16v turbo ventilfjädrar

Diskussioner för erfaret folk
Kindvall
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jan 09, 2015 5:59 pm

16v turbo ventilfjädrar

Inlägg av Kindvall »

Tjena!

Håller på att bygga en 16v turbo och har sökt runt här på forumet angående ventilfjädrar till detta då jag är osäker på vad som lämpar sig för mig? (dock utan resultat)
Min motor består av detta nedan och jag tänke köra ca:2bars ladd och har 9:1 i kompf, siktar på ca 450hk.

b230fk block
16v topp
16v kolvar
h-profil
hx40
Athena cooperringpackning
1280cc spridare

Toppen isig är helt original med kammar och ventiler och varvstoppet kommer ligga samma som org, så de enda som borde göra inverkan på fjädrarna är laddtrycket. Kommer Org ventilfjädrar palla detta eller måste de bytas eller kan man tex förspänna dem lite? Tacksam för svar på alla nivåer! :thumbright:

Mvh //Kindvall
Stlpmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: ons aug 10, 2011 8:22 pm

Re: 16v turbo ventilfjädrar

Inlägg av Stlpmk »

original duger gott :thumbright:
http://www.garaget.org/StlpMK" onclick="window.open(this.href);return false;
Kindvall
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jan 09, 2015 5:59 pm

Re: 16v turbo ventilfjädrar

Inlägg av Kindvall »

Antar att du kör så i din så du vet att de funkar? :-P
Stlpmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: ons aug 10, 2011 8:22 pm

Re: 16v turbo ventilfjädrar

Inlägg av Stlpmk »

har kört så innan, va b234f med allt std i topp bänka runt 500 på två kilo, utan ventilsläpp varva 6700
http://www.garaget.org/StlpMK" onclick="window.open(this.href);return false;
Kindvall
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jan 09, 2015 5:59 pm

Re: 16v turbo ventilfjädrar

Inlägg av Kindvall »

Okej då kör vi på org fjädrar då :-)
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: 16v turbo ventilfjädrar

Inlägg av Se88e_K »

En polare körde med original fjädrar o varvade 6800 och där var alla ventiler krökta så troligtvis ventil flyt. Satt svarvade typ FK kolvar i den
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
wallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör apr 21, 2007 9:07 am
Ort: göteborg

Re: 16v turbo ventilfjädrar

Inlägg av wallin »

Min första motor i bilen 2008
Varvstopp på 6500 ventilflyt krökta ventiler
Så gamla grejer är körda ;)
Kindvall
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jan 09, 2015 5:59 pm

Re: 16v turbo ventilfjädrar

Inlägg av Kindvall »

okej som jag tolkar er då så är de inte att rekommendera att köra org fjädrar då? är de bara insugsventilerna som kröks eller alla? hur mycket grövre fjädrar skulle jag behöva då tror ni? :)
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: 16v turbo ventilfjädrar

Inlägg av ogge »

bara att klicka hem på klracing.se
bra pris, och värt att slippa riskera för de lilla pengarna de handlar om
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Kindvall
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jan 09, 2015 5:59 pm

Re: 16v turbo ventilfjädrar

Inlägg av Kindvall »

vilka menar du ogge? ska jag byta alla 16 eller bara insugsventilerna? känns ju som att de bara är dem som borde påverkas eller blir de ett jävla tryck i grenröret med?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 16v turbo ventilfjädrar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har 16v stg 1 fjädrar och retaners i lager hör av dig på jens@savarturbo.se om du är intrererad

mvh jens
Kindvall
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jan 09, 2015 5:59 pm

Re: 16v turbo ventilfjädrar

Inlägg av Kindvall »

Hör olika från olika håll nu och börjar bli osäker... finns de någon som kan förklara varför man byter ventilfjädrarna pga laddtryck? borde inte trycket i insuget bli samma som i cylindern? och dessutom så är ju ytan på undersidan av ventilen större än den på ovansidan så trycket borde ju hjälpa den upp? eller är jag helt ute och cyklar?
och om man nu byter byter man bara insug eller alla och varför isåfall avgasventilerna?
wallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör apr 21, 2007 9:07 am
Ort: göteborg

Re: 16v turbo ventilfjädrar

Inlägg av wallin »

ALLA
Kindvall
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jan 09, 2015 5:59 pm

Re: 16v turbo ventilfjädrar

Inlägg av Kindvall »

Varför alla och till vilka ska jag byta?

Edit: ni får ursäkta om jag är tjatig men vill bara få mer förståelse i detta.
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: 16v turbo ventilfjädrar

Inlägg av philleee »

Tror inte det har med laddtryck att göra utan snarare att man inte ska "varvstoppa" en motor med gamla ventilfjädrar i av logiska skäl, alltså efter ~20-25 år så har de inte samma kraft.

Därmed bör du även byta alla fjädrar, insugsventilen väger lite mer än avgas men det har nog inte så stor roll, då de har nästan lika stor massa. Vet ej hur många gram som skiljer dock.

Det är min teori.
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Skriv svar