Volvo 140, Ett lagomt mellanting

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Björn Persson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 21, 2010 9:34 pm
Ort: Karlskoga/Hägersten

Volvo 140, Ett lagomt mellanting

Inlägg av Björn Persson »

Hej allesammans...

Då var det dags igen. Jag sålde min förra 140 för ett par månader sen, nu har emellertid saknaden blivit lite för stor och jag har redan börjat leta efter en ersättare. Den förra byggde jag en 170hk B20 sugmotor till, en riktigt kul maskin. Denna gång, i hopp om att komma undan med lite mer pengar efter projektet, tänkte jag försöka mig på att bygga en bra B20 med turbo. Min tanke är alltså att det måste gå att komma bra mycket billigare undan än den förra motorn som för en fattig student blev tämligen kostsam.

Detta kommer inte att bli frågan om något "extremt" överhuvudtaget. Mitt mål är ingen specifik effekt utan jag siktar främst på körbarhet i motorn. Således skall denna användas mer eller mindre dagligen. Som glad 15-åring byggde jag en B20 med turbo, den upplevdes "relativt" lyckad då i brist på referenser. Har funderat en helt del och även läst på lite i ämnet för att friska upp mitt minne men det finns fortfarande många frågetecken att räta ut och tänkte därför att det säkert finns några här som vet... Nåväl.

Själva grunden tänkte jag mig bestå av en b20 med 8-bultat vev försedd med M-stakar. Denna tänkte jag borra till 92mm för att få lite mer volym och lite friare spelrum kring ventilerna. Som topplock har jag tankar på att använda en B18 topp med standard insugsventiler och möjligtvis gå upp något i storlek på avgassidan. Kanalerna och förbränningsrummen tillreds sedan av undertecknad. Jag har tänkt mig en relativt (för turbomotor) hög kompression, någonstans kring 9-10:1. Detta då jag har tänkt att hålla laddtrycket lågt och använda mig av en liten turbo för att få upp laddet rätt omgående och försöka slippa den värsta "ketchup" effekten. Som kamaxel har jag tänkt att använda en sur gammal F-kam. Har inga planer på att tvinga den speciellt mycket över 5000rpm. I grunden en hyggligt rapp sugmotor med 140-150hk med lite överladdning på för att få lite bättre vrid i bitarna, leker med tanken på att en slutlig effekt krint 190-200hk ej borde vara orimligt att uppnå.

Val av förgasare till detta är jag däremot lite kluven kring. En Stromberg må vara billig och "enkel" att trycksätta. Men om man ser till hur användarvänlig den i längden blir för ett dagligt brukande med bränslekonsumtion, avsaknad av choke och att oddsen för att få till en perfekt nål för sin egen motor känns "sisådär", så känns det som att den tyvärr är uträknad. Dessutom med tanken på att utgå från en rapp sugmotor i grunden, så faller den bort även där. Mina tankar börjar istället gå till att hitta några större förgasare till någon 80-tals hoj, någon här som har provat detta? Eller är jag för snabb att döma ut den gamla trotjänaren?

Ni med mer erfarenhet än mina numera 10 år gamla "15-åring-bygger-bonnturbo" får hemskt gärna komma med förslag och synpunkter. Kör någon här rentav med en B20 turbo till "vardags"?

För att skapa lite liv i detta inlägg så bifogar jag en bild på den förra motorn.

Bild

Vänliga Hälsningar
Suzuki 2-takts entusiast.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo 140, Ett lagomt mellanting

Inlägg av Erland Cox »

Din förra bil ser väldigt trevlig ut.
Varför mindre insug och större avgas för att det är en turbo?
Både insug och avgas är trycksatta. samma ventiler som på en sugmotor funkar fint.

Erland
Björn Persson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 21, 2010 9:34 pm
Ort: Karlskoga/Hägersten

Re: Volvo 140, Ett lagomt mellanting

Inlägg av Björn Persson »

Tack Erland! Det var en riktigt rolig motor och en bra bil den satt i. Den fick endast flytta för att jag fick erbjudande att köpa en "måste ha" motorcykel...

Vid första körningen i bänk av den förra motorn lämnade den endast 130hk, ett enormt anti-klimax för en 19-åring som ville ha kvarterets värsta B20. Lyfte toppen och konstaterade att jag räknat helt fel på kompet (låg på 9:1 vill jag minnas). Därför planades toppen ytterligare en bit (10.5:1 i komp) och 37mm avgasventiler monterades, kanalerna portades ytterligare lite och förgasarna bestyckades om. Vid denna körning lämnade den en bit över 160HK. Original borr, 44/37 ventiler, 45dcoe, timo 717-kam, extraktor och "085" fördelare med ignitor-kit.

Därför tänkte jag att det kanske inte skadar att gå upp lite i storlek på avgassidan? Jag tänker mig även att detta kanske delvis kan kompensera en inte helt fulländad portning från min sida... Därtill räkna rätt på kompet första gången för att slippa göra om saker i onödan.

Idag var jag och hämtade en 144 -70, matt som Falu-rödfärg i lacken men verkar riktigt bra i plåten. Dessutom har den undkommit all form av styling vilket är ett enormt +. Jag överväger starkt att ha kvar de "kulta" klistermärkena där bak och inte göra speciellt mycket åt det rent exteriört. Att bli frånåkt av en sådan bil kan nog skapa stora irritationer hos ens mottrafikanter...

Prio ett blir att utvärdera bilen ett tag och åtgärda diverse småfel. Skall väl även börja hamstra på mig delar till en motor när jag vet lite mer vad jag letar efter =)

Bild

Bild
Suzuki 2-takts entusiast.
JohanAllden
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tis aug 29, 2006 1:05 pm
Ort: Kiruna

Re: Volvo 140, Ett lagomt mellanting

Inlägg av JohanAllden »

Kul med b20! Vad ska du köra med för låda?
Volvo 240DL Turbo Projekt -1984
GMC Sierra 2500HD -2007
Björn Persson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 21, 2010 9:34 pm
Ort: Karlskoga/Hägersten

Re: Volvo 140, Ett lagomt mellanting

Inlägg av Björn Persson »

Det återstår att se. Om effekten hålls på lagom nivå och laddet inte blir för högt har jag gärna kvar m40 med långspak. Annars kanske m400 med långspak kan vara ett alternativ. Vill helst inte bygga om den såpass mycket att det inte är reversibelt, alltså bygga om tunnel/torped osv.
Suzuki 2-takts entusiast.
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Volvo 140, Ett lagomt mellanting

Inlägg av T Landholm »

Trevligt bygge! Har du bilen i Stockholm eller är det den du pendlar med..? :mrgreen:
Tommy Landholm
JohanAllden
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tis aug 29, 2006 1:05 pm
Ort: Kiruna

Re: Volvo 140, Ett lagomt mellanting

Inlägg av JohanAllden »

Helt rätt med långspak :thumbright:
Volvo 240DL Turbo Projekt -1984
GMC Sierra 2500HD -2007
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Volvo 140, Ett lagomt mellanting

Inlägg av maxn51 »

Har funderat lite på mitt eget bygge hur Mke pallar m40 och m400 även m41 kan ju va intressant beroende på va de pallar gillar orginal känslan:)
Jävligt fint bygge du hade må ja säga:)
Mvh max
Björn Persson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 21, 2010 9:34 pm
Ort: Karlskoga/Hägersten

Re: Volvo 140, Ett lagomt mellanting

Inlägg av Björn Persson »

Hur mycket effekt växellådan klarar har nog mer att göra med vridmomentet den blir utsatt för. En m40 håller utan vidare för en brutal B20 sugmotor, däremot kan jag tänka mig att huset ger vika om man får upp vridet ordentligt. De lådor med överväxel tror jag spontant inte lämpar sig lika bra då axlarna är längre i dom vilket borde göra lådan i sig svagare...

Idag har jag spenderat rätt många timmar i tvätthallen och sanerat bilen både in och utvändigt... Usch vad äcklig den var, trasorna var bokstavligen gula och gråa, tog slut på 2 rullar "wipes". Nu börjar den se hygglig ut invändigt. I helgen åker ratten av för lackering, nästan all färg är borta och man är nere i plasten och nöter som har en tendens till att bli klistrig om det är fuktigt ute. Sen blir det väl att göra en ny främre golvmatta och snygga upp lite i största allmänhet.

Lacken krävde någon timma med högtryck för att få bort algerna som växte på den. Men som jag förmodade, den är väldigt fin i plåten överlag, endast ett litet hål i en balja och en framskärm som börjar bli dålig, annars inget jag hittat so far.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Suzuki 2-takts entusiast.
Björn Persson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 21, 2010 9:34 pm
Ort: Karlskoga/Hägersten

Re: Volvo 140, Ett lagomt mellanting

Inlägg av Björn Persson »

T Landholm skrev:Trevligt bygge! Har du bilen i Stockholm eller är det den du pendlar med..? :mrgreen:
Detta är för tillfället den enda bilen jag har, svar ja. :wink:
Suzuki 2-takts entusiast.
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: Volvo 140, Ett lagomt mellanting

Inlägg av Simon01 »

Angående låda så har jag fått i en långspakskonverterad M46 (med B20) i min 142 -70 utan att behöva modda allt för mycket. Det jag har gjort är att knacka ut plåten i tunneln nån millimeter på de trånga ställena, öppnat upp hålet för spaken något samt svetsat om balken.
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Volvo 140, Ett lagomt mellanting

Inlägg av maxn51 »

Det lät intresant:) har du nå bilder?
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: Volvo 140, Ett lagomt mellanting

Inlägg av Simon01 »

maxn51 skrev:Det lät intresant:) har du nå bilder?
Ska försöka fota lite nästa gång jag är där och grejar :)
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Volvo 140, Ett lagomt mellanting

Inlägg av maxn51 »

Okej schyst:)
Björn Persson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis sep 21, 2010 9:34 pm
Ort: Karlskoga/Hägersten

Re: Volvo 140, Ett lagomt mellanting

Inlägg av Björn Persson »

Lite mer pysslat med. Inredningen är väl mer eller mindre att betrakta som klar nu. Lackerade ratten i 2k billack. Det blev riktigt bra, dock var jag tvungen att ställa in ratten i ugnen i ett par timmar för att få färgen att härda. Den verkar inte riktigt komma överens med plasten ratten är gjord i. Och det var ett tålamodskrävande pill för att slipa bort all gammal färg... Men men. Bytte även styrsnäckan till en NOS jag har haft på hyllan alldeles för länge, nu ligger den förträffligt bra på vägen!

Landskapsklistermärkena rök, däremot får det nostalgiska "S" märket sitta kvar på, har en idé om att ta en liten sväng i Europa med denna innan motorn byts. Tog ett par andra bakljus jag hade liggandes och snyggade till listerna runt dessa och regplåtsbelysningen. Ser i vart fall roligare ut än gulnad plast.

Har även börjat den första hamstringen till motorn. En B18 topp och en B20. B20in får donera sina insugsventiler till B18-toppen. 42mm insug och 37mm avgas (så småningom). Fråga: Finns färdiga styrningar till detta eller gör man dom själv? Kan brons vara ett lämpligt material?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Suzuki 2-takts entusiast.
Skriv svar