flex fuel sensor?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

flex fuel sensor?

Inlägg av kickassford »

Är det någon här som testat labba med gm eller Fords flex fuel sensor?

Skulle ju vara riktigt smidigt om det fungerar och jag såg dessutom att megasquirt stödjer detta.

Är ju inte alltid man har tillgång till E85 och det är väl E70 vintertid.

Edit: lägger in några rader om denna sensor (sitter samma sensor i både gm och ford men olika ansl.):
Flex Fuel Sensor Technical Specification
Measuring range: 0…100% Alcohol (ethanol) in fuel mixtures
Sensor Accuracy: ±5% of the mixture ratio
Output characteristic: Linear
Operating temperature: Environment ‐40°C… +125°C, Fuel ‐40°C… +90°C
Maximum fuel pressure: 10 bar, (145 psi)
Maximum pressure drop: 0.1 bar, (1.45 psi)
Maximum flow: 200 l/h
Supply voltage: 6…18 VDC
Sensor Temperature error: <± 1.5%
Response time: < 250 ms after power on at any temperature
- Full gas spar tid
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: flex fuel sensor?

Inlägg av phixit »

Tyvärr har jag inte så mycket info om själva sensorn, kommer köra med den på mitt bygge, verkar vara en bra sensor.

Fördelen med att sprutet kan själv justera är att kvaliten/blandningen av E85 är så olika i pumparna.
I min brukis kan jag se etanol halten i tanken å den har sommartid varierat mellan E68 till E85+ (kan inte se mer än till E85)
Vilket borde ställa till det om man kör nått som är stelt mappat till E85.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: flex fuel sensor?

Inlägg av Pacman »

De är rätt enkla att använda om man kan hantera elektronik.
Givaren anger både temp och Etanolhalt.
Den skickar ut en PWM-signal där ena värdet styr frekvensen och andra värdet styr pulslängden. Minns inte vilken som är vad dock. Finns garanterat dokumentation på nätet!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: flex fuel sensor?

Inlägg av kickassford »

Jag betvivlar inte att det fungerar, det jag mest funderade på är hur bra det funkar?
Altså om det skulle vara värt att gå den vägen jämfört med att tex köra dubbla mappar, en för BF95/98 och en för E85.
Nu är det då speciellt hur megasquirt hanterar sensorn men även generellt.

Man vill väl kanske ändå inte låta den styra bränsle o tändningen helt vid fullast?
- Full gas spar tid
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: flex fuel sensor?

Inlägg av JoBy »

Om man styr på etanolvärdet så bör det ju märkas på lambdaregleringen att den 'slipper' kompensera när bränslet ändras.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: flex fuel sensor?

Inlägg av Lövet98 »

Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: flex fuel sensor?

Inlägg av kickassford »

Det var inget svar på min fråga men däremot är zeitronix displayen säkert perfekt till dom som blandtankar och vill veta den exakta bensin/etanolblandningen.

Det jag var ute efter är ju egentligen det motsatta, dvs jag ska inte behöva bry mig om hur mkt etanol det finns i bränslet utan det ska sköta sig själv.
Har försökt läsa om det i megamanualen men har inte riktigt fått grepp om hur/vad som sker när bränslet ändras.

Det optimala är ju att den backar tändningen, minskar bränslet och begränsar laddtrycket ju mindre etanol det finns.

Edit: svarar mig själv lite, hade missat detta http://www.megamanual.com/flexfuel.htm när jag bläddrade runt och man verkar kunna ställa hur många % bränslet ska öka/minska och hur många grader tändningen ska öka/minska i förhållande till etanolhalten.
MS stöder inte ex. zeitronix sensorn 0-5 v utan skall vara frekvens och pulsbreddmodulerat.

Men min grundfråga kvarstår om någon kör med detta i ett eftermarknadssprut?
Stöder Vems detta?
- Full gas spar tid
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: flex fuel sensor?

Inlägg av Mattias J »

Vi kör med det i EcuMaster.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: flex fuel sensor?

Inlägg av Jens.k »

Maxxecu har möjlighet att köra med flexifuel sensor som jag förstår det.
http://www.maxxtuning.se/produkter/moto ... dre-modell

Vet inte hur det fungerar egentligen men jag antar att det har med mappning mot etanolhalt att göra?
Jens Karlsson
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: flex fuel sensor?

Inlägg av Pipedreams »

Det är ju skillnad på om sprutet kan läsa etanolhalt och om det kan göra något vettigt med den. Link/Vipec har gjort en rejäl uppdatering i hur de beräknar bränsle. De har länge haft stöd för sensorn men bränsleberäkningen har fått en rejäl uppdatering där du i stort sett kan tala om om du bytt bränsle, bränsletryck eller spridare efter mappning och ändå få det rätt.
Håkan Foldefors
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: flex fuel sensor?

Inlägg av kickassford »

Ja men det är precis det jag menar, funkar det gör det säkert men tillräckligt bra?
Annars gör man det enkelt och kör med dubbla mappar och kontrollerar att det verkligen är e85 man får från pumpen.
- Full gas spar tid
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: flex fuel sensor?

Inlägg av Jens.k »

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =6&t=86582
Mappad på e85 + bensin.

Hör med ppf så kan du nog få ett ganska rakt svar om vad som behövs och går att ordna iaf med maxxecu.
Jens Karlsson
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: flex fuel sensor?

Inlägg av lyyski »

Någon som har information om vems fungerar med en sån här givare och om något har användt detta på just vems.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: flex fuel sensor?

Inlägg av Performance_seeker »

Jag förstår inte vitsen med att veta etanolhalten...räcker det inte med att köra "closed-loop" och låta motorstyrningen se till att lambda är det som man vill ha???
Ok, jag tror jag fattar...att kunna laborera med tändning och tryck... :hihi: ...intressant tanke, jag skall se vad jag kan hitta i MS...
Senast redigerad av Performance_seeker den lör jan 10, 2015 7:33 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: flex fuel sensor?

Inlägg av kickassford »

Perfomance_seeker: det är precis det jag menar, fast det räcker inte att bara lambdareglera, tändningen måste också anpassas men det verkar fungera enl. Ms dokumentationen iaf.
Själv skulle jag nog också vilja begränsa laddtrycket om man blir tvungen att köra bensin på en e85 mappad bil men det går ju som sagt även köra med dubbla mappar.
- Full gas spar tid
Skriv svar