Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
volvobrage
Forumsberoende

Re: Volvo 242 T6 -82

Inlägg av volvobrage »

Korleis går det her Daniel?:)
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Volvo 242 T6 -82 - Skyddsbur på gång

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Kanske dags för en uppdatering, det var ju ändå ganska längesen sist 8)

Efter att säsongen 2014 tog slut så tog jag det lugnt från att vara i garaget ett tag. Behövde samla motivation, hitta tillbaka till det roliga i byggandet.

Sakteligen har motivationen kommit tillbaka, och i vintras började jag med att sätta in bur i bilen. Beställde från Finess och kan verkligen rekommendera dem då det har varit 100% passform på grejerna, om jag skulle sätta i bur i en annan bil skulle jag aldrig stå själv och bocka till rören.

Började med att rensa ut bilen så gott som möjligt så man kunde börja med boxarna till golvet. Blev såhär:
Bild

Bild

Bild

Helsvetsade i golvet och huvudbågen har blivit inpassad:

Bild

Bild

Bild

Köpte en sån här rör-notch, skulle aldrig klarat mig utan denna vid bygget av buren. Rekommenderas! Blir perfekta notchningar så det blir väldigt enkelt att svetsa ihop rören sen. Kommer köra så mycket som möjligt med TIG-svetsen vid helsvetsningen.

Bild

Bild

Efter ganska många timmar och kvällar så har alla rören kommit på plats, har gjort demonterbara kryss i dörrarna för att kunna få lite mer utrymme vid gatkörning. Även hjälmkrossar-staget är demonterbart för att det ska bli mer besiktningsvänligt. De demonterbara kopplingar är även FIA-godkända.

Bild

Bild

Instrumentbrädan passades in...
Bild

Bild

Ganska kort uppdatering för att ha hållt på i några månader :)
Det kommer hända en hel del andra saker nu under våren, bara bita ihop och köra på. I år ska man vara klar i tid :D (den har man ju inte hört förr :twisted: )
volvobrage
Forumsberoende

Re: Volvo 242 T6 -82 - Skyddsbur på gång

Inlägg av volvobrage »

Fantastisk med oppdatering i denna tråden igjen! :D
Flott arbeid med buret, blei skikkeleg bra:)Blir det lakka svart til slutt?
Användarvisningsbild
flubber_323
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av flubber_323 »

Mycket fint bygge :)
Lillen
Forumsberoende

Inlägg av Lillen »

Snyggt och noggrant som alltid!
Daniel Ireståhl skrev:Bild
Får man fråga varför du monterar tvärstaget just på den höjden?
VW & Volvo.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Lillen skrev:Snyggt och noggrant som alltid!
Daniel Ireståhl skrev:Bild
Får man fråga varför du monterar tvärstaget just på den höjden?
Den strävan är bara ditsatt för att pressa isär huvudbågen, den är inte punktad. Kommer sätta den så nära golvet som möjligt sen.
Lillen
Forumsberoende

Inlägg av Lillen »

Daniel Ireståhl skrev:Den strävan är bara ditsatt för att pressa isär huvudbågen, den är inte punktad. Kommer sätta den så nära golvet som möjligt sen.
Perfekt :thumbright:
Var lite det jag funderade på :hey:
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende

Inlägg av Filaren »

Ser bra ut :thumbright:

Har du kollat med bes. angående toyota staget?

Mvh//Andreas
Garage och renovering färdigt år 2...
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Filaren skrev:Ser bra ut :thumbright:

Har du kollat med bes. angående toyota staget?

Mvh//Andreas
Har inte funderat särskilt mycket över det, bör jag vara orolig för att dem slår ner på det?
wille91_
För mycket laddtryck

Inlägg av wille91_ »

Svensk bilprovning kan vara gnälliga med alla stag du kan slå i, jag fick kapa väck mina stöttar jag hade i dörren för man kunde slå i höften och knät (var tvungen att ha orginalstolar) detta va på reg, har inte haft några problem med kontroll besiktning med rediga stolar och dörr strävan i svetsad igen,
Bilprovningen hade någon bild på hur det skulle byggas för att vara godkännt. Så lyssna med han som ska regga så slipper du göra som jag och kapa, svetsa och lakera igen :(
//William
Amders
För mycket laddtryck

Inlägg av Amders »

Sätt hjälkrossarstaget bakåt mot bakåtsträvorna så slipper du ha ett 40mm järnrör bara några mm från huvudet när du svensson kör.
Anders J
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Amders skrev:Sätt hjälkrossarstaget bakåt mot bakåtsträvorna så slipper du ha ett 40mm järnrör bara några mm från huvudet när du svensson kör.
Ja, jag har ju demonterbara hjämkrossarstag så tanken är att inte köra med dessa när man inte har hjälm på sig.
wille91_ skrev:Svensk bilprovning kan vara gnälliga med alla stag du kan slå i, jag fick kapa väck mina stöttar jag hade i dörren för man kunde slå i höften och knät (var tvungen att ha orginalstolar) detta va på reg, har inte haft några problem med kontroll besiktning med rediga stolar och dörr strävan i svetsad igen,
Bilprovningen hade någon bild på hur det skulle byggas för att vara godkännt. Så lyssna med han som ska regga så slipper du göra som jag och kapa, svetsa och lakera igen :(
Då både hjälmkrossarstagen och kryssen i sidorna går att plocka ur hoppas jag dem inte är så gnälliga på toyotastaget, det ligger så nära instrumentbrädan det bara går. Men man vet ju aldrig, en del kan ju vara väldigt petiga.

Det går lite långsamt, buren har helsvetsats till hälften ungefär. Anledningen till att jag inte gjort mer är för att jag måste fundera ett par gånger till innan jag sätter ihop det så jag inte missar att montera nåt annat som blir omöjligt att få dit i efterhand. En sån sak är innertaket, har lackat detta svart med vinylfärg. Blev över förväntan, dock blev det ingen bild på det tyvärr :doh:

Bestämde mig för att byta ut det massiva värmepaket som sitter där original, så jag köpte mig en mindre variant som jag hoppas ska ge tillräcklig värme för att ta bort eventuell imma på fönstrena. Så kapade ner originalpaketet och tog tratten som tar in friskluft som kommer föra in luft i det nya paketet.

Bild

Bild

Det kommer hända en hel del annat karossmässigt med bilen, främst bakvagnen kommer få sig en makeover samt bränslesystemet kommer bli lite tillsnyggat. Mer om detta framöver :)

Har börjat fundera på färgval på buren, har dock inte bestämt mig fullständigt ännu så ni får gärna komma med förslag och gärna lite inspirationsbilder.
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende

Inlägg av maxn51 »

Kul me uppdatering:) vad kommer det värme paketet ifrån och vad kosta det? Värka väldigt smidigt ;) du får väll utvärdera det senare om de funkar bra eller mindre bra;)
Mvh
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Köpte det här:
http://rallyimport.jetshop.se/rallyimpo ... c-180.aspx

Ja vi får se om det är nåt flås i det. Kommer ju inte använda bilen på vintern så den behöver ju inte vara så stor.
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende

Inlägg av maxn51 »

Okej tack:) ne förhoppningsvis räcker det:)
Skriv svar