Hur man använder en flödesbänk.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Hur man använder en flödesbänk.
Först och främst vid all portning så räknar man ut vilka areor man ska ha i kanalerna.
Det man använder flödesbänken till är att utnyttja de beräknade areorna maximalt.
Man kan beräkna sina areor på olika sätt, med en formel eller genom att använda program.
Kör man programmen och även bromsar motorn kan man komma väldigt nära verkligheten.
En enkel formel för tvärsnittsarea är:
(Varvtal X Volymen för en cylinder X VE) / (3000 X Hastighet i m/sek.) = area i kvadratmm.
Lämplig hastighet i insugningskanalen är 120 till 140 m/sek. i trängsta stället vid varvtalet för max effekt.
Avgaskanalen är lite knepigare för här kommer det in en massa andra faktorer men runt 180 m/sek.
Standard i flödesbänksvärlden är 28" vattenpelare i trycksillnaden.
Den ungefärliga gashastigheten i ett rör med tryckskillnaden 28" vatten över är 350 fot per sekund, fps.
För att räkna om flöden areor och hastigheter vid 28" använder man följande formler.
Hastighet i fps = Flöde X 2.4 / Area
Area = Flöde X 2.4 / Fps
Flöde = Fps X Area / 2.4
Ska kolla upp så jag inte matteklantade mig , sånt händer.
Kommer mer, ställ gärna frågor och gott nytt år!
Erland
Det man använder flödesbänken till är att utnyttja de beräknade areorna maximalt.
Man kan beräkna sina areor på olika sätt, med en formel eller genom att använda program.
Kör man programmen och även bromsar motorn kan man komma väldigt nära verkligheten.
En enkel formel för tvärsnittsarea är:
(Varvtal X Volymen för en cylinder X VE) / (3000 X Hastighet i m/sek.) = area i kvadratmm.
Lämplig hastighet i insugningskanalen är 120 till 140 m/sek. i trängsta stället vid varvtalet för max effekt.
Avgaskanalen är lite knepigare för här kommer det in en massa andra faktorer men runt 180 m/sek.
Standard i flödesbänksvärlden är 28" vattenpelare i trycksillnaden.
Den ungefärliga gashastigheten i ett rör med tryckskillnaden 28" vatten över är 350 fot per sekund, fps.
För att räkna om flöden areor och hastigheter vid 28" använder man följande formler.
Hastighet i fps = Flöde X 2.4 / Area
Area = Flöde X 2.4 / Fps
Flöde = Fps X Area / 2.4
Ska kolla upp så jag inte matteklantade mig , sånt händer.
Kommer mer, ställ gärna frågor och gott nytt år!
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hur man använder en flödesbänk.
bra ämne att gå igenom erland.
många tror att man bara ska ha så mycket flöde som möjligt men som du säger så är det arian man ska bestämma först sen jaga flöde sen.
mvh jens
många tror att man bara ska ha så mycket flöde som möjligt men som du säger så är det arian man ska bestämma först sen jaga flöde sen.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Hur man använder en flödesbänk.
När man bestämt sin area och ska porta sin kanal så är det bra att känna till att luften har massa och helst inte svänger när den går fort.
Den vill räta ut svängarna och gå rakt fram. Ju större radier ner mot ventilerna man kan göra desto bättre.
Den perfekta kanalen har samma gashastighet överallt men det är inte möjligt.
Det finns ett ytskikt där luften går långsammare och dessutom vill luften gå rakt fram så innerradier kommer alltid att ha högre hastighet än ytterradier.
Topplocksportarens bästa vän är J proben kopplad till en U manometer.
Då kan man mäta lufthastigheten vid olika punkter och försöka fundera ut vad man kan göra för att jämna ut hastigheten.
Här är en bild på en enkel hemmagjord J prob.

Jag håller på med ett par Chevrolet LS7 toppar till en 427 LS smallblock nu.
Dom stallar brutalt över .600" i lyft och största felet är att kanalen viker av kraftigt efter stötstången.
Där minskar hastigheten, trycket går upp och över ett visst lyft klarar inte luften att vända vid sätet på insugninssidan.
På ett par såna toppar får man porta med en ultraljudstester så man inte går under 2,5mm någonstans.
Det godset man kan ta bort får man utnyttja så gott man kan till att jämna ut hastigheten på luften i kanalen.
För att översätta vattenpelaren i U manometern till hastighet tar man roten ur höjden på vattenpelaren gånger 60.2.
Då får man luftens hastighet i fot per sekund.
Om man satsar på att ha en medelhastighet i kanalen på 260 fps på flödesbänken vid 28" så ska helst inte någon innerradie ha en högre hastighet än 320fps.
Ju mindre skillnaden är och desto jämnare hastigheten är i kanalen desto bättre flödar den.
Erland
Den vill räta ut svängarna och gå rakt fram. Ju större radier ner mot ventilerna man kan göra desto bättre.
Den perfekta kanalen har samma gashastighet överallt men det är inte möjligt.
Det finns ett ytskikt där luften går långsammare och dessutom vill luften gå rakt fram så innerradier kommer alltid att ha högre hastighet än ytterradier.
Topplocksportarens bästa vän är J proben kopplad till en U manometer.
Då kan man mäta lufthastigheten vid olika punkter och försöka fundera ut vad man kan göra för att jämna ut hastigheten.
Här är en bild på en enkel hemmagjord J prob.

Jag håller på med ett par Chevrolet LS7 toppar till en 427 LS smallblock nu.
Dom stallar brutalt över .600" i lyft och största felet är att kanalen viker av kraftigt efter stötstången.
Där minskar hastigheten, trycket går upp och över ett visst lyft klarar inte luften att vända vid sätet på insugninssidan.
På ett par såna toppar får man porta med en ultraljudstester så man inte går under 2,5mm någonstans.
Det godset man kan ta bort får man utnyttja så gott man kan till att jämna ut hastigheten på luften i kanalen.
För att översätta vattenpelaren i U manometern till hastighet tar man roten ur höjden på vattenpelaren gånger 60.2.
Då får man luftens hastighet i fot per sekund.
Om man satsar på att ha en medelhastighet i kanalen på 260 fps på flödesbänken vid 28" så ska helst inte någon innerradie ha en högre hastighet än 320fps.
Ju mindre skillnaden är och desto jämnare hastigheten är i kanalen desto bättre flödar den.
Erland
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
- Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
- Kontakt:
Re: Hur man använder en flödesbänk.
Mycket intressant med lite grundkurs i detta, tackar så mycket och ös på bara! 

- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Hur man använder en flödesbänk.
Jag har sett fina j-prober på någon hemsida i USA men nu när jag letar hittar jag inte igen dom.
Någon som har en bra länk?
Edit: Bra att tråd i detta ämna startas så vi som har betydligt mindre erfarenhet kan få tips och råd.
Edit en gång till: Hittade igen det jag sökte. http://performancetrends.com/ har de prober jag sökte.
Finns bild här:

Någon som har en bra länk?
Edit: Bra att tråd i detta ämna startas så vi som har betydligt mindre erfarenhet kan få tips och råd.
Edit en gång till: Hittade igen det jag sökte. http://performancetrends.com/ har de prober jag sökte.
Finns bild här:

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Re: Hur man använder en flödesbänk.
Bra initiativ! Riktigt intressant detta
En enkel formel för tvärsnittsarea är:
(Varvtal X Volymen för en cylinder X VE) / (3000 X Hastighet i m/sek.) = area i kvadratmm.
Volymen anges den i cc eller liter?
Bara ett inlägg med formler o pedagogiska förklaringar på dom skulle vara kanon

En enkel formel för tvärsnittsarea är:
(Varvtal X Volymen för en cylinder X VE) / (3000 X Hastighet i m/sek.) = area i kvadratmm.
Volymen anges den i cc eller liter?
Bara ett inlägg med formler o pedagogiska förklaringar på dom skulle vara kanon

e34 m20b25 turbo @1bar
Re: Hur man använder en flödesbänk.
Superintressant! Och supershysst att skriva lite om detta på forumet!
Beskriv gärna lite fysikaliska bakgrunder till det som händer. Varför bör man tex ha 120-140 m/s i insugskanalen? Och 180 m/s i avgaskanalen?
Är detta maxvärdet eller medelvärdet (över tiden) på hastigheten i kanalen?
Hasitighet (i fps) = flöde (enhet?) x 2.4 / area (enhet?)
Vilka är enheterna i ekvationen ovan?
Mvh//Jacob
Beskriv gärna lite fysikaliska bakgrunder till det som händer. Varför bör man tex ha 120-140 m/s i insugskanalen? Och 180 m/s i avgaskanalen?
Är detta maxvärdet eller medelvärdet (över tiden) på hastigheten i kanalen?
Hasitighet (i fps) = flöde (enhet?) x 2.4 / area (enhet?)
Vilka är enheterna i ekvationen ovan?
Mvh//Jacob
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Hur man använder en flödesbänk.
Volymen i formeln är i cc. Hastigheten är medelhastigheten över 360 grader.
Inte verkligheten men ett empiriskt framräknat värde som fungerar bra.
140 m/sek. kommer från en Ilmor F1 motor, se mer här: http://www.topplocksverkstan.se/insugareor.html
Men är en hästkraft en hästkraft? Fantasi hästar ger fantasi hastigheter.
På formelpråk kallas det GIGO, garbage in, garbage out.
En god vän var en mycket framgångsrik super sport 600 trimmare och från hans Honda 600 motor fick jag 120 m/sek.
Enklast är att skaffa Pipemax som komplement till flödesbänken och använda sig av dess framräknade areor.
Man måste dock fortfarande själv bestämma hastighet, Pipemax ger bara råd: http://maxracesoftware.com/pipemax36xp2.htm
Vill man utveckla motor med ett mera avancerat program så finns Engmod4t som är ett fantastiskt program till ett mycket överkomligt pris.
Det kan allt som GT Power och liknande program kan: http://www.vannik.co.za/engmod4t.htm
Neels van Niewkerk som utvecklat programmet ger dessutom en fantastisk support, ofta svar på dan.
Eftersom flödesbänken i dess enkla form har USA som hemland är alla enheter som används i flödessammanhang Amerikanska.
CFM, cubic feet / minute. FPS, feet per second. Vattenpelare mäts i tum.
Minnet är som bekant kort och tyvärr kommer jag inte ihåg allt som jag en gång läst men jag ska läsa på lite och återkomma.
Erland
Inte verkligheten men ett empiriskt framräknat värde som fungerar bra.
140 m/sek. kommer från en Ilmor F1 motor, se mer här: http://www.topplocksverkstan.se/insugareor.html
Men är en hästkraft en hästkraft? Fantasi hästar ger fantasi hastigheter.
På formelpråk kallas det GIGO, garbage in, garbage out.
En god vän var en mycket framgångsrik super sport 600 trimmare och från hans Honda 600 motor fick jag 120 m/sek.
Enklast är att skaffa Pipemax som komplement till flödesbänken och använda sig av dess framräknade areor.
Man måste dock fortfarande själv bestämma hastighet, Pipemax ger bara råd: http://maxracesoftware.com/pipemax36xp2.htm
Vill man utveckla motor med ett mera avancerat program så finns Engmod4t som är ett fantastiskt program till ett mycket överkomligt pris.
Det kan allt som GT Power och liknande program kan: http://www.vannik.co.za/engmod4t.htm
Neels van Niewkerk som utvecklat programmet ger dessutom en fantastisk support, ofta svar på dan.
Eftersom flödesbänken i dess enkla form har USA som hemland är alla enheter som används i flödessammanhang Amerikanska.
CFM, cubic feet / minute. FPS, feet per second. Vattenpelare mäts i tum.
Minnet är som bekant kort och tyvärr kommer jag inte ihåg allt som jag en gång läst men jag ska läsa på lite och återkomma.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hur man använder en flödesbänk.
Hej värkar som denna tråd somnade lite så jag slänger ut några frågor som kanske väcker liv i tråden igen
1 hur bestämmer du vilken "pipe max hastighet" som är lämplig i olika motorer vad är de viktigaste parametrarna och ge exempel på extrem fall åt både långsamma hållet och åt snabba hållet?
2 då du probar toppar med låg hastighet i kanalen ute vid "stötstängerna" med låg hastighet som en volvo 531(eller B20) ofta har som sen får väldigt snabb hastighet i innerradien vad blir största problemen med den toppen i en motor?
3 om man jämför en topp som har högre hastighet i den raka partiet som en cheva 350 topp med en 531/b20som ofta har betydligt lägre vad kan man grovt säga blir skillnaden i en viss motor?
mvh jens

1 hur bestämmer du vilken "pipe max hastighet" som är lämplig i olika motorer vad är de viktigaste parametrarna och ge exempel på extrem fall åt både långsamma hållet och åt snabba hållet?
2 då du probar toppar med låg hastighet i kanalen ute vid "stötstängerna" med låg hastighet som en volvo 531(eller B20) ofta har som sen får väldigt snabb hastighet i innerradien vad blir största problemen med den toppen i en motor?
3 om man jämför en topp som har högre hastighet i den raka partiet som en cheva 350 topp med en 531/b20som ofta har betydligt lägre vad kan man grovt säga blir skillnaden i en viss motor?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Hur man använder en flödesbänk.
Rolig rubrik 
Dags att göra bort sig helt här nu... (skyller på influensa och att jag inte är vid mina sinnes fulla bruk
)
Vart felar det?
(Varvtal X Volymen för en cylinder X VE) / (3000 X Hastighet i m/sek.) = area i kvadratmm.
(6500 rpm * 575cc * 0,9 VE ) / (3000 * 130) = 8,625 mm2 ? galet liten kanal för att vara en b230
Eller du att VE anges som 90 när det är 90% och inte 0,9...

Dags att göra bort sig helt här nu... (skyller på influensa och att jag inte är vid mina sinnes fulla bruk

Vart felar det?
(Varvtal X Volymen för en cylinder X VE) / (3000 X Hastighet i m/sek.) = area i kvadratmm.
(6500 rpm * 575cc * 0,9 VE ) / (3000 * 130) = 8,625 mm2 ? galet liten kanal för att vara en b230
Eller du att VE anges som 90 när det är 90% och inte 0,9...
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+

-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Hur man använder en flödesbänk.
Jag använder % så det ska vara 90.
Stämmer det då?
Erland
Stämmer det då?
Erland
Re: Hur man använder en flödesbänk.
Då blir area 862,5 och diameter 33,14mm. Så det känns väll rimligt 

www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+

-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Hur man använder en flödesbänk.
jag brukar satsa på 110% men det beror på trimningsgraden.
Vad är det för motor, kam, insug och avgas? Komp?
mvh. Erland
Vad är det för motor, kam, insug och avgas? Komp?
mvh. Erland
Re: Hur man använder en flödesbänk.
Just där var det mer för att testa formeln, knappade in en b230.
Kör man med 110% ve så verkar kanalstorleken enligt den formeln matcha org insugsventils storlek bättre också enligt din andra formel (KD=2x roten ur ( VD*0,9*VL)) med tex en K kam.. MEN det är väll tufft att komma upp i 110% på en k kam
Jag ska försöka att inte skriva mer nu, för det blir mer o mer offtopic tror jag...
Kör man med 110% ve så verkar kanalstorleken enligt den formeln matcha org insugsventils storlek bättre också enligt din andra formel (KD=2x roten ur ( VD*0,9*VL)) med tex en K kam.. MEN det är väll tufft att komma upp i 110% på en k kam

Jag ska försöka att inte skriva mer nu, för det blir mer o mer offtopic tror jag...
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Hur man använder en flödesbänk.
VE beror mer på trycken på båda sidorna om ventilerna.
Med originalinsug kommer du aldrig upp i 110% men med Weber 45:or och avstämda längder så kan du helt klart göra det.
Men K kammen kommer nog att lämna max effekt vid 5600 varv nånstans.
Volvos kanaler är för stora original.
Jag provade en gång på en 145:a som jag stoppat B23 och M47 i att dra ner storleken till 33mm in.
Körde A kam, A insuget med förgasare som jag öppnade och snyggade till alla svängar i.
Konade den raka delen av insuget innan porten ner till 33mm.
Enligt mätaren ökade bilen från 160 till 200 så bättre blev det.
Därför är arean det man ska börja med att räkna på när man ska porta.
Gör man samma motor om och om igen kommer man närmre sanningen varje gång.
Erland
Med originalinsug kommer du aldrig upp i 110% men med Weber 45:or och avstämda längder så kan du helt klart göra det.
Men K kammen kommer nog att lämna max effekt vid 5600 varv nånstans.
Volvos kanaler är för stora original.
Jag provade en gång på en 145:a som jag stoppat B23 och M47 i att dra ner storleken till 33mm in.
Körde A kam, A insuget med förgasare som jag öppnade och snyggade till alla svängar i.
Konade den raka delen av insuget innan porten ner till 33mm.
Enligt mätaren ökade bilen från 160 till 200 så bättre blev det.
Därför är arean det man ska börja med att räkna på när man ska porta.
Gör man samma motor om och om igen kommer man närmre sanningen varje gång.
Erland