I korta drag är det i alla fall en 75:ans Ford Escort MK2 som det en gång i tiden suttit en Opel 16v maskin i, köpte den av en kompis som heter claes (Prozac) han hade byggt ihop den för att ha den som gatbil men det blev en isbil.
Många tycker säkert att det är trist som väljer att fortsätta i BMW träsket men gillar det konceptet och har fått det att funka bra med gamla bilar så fortsätter på samma bana. Skillnaden denna gång är att det blir helsmidd maskin och mycket högre effektmål.
Motorn kommer bli ungefär enligt följande (jag fyller i när vi vet mer exakt märken och sådant)
M50B25 att utgå ifrån
M54B30 Vevaxel (3liter)
ARP Topplock
ARP svänghjul
Racekedjor
CP-Kolvar
PPF Vevstakar
Race Ventilfjäderkit
Cooperring topplockspackning
Nya packningar
Nya lager
65graders termostat
Stödgördel med 12.9
Booghteck fixad topp
Dubbla insugskammar
Ventilfjäderkit med retainers
GZ-2570 turbo 76mm
60mm Wastegate
Egentillverkat grenrör
Egentillverkade Tryckrör
dO88 Siliconslang
Avlastningsventil
Intercooler
4.5" Luftfilter
3" Vattenkylare
4" Avgas
Megasquirt ms3x
2000cc Spridare
3x 044 Bosch bränslepumpar
1/2" bränsleslangar
Turbosmart BTR
Egentillverkad elhärva
Innovate MTX-L bredbandslambda
Bilen kommer se ut något så här
Chrysler 8 3/4" bakaxel
35splines Strange axlar.
4.88 utväxling med spole (ska byta utväxlingen)
Prozac 4-link plattor.
totalbredd 1080mm, 560mm cc fyrlänk.
4-link stag med m20 uniballs samt diagonallänk.
Ford scorpio bromsok
2skivig koppling(sponsrat av http://www.bakaxel.se)
Skelettsvänghjul(sponsrat av http://www.bakaxel.se)
6vxl ZF 530 diesellåda (sponsrat av http://www.bakaxel.se)
Bur taggat 8,50
Bromsskärm
Simpson Fönsternät
Sportstolar
5punkt bälten
Några Schysta fälgar till gatan
Däck 28x10.5x15 bak på strippen
Lite bilder och börjar med bilen


150hästarn som ska ryckas ur

Riktigt läskig inredning


Skuffen


Tomt var det här, nu är det bara börja kapa

3liters veven

Så här ser buren ut från finess.

Tyvärr lite dåliga bilder idag, var nog lite smuts på linsen så blev dålig fokus men motorrummet är helt rensat nu och står färdig för att kapas ur för att få plats med nya motor

En riktigt trädgårdstomte som river ner innertaket


Rensat


För skoj skull prova vi lite däck för att se ungefär vars vi hamnar med 26" höga

Blev lätt ifram, simulerar ett hjullyft


Blev mycket pengar spenderat hos PPF men jäkligt billigt endå då Bäckis ordnade fina priser

CP-Kolvar
PPF Stakar
Nya lager
Stödgördel
Racekamkedjor
ARP till toppen
ARP till svänghjulet
Nya packningar
Cooperring topplockspackning
Ventilfjäderkit
BB Lambda

Kolvarna! 8,5:1 i komp med heavy duty kolvbultar

Ventilfjädrarna med retainers så man kan varva en del


gjorde klart tråget och har konstaterat att svetsa aluminium är då inte min grej men det är ihop och syns i alla fall inte när motorn sitter så



Kapade ur ännu mer, känns som vi har en bra plan hur det ska plåtas igen nu

Sen tog vi tag i motorfästena så nu sitter motorn som den ska i framkant, känns jäkligt bra!



Provade om det var rymligt och inga problem att stå och skruva i motorrummet


KL Racing gick in och sponsrade med delar så som intercooler, flänsar, Vattenkylare, elfläkt och wastegate. Stort tack för det!
http://shop.klracing.se/



Nya stolarna som provkörs av två G-kraftstörstiga rackare, ser ut att gå 8.96s just den repan


Sen åkte crilles livsfarliga rondell fram för att justera ner en stor plåt till en liten

Nått sånt

Ser bra ut?`

Fortsatt kapa för att göra plats för intercooler och vattenkylare, just på längden är lite bökigt med plats men tror det blir bra







nya pedalstället vi ska åka med från badassparts, blir ett stående med bromsvåg och allt klar med gas och koppling så rätt smidigt

Vi har fortsatt med att kapa ur, nu är det bara sista kvar av innerskärmarna som ska bort i bak, fick dit bakre röret och svetsat ihop det med bakändan så börjar bli stabilt igen



Någon cm lägre än så här blir den om vi får bestämma


Sen spåra det ut lite

Slipa rent vid balkarna (var ett helsike) sen svetsa vi fast rören i balkarna så bilen blir nog riktigt vridstyv när alla rören är på plats känns det som.


Grenröret, gjort om det 6-7 gånger tills vi blev nöjd

Testar med en liten pluttturbo (Holset HX40) och är ganska mycket frigång men grenröret får vara punktat tills vi kan testa med riktiga

Jag slängde dit intercoolern med lite fästen så nu sitter den där den ska.

Mikael har börjat med insuget


Provat lite hur hög den ska vara



blev lite hög så tog ner den mer idag.




Så blev det, kom på att det inte fanns plats nedåt alls pga av oljefilterhuset. Så blev bockad plåt, enkelt, smidigt, bra volym och ser bra ut

Då var turbo levererad av gzracing. Rejäl sak, ska bli mycket intressant och se vad den levererar!
Kompressorn
A/R 0,60
Inducer 76,6mm
Exducer 103,6mm
Turbin
A/R 1,01
Inducer 77,4mm
Exducer 88,9mm
Finns en med 80mm in om det skulle krisa



4tum rör ser lite litet ut?

Har svetsat ihop grenröret, bara wastegate biten kvar


Och för att illustrera får vapendragaren hålla upp hela paketet


Pysslat vidare med tryckrören






Lite downpipe och wg rör fixat

Fått hem skarp böj för tryckröret på kalla sidan så nu blev det enhetligt


Sen fortsatt med nedre vattenröret

Samt svetsat dp, inte alls kompisen med svetsen men är inte så enkelt när det är så tunt gods med lite spalt

Fick hem en rolig grej




Chrysler 8 3/4"
35splines Strange axlar.
4.88 utväxling med spole (ska byta utväxlingen)
Prozac 4-link plattor.
totalbred 1080mm, 560mm cc fyrlänk.
4-link stag med m20 uniballs samt diagonallänk.
Ford scorpio bromsok
Lånat ett par däck och fälgar av Mattz för att kunna mäta in allt


Lagom höjd?

Plattorna

Ditsvetsade

Fyrlinkpinnarna kortade och provmonterade


Nya lådan från http://www.bakaxel.se (vänster), omsvetsad för volvosvep just nu men vi ska göra om det.

Fixat stötdämpar attrapper och ställt ner den på några lånade hjul och rullat ut den ur garaget, känns lite gött faktiskt



En kompis torrkör lite















karossen har fått en rejäl omgång med rostlagning på klassiska ställen där jag viste att det var rost under den fina ytan, slipat av ytan, spacklat upp allt som var dåligt, som repor mindre bulor samt där svetsen har vart i farten, vart en hel del mer timmar än jag räknat med, men nu är karossen och lacken som ett pistolskott enligt mig

Målade buren mattsvar (sidenmatt) samt maskerat den. Sedan lag jag på slipgrund 3 lager, slipade ner det. Stoffe hjälpte mig lacka bilen i Mattbrun, kanske sticker lite i vissas ögon men det är bara skoj. Övrigt som har hänt, framvagnen har gjorts iordning, fästen för fönsternät, nya framlyktor från golf har modifierats dit, svetsat färdigt en del fästen, kofongarna har slipats ner och fått lite CA primer på sig.














Fäste för bromsskärm som är avtagbart för att behålla gatlooken, krängare. fyll gärna i om ni har synpunkter på konstruktionerna. Har fått alla prylar till motorn nu, utom en insugskam som jag saknar.





Motorbygget är i full gång. Blocket har borrats och riktplanats samt fått en mattsvart färg (ser blank ut då den var nylackad)
Stördgördeln är på plats och 3L veven.
Gårdagen vart inslipning av ringar samt ihopmontering av H-profil stakar, CP kolvar och HD-kolvbult, om jag får tid över imorgon så ska bottendelen vara helt klar och förhoppningsvis klara av gött med mos

SÖKER EN INSUGSKAM FRÅN M50B25 ICKE VANOS MED TILLHÖRANDE DREV BRÅTTOM BRÅTTOM



Jorå kedjan är på plats också

Idag smackade jag ihop bottendelen helt sånär som på tråget.

