Kapa till kollektor

Diskussioner för erfaret folk
znyltarn
För lite laddtryck

Kapa till kollektor

Inlägg av znyltarn »

Hej, hur gör ni när ni kapar till era kollektorer ? jag kapade till en i helgen med vinkelslip men det blir ju inge bra alls..

Kollektorn i fråga är till en 4a så jag har kapat "bort" 270 grader av röret och med 18 graders kap vinkel som jag kom fram till efter lite labbande i autocad..

Har varigt runt och frågat på diverse bearbetningsfirmor här i stan och försökt hitta någon som kan hjälpa mig men detta utan resultat :/

är det möjligt att bearbeta detta med en cnc maskin om jag lämnar min modell i autocad ?

Bilder från autocad:

Bild
Bild
Bild
Bild
znyltarn
För lite laddtryck

Re: Kapa till kollektor

Inlägg av znyltarn »

Kanske la denna lite fel egentligen? om admin tycker den ligger fel så kanske någon kan flytta tråden..

// znyltarn
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Är den till turbo och vilken fläns eller utloppsdiameter?
znyltarn
För lite laddtryck

Inlägg av znyltarn »

Japp till turbo, lutar åt t3 men kan hända att det blir t4 också..

Mvh
mstahl
För mycket laddtryck

Kapa till kollektor

Inlägg av mstahl »

Googla programmet tubemiter o ladda hem det. Du skriver in dimension o vilka grader du vill ha sen printar du ut en mall på ett A4 som du klipper till o lägger runt röret så är det bara rita på o kapa med vinkelharry funkar skit bra
Om du inte hittar det så kan jag maila det till dig om du skriver din email mvh martin
Stahl
znyltarn
För lite laddtryck

Inlägg av znyltarn »

jag använde mig av tubimiter för att kapa till den "test del" jag gjorde i helgen.. men tyckte inte alls det vart bra vilket beror på mig själv förståss.. är väl för ostadig på handen hehe !

Ska se om jag kan få upp några bilder på test delen men det blev alldeles för mycket spalt vid "stjärnan" och allmänt dålig passform.. och då man har lite sjukdommen av perfektionism så duger den inte ! :P

Mvh
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Ska du ha en sån fläns så blir det väl inte runt utlopp som på din bild utan mer fyrkantigt så man får flytta isär rören?
Då blir det rätt lite snedkapning i dem.

Perdonligen kör jag vinkelkap och tittar in i turbon för att se så vinkeln blir bra flödesmässigt, eftersom hålet är rekrangulärt så blir ju inte alla rören lika.
Sen brukar utrymme och svetsbarhet ställa till det lite med kollektorlängd (dvs vinkeln) så man får kompromissa lite och då funkar vinkelkapen bäst.
Det går ju alltid grovkapa och sen slipa med lamellskiva, ojämna glipor svetsar man igen :-)
mstahl
För mycket laddtryck

Kapa till kollektor

Inlägg av mstahl »

Gör ett försök till ritsa eller använd en tunn penna gör ett spår först efter där du har ristsat med vinkelharry som styrning spara lite material vid kärnan o ta det sista med toppslipen. Dom jag har gjort i svart/rf har det blivit sugpassning på lycka till :-) ett litet tips gör det pulssplitat så du kan svetsa ihop två rör i taget så blir det lättare
Stahl
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende

Inlägg av Henrik Braun »

Jag kapar till enhäromdagen. Hittade ett rör som passar bra utanpå och kapadr till det, sen är det bara att trä på det och kapa för glatta livet :)
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
znyltarn
För lite laddtryck

Inlägg av znyltarn »

jag hade tänkt göra såhär sedan måtta mot flänsen och kapa av kollektorn till ungefärligt mått och forma den mot flänsen sedan.. då det är ganska långt ner till "stjärnan" så borde detta vara möjligt :roll: ja pulssplitt är ju ett alternativ med.. men har en turbo ligger utan pulssplitt.. så tänkte köra utan! mitt 42 rör passar som en smäck i 48 rör men har fått för mig att det är lika svårt endå.. man kapar väl i 48 röret ist om man använder det som mall :doh: har lite fobi mot vilkel slipar och det kan ju hända att man gör fler grenrör så vill jag ha ett smidigt sätt att ta fram bitarna med ! :P
znyltarn
För lite laddtryck

Inlägg av znyltarn »

Dennis M skrev:Ska du ha en sån fläns så blir det väl inte runt utlopp som på din bild utan mer fyrkantigt så man får flytta isär rören?
Då blir det rätt lite snedkapning i dem.

Perdonligen kör jag vinkelkap och tittar in i turbon för att se så vinkeln blir bra flödesmässigt, eftersom hålet är rekrangulärt så blir ju inte alla rören lika.
Sen brukar utrymme och svetsbarhet ställa till det lite med kollektorlängd (dvs vinkeln) så man får kompromissa lite och då funkar vinkelkapen bäst.
Det går ju alltid grovkapa och sen slipa med lamellskiva, ojämna glipor svetsar man igen :-)
jo klart det går.. men det blir inte lika bra som exakt skuret ! :P
znyltarn
För lite laddtryck

Inlägg av znyltarn »

mstahl skrev:Gör ett försök till ritsa eller använd en tunn penna gör ett spår först efter där du har ristsat med vinkelharry som styrning spara lite material vid kärnan o ta det sista med toppslipen. Dom jag har gjort i svart/rf har det blivit sugpassning på lycka till :-) ett litet tips gör det pulssplitat så du kan svetsa ihop två rör i taget så blir det lättare
Jag får helt enkelt testa ! verkar som om de flesta kör vinkelslip så man får väl försöka tämja harry lite ! :twisted:
strangled
Lite mer laddtryck

Inlägg av strangled »

Skulle nån vänlig själ vilja länka till sidan där man kan ladda hem programmet? Fick hem nått skit men det verkar inte lira.
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Inlägg av Niklas Sandström »

Online version av tubemiter http://www.metalgeek.com/static/cope.pcgi

Den är dock bara till att sammanfoga två rör, ska du ha fler stämmer inte vinklarna.
/ Niklas Sandström
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Inlägg av Niklas Sandström »

Online version av tubemiter http://www.metalgeek.com/static/cope.pcgi

Den är dock bara till att sammanfoga två rör, ska du ha fler stämmer inte vinklarna.
/ Niklas Sandström
Skriv svar