Lite info kring Volvo 1030/1031 bakaxlar
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 70
- Blev medlem: lör okt 31, 2009 12:34 am
- Ort: Umedalen, Umeå
Lite info kring Volvo 1030/1031 bakaxlar
De mesta av de jag funderar på går säkert att hitta på internet bara man söker tillräckligt, men jag frågar ändå.
Kommer köra med en 1030 på min Toyota Starlet, och bakaxeln kommer att sättas fast i starletens orginalfästen, dvs fästena på själva axeln ändras, vilket inte gör den "tvärbytt" om man behöver byta den, så till mina funderingar då:
Går de att byta diff om man även tar pinjongen från samma axel utan att schimsa om?
Om de inte funkar så bra, kan man byta hela diffhuset annars?
Ungefär hur mycket effekt håller en 1030 för? Man får kanske ha i åtanke att bilen kommer väga ~900-1000kg.
Har redan en 1030 iordninggjord(behöver bara helsvetsa och förstärka fästena lite), är de värt att lägga ner tid och energi på att fixa dit en 1031 senare nångång(har en liggandes). Tänkte om hållbarhetsskillnaden är värt mödan. Även tillgängligheten för båda om man behöva nya drivaxlar och sånt.
Mitt mål i de hela är en motor på nånstans runt 400 hk(i motorn), men till en början kommer de endast vara 169hk tills steg 3 chip vilket ska ge runt 285hk, 400hk kommer att dröja.
Och bilen kommer användas på gata och lite på bana(drifting och bankörning).
Går de förresten att hitta nån betäckning nånstans eller nått som talar om vilken utväxling de är på den?
Kommer köra med en 1030 på min Toyota Starlet, och bakaxeln kommer att sättas fast i starletens orginalfästen, dvs fästena på själva axeln ändras, vilket inte gör den "tvärbytt" om man behöver byta den, så till mina funderingar då:
Går de att byta diff om man även tar pinjongen från samma axel utan att schimsa om?
Om de inte funkar så bra, kan man byta hela diffhuset annars?
Ungefär hur mycket effekt håller en 1030 för? Man får kanske ha i åtanke att bilen kommer väga ~900-1000kg.
Har redan en 1030 iordninggjord(behöver bara helsvetsa och förstärka fästena lite), är de värt att lägga ner tid och energi på att fixa dit en 1031 senare nångång(har en liggandes). Tänkte om hållbarhetsskillnaden är värt mödan. Även tillgängligheten för båda om man behöva nya drivaxlar och sånt.
Mitt mål i de hela är en motor på nånstans runt 400 hk(i motorn), men till en början kommer de endast vara 169hk tills steg 3 chip vilket ska ge runt 285hk, 400hk kommer att dröja.
Och bilen kommer användas på gata och lite på bana(drifting och bankörning).
Går de förresten att hitta nån betäckning nånstans eller nått som talar om vilken utväxling de är på den?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tis jan 06, 2015 10:53 pm
- Ort: pålsboda, örebro
Re: Lite info kring Volvo 1030/1031 bakaxlar
1031 är ju i regel starkare än 1030.
ska sitta en lapp på bakaxeln med utväxlingen på, dock brukar de inte sitta kvar så ofta, har du tur så..
ska sitta en lapp på bakaxeln med utväxlingen på, dock brukar de inte sitta kvar så ofta, har du tur så..
försöker lära mig mer om turbomatning och insprut...
små planer på att överladda en 225 slantsix....
Dom kallar mig för RAGGARN
små planer på att överladda en 225 slantsix....
Dom kallar mig för RAGGARN
Re: Lite info kring Volvo 1030/1031 bakaxlar
Det går att byta diff utan shimsning, men vill man ha hållbarhet så bör den shimsas.
Byta hela huset går ju, men är ju en hel del jobb så knappast värt.
Du borde inte få några stora hållbarhetsproblem i en så pass lätt bil.
Byta hela huset går ju, men är ju en hel del jobb så knappast värt.
Du borde inte få några stora hållbarhetsproblem i en så pass lätt bil.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Lite info kring Volvo 1030/1031 bakaxlar
Det som brukar paja är samma i båda! drivaxlar och delar i diffen.
det som är grövre i 1031 är väl pinionglager dia och själva utväxlingen
men dom är troligen stadiga nog på båda modellerna.
min uppfattning om vad som dödar bakaxeln är höga varv med sinterlameller, bra fäste,
styva däcksidor och framför allt hjulstuds! inte effekt som största anledning
/F
det som är grövre i 1031 är väl pinionglager dia och själva utväxlingen
men dom är troligen stadiga nog på båda modellerna.
min uppfattning om vad som dödar bakaxeln är höga varv med sinterlameller, bra fäste,
styva däcksidor och framför allt hjulstuds! inte effekt som största anledning
/F
Re: Lite info kring Volvo 1030/1031 bakaxlar
Det låter ju rimligt iom att diffen och drivaxlarna är samma.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Lite info kring Volvo 1030/1031 bakaxlar
Ja det går att byta differentialen. Kom Ihåg att drevsatsen dvs, kronhjul och pinjong är inslipade som ett par. Man ska alltså inte blanda ihop delar från två drevsatser. Flyttar du delar från ett axelhus till ett annat, så måste du alltid kontrollera att kuggflankspel och märkbilden på dreven är korrekta. Är dom inte det så måste du shimsa om drevsatsen. Volvos 1030 axlar är en SPICER/DANA 30 axel och har ganska bra precision på maskinarbetena så har du lite tur funkar det att bara flytta över delarna...men oftast inte.MostWanted93 skrev:De mesta av de jag funderar på går säkert att hitta på internet bara man söker tillräckligt, men jag frågar ändå.
Kommer köra med en 1030 på min Toyota Starlet, och bakaxeln kommer att sättas fast i starletens orginalfästen, dvs fästena på själva axeln ändras, vilket inte gör den "tvärbytt" om man behöver byta den, så till mina funderingar då:
Går de att byta diff om man även tar pinjongen från samma axel utan att schimsa om?
Volvos 1031 är en uppgraderad variant på DANA 30 och som nämnts tidigare så passar differentialen och i en del fall drivaxlarna från 1030 axeln. Drevsatserna och pinjonglager skiljer sig åt.
Jag förstår inte riktigt hur du menar med den här frågan?MostWanted93 skrev:Om de inte funkar så bra, kan man byta hela diffhuset annars?
Tänk på att när du svetsar i axelrören så slår dom sig alltid mer eller mindre. Ett krokigt axelhus kan ställa till med problem för hjullager och minskar hållbarheten på drivaxlarna. Du kan även råka ut för tokiga hjulvinklar på bakhjulen. När man har svetsat i bakaxellhusets rör så bör man sätta upp axelhuset i en jigg för att kontrollera att axelhuset/rören är raka och att hjullager samt difflagerlägena är parallella och i linje med varandra. Är det krokigt får man rikta axeln.MostWanted93 skrev:Ungefär hur mycket effekt håller en 1030 för? Man får kanske ha i åtanke att bilen kommer väga ~900-1000kg.
Har redan en 1030 iordninggjord(behöver bara helsvetsa och förstärka fästena lite), är de värt att lägga ner tid och energi på att fixa dit en 1031 senare nångång(har en liggandes). Tänkte om hållbarhetsskillnaden är värt mödan. Även tillgängligheten för båda om man behöva nya drivaxlar och sånt.
MostWanted93 skrev:Mitt mål i de hela är en motor på nånstans runt 400 hk(i motorn), men till en början kommer de endast vara 169hk tills steg 3 chip vilket ska ge runt 285hk, 400hk kommer att dröja.
Och bilen kommer användas på gata och lite på bana(drifting och bankörning).
Går de förresten att hitta nån betäckning nånstans eller nått som talar om vilken utväxling de är på den?
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Lite info kring Volvo 1030/1031 bakaxlar
Stämmer bra dettafredde_vit_pv skrev:Det som brukar paja är samma i båda! drivaxlar och delar i diffen.
det som är grövre i 1031 är väl pinionglager dia och själva utväxlingen
men dom är troligen stadiga nog på båda modellerna.
min uppfattning om vad som dödar bakaxeln är höga varv med sinterlameller, bra fäste,
styva däcksidor och framför allt hjulstuds! inte effekt som största anledning
/F

En och annan avkörd pinjongaxel brukar det bli också
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 70
- Blev medlem: lör okt 31, 2009 12:34 am
- Ort: Umedalen, Umeå
Re: Lite info kring Volvo 1030/1031 bakaxlar
Verkar som att ni fått med de mesta jag ville veta, tackar så mycket!
Re: Lite info kring Volvo 1030/1031 bakaxlar
På kronhjulet ska de stå 2 siffror du delar så får du fram vilken utväxling du har. Nu minns jag inte vilka siffror det brukar va men tror du löser det