Jag rotade fram lite info om min gamla Volvo 740 16v som jag hade som bruksbil i 1,5 år, men som nu är såld. Från början var den ett studentprojekt där vi skulle montera ny motorstyrning (VEMS) och sedan skriva en instruktionsmanual, inkopplingen var inga problem med hjälp av Emil Larsson förstås, men manualen visade sig vara väldigt komplex så den stannade på prototypstadiet! Jag är ingen elkille även om det kan vara kul, iaf när det fungerar.
Eftersom bilen hade justerbart bränsle och tändning var steget till turbokonvertering inte speciellt stort. Våren 2008 knåpades ett grenrör och kringutrustningen ihop. Motorn såg då ut så här:
Std bottendel med borttagen balansaxel och original 10,3:1 kompression, portad topp och omsvetsat, uppflyttat och matchportat insug.
Pulssplit grenrör med 600mm långa primärrör, 48,2mm TIGat, 60mm wastegate, Holset HX40 63mm in och 66mm ut.
4” downpipe till 3” avgassystem med två ljuddämpare
KL-racing intercooler med tigade och målade tryckrör
VEMS insprutning med kabelhärva, bredbanslambda, 720cc spridare
Catchtank med lågtryckspump och sen dubbla turbopumpar och filter
4 puckad sinterlamellkoppling
KL-racing laddtrycksmätare och 5” 4i1 varvräknare med oljetryck, oljetemp samt vattentemp
Våren 2009 renoverades och portades en ny topp med hjälp av Jens Gustavsson förstås! Här kommer siffror från flödesmätningen, vid 28 tum:
Lyft (mm) In (cfm) Ut (cfm)
2 73 66
4 140 136
8 197 204
10 251 246
12 259 253
14 267 259
Toppen har standard ventiler som är tillsnyggade och lättade 3-4 gram, under flödningen märktes turbulens i insugskanalen med det åtgärdades inte. Efter flödningen så mirafrästes insugssätena så det kanske blev några fler cfm där!
Här kommer lite bilder på toppen och motorutrymme, bilen är inget att se!
Egenhändig planing av topp i vanlig fräs
Flödestestning hos Jens i Sävar
Motorutrymme