flödningen märktes turbulens i insugskanalen med det åtgärdades inte. Efter flödningen så mirafrästes insugssätena så det kanske blev några fler cfm där!

Här kommer lite bilder på toppen och motorutrymme, bilen är inget att se!

Egenhändig planing av topp i vanlig fräs
Bild

Flödestestning hos Jens i Sävar
Bild

Motorutrymme
Bild
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

Mattias Hahlin skrev:Jag rotade fram lite info om min gamla Volvo 740 16v
Gillar denna för att det känns genomförbart och genomtänkt :thumbright:
Hur mycket fick du ut med detta recept? (vilka bilar torkade du av) :)
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

jol skrev:
Mattias Hahlin skrev:Jag rotade fram lite info om min gamla Volvo 740 16v
Gillar denna för att det känns genomförbart och genomtänkt :thumbright:
Hur mycket fick du ut med detta recept? (vilka bilar torkade du av) :)
Tack, kul att höra! :thumbright:

Jag uppskattade effekten till ca 290hk, laddade 0,8 bar pga växellåda och koppling. Torka av och torka av.... men visst var det kul att köra om bilar och några trodde nog inte att en sån ful 740 skulle gå så pass snabbt! :lol:
Det jag kan jämföra med är en kompis Evo 10, JRM trimmad som skulle ha 410hk (tror inte jag på), men vi höll ganska jämt från 50-140 kanske.. :hihi:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Coolt, vad är det för grenrör till ls1an? Orginalinsug?


Har du några fler kort på kanalen från andra vinklar osv?
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Jakesta »

jol skrev:
Mattias Hahlin skrev:Jag rotade fram lite info om min gamla Volvo 740 16v
Hur mycket fick du ut med detta recept? (vilka bilar torkade du av) :)

Min bmw v8 bla... :doh:

Snyggt fräsverktyg f.ö. :wink:
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 -81
Alfa Giulia Super -72
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

NikkO skrev:Coolt, vad är det för grenrör till ls1an? Orginalinsug?


Har du några fler kort på kanalen från andra vinklar osv?
Hej! Det är grenrör till Camaro -98 och nyare med LS1 motorn, rätt billiga och kanske inte optimala men fungerar nog helt ok för turbo senare.. :thumbright: Insug är original och räcker nog riktigt långt.

Jacob: Jo det är sant vi kappdrog väl ngn gång! :hihi: Och ja det är riktigt snyggt verktyg du byggt. :thumbright:

Lägger in lite mer bilder på kanalerna:


Standard insug
Bild


Slipad insugskanal
Bild


En till bild från ventilsidan
Bild


Jag har mätt areor på insugskanalen i fem olika nivåer, från insugspackningen (1) till ventil (5).

1: 1790mm2 (tog ej med arean för spridarmynningen)
2: 1570mm2
3: 1550mm2
4: 1670mm2
5: 1650mm2

Min slutsats är att slipa upp bredden på kanalen med 2-2,5mm från 2-5cm in i kanalen där den har en mage!? då borde arean minska från 1790-1650mm2 i en jämn takt.


Ungefär där jag mätt areor:
Bild
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "Kickar igång en gammal tråd"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Jag har bytt namn på tråden från Hahlins Hjärna till Hahlin Engineering då jag numer är färdigutbildad och kan skryta med det..

Nu har det gått några år sedan sista inlägget och mycket har hänt. Jag kommer som tidigare lägga upp lite bilder på de projekt jag jobbar med eller är inblandad i! Jag är dock inte så duktig på att jobba framför datorn då jag mest sitter där på arbetstid utan försöker lägga min lediga tid i garaget..

Detta har iallafall hänt:
Hahlin7an är såld sedan våren 2014 med en stor tår i ögat. Vi la ner tio år på bilen och en ofantlig mängd timmar, Vi besiktade 7an 2006 och körde varje sommar sedan dess. Det blev Dragracing, drifting, bankörning, isracing samt en hel del gatkörning. Mer om den bilen finns i en egen tråd här på forumet.

Försäljningen av 7an öppnade för att fortsätta på mitt gamla projekt, En Volvo 142 som faktiskt är mitt första bilköp. Den köptes när jag var 16 år 1993, för 21 år sedan!!! Lite bilder finns på förstasidam men jag ska lägga upp lite mer om den snart!

Gorillan jag har haft sedan 2005 fixar jag också lite på när tid finns. Jag ska byta till en TeflonMatsmotor på 146cc, bygga avgas och byta bakdämparna mot en singel.

En riktig jänkare har jag också skaffat under julledigheten. Camaro SS från 1969. Den kommer jag inte jobba så mycket på då den står långt hemifrån, men några mindre uppdateringar skall hinnas med.


När jag hämtade Camaro 69an i Säter

Bild


Fram

Bild


Bak

Bild
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6087
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hahlin Engineering "Kickar igång en gammal tråd"

Inlägg av Steve »

Nu blev jag avis :) Vad är planerna för den?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "Kickar igång en gammal tråd"

Inlägg av Mattias Hahlin »

Jag har en RS- grill som ska på, jag ska se om jag hittar en original frontspoiler också, dom är billiga på ebay men det känns långt att skicka en sån från staterna..
Annars ska den bara besiktas och tunas lite förgasare så att man kan köra med den

Men framöver så kan det bi lite fix, Hjulupphängning, fjädring, bromsar och styrning är under all kritik.. Jag vill kunna bruksa den i framtiden och samtidigt köra lite inspirerat på bana.. :thumbright:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hahlin Engineering "Kickar igång en gammal tråd"

Inlägg av therealpinto »

Kul att se vad du gör!
Jag vill kunna bruksa den i framtiden och samtidigt köra lite inspirerat på bana..
...min erfarenhet är att den ambitionen innebär "inte så lite fix" på en Camaro av dessa årgångar :-) Men med rätt prylar och rätt tänk så kan det bli riktigt bra.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Hahlin Engineering "Kickar igång en gammal tråd"

Inlägg av T-27 »

Kul med en 69 Camaro :)
Min första jänk var en blå 69 Camaro med 396a och odiffad bakaxel jäkla va långa enhjulare man kunde göra !

En liten inspirationsfilm från Banracingens värld
https://www.youtube.com/watch?v=EBRSTCsoag8

PS: var Fordarna och Porscharna inte med å tävlade ? :wink:

MVH Mats
Bild
turbonisse3
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: mån dec 22, 2014 9:06 pm

Re: Hahlin Engineering "Kickar igång en gammal tråd"

Inlägg av turbonisse3 »

Intressant tråd fina bilder jag är nyfiken på 142GTR :)
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Hahlin Engineering "Kickar igång en gammal tråd"

Inlägg av coupe76 »

För att återkomma till 16v volvon vilket bränsle körde den på? Härlig Camaro btw riktig drömbil. :thumbright:
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Hahlin Engineering "Kickar igång en gammal tråd"

Inlägg av Mattias Hahlin »

therealpinto skrev:Kul att se vad du gör!

...min erfarenhet är att den ambitionen innebär "inte så lite fix" på en Camaro av dessa årgångar :-) Men med rätt prylar och rätt tänk så kan det bli riktigt bra.

Gustaf
Tack Gustaf! :)
Det kommer gå superlångsamt med 69an så det blir nog bara lite cruise de närmsta somrarna, jag bygger på 142an men måste ha någonting på sommaren nu när 7an är såld..
Å jovisst, det behövs rätt omfattande fix innan den går fort i kurvorna, men jag har en plan...

Det blir en Viper bakvagn, hemmaknåpad framvagn, lite chassieförstärkningar och en halvbåge så man får in bälten. Den ska senare besiktas som ombyggt fordon med LS-turbo och manuell låda! :thumbright:

Förhoppningsvis har man bara tid med detta.. :?
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Skriv svar