Flödesoptimera / trimma M45 kompressor
Flödesoptimera / trimma M45 kompressor
Hejsan alla, har under flera år läst och hittat lösningar av er här inne. Men nu går jag bett..
En Eaton M45 kompressor, sitter på bruksbilen, en mercedes 200K med 163hk.
Jag vill komma över de 208hästarna som verkar vara max (fråga mig inte varför, mini cooper kan få 220hk med 1,6l maskin å M45 och liknande tweeks)
Bilen kommer få ett 21% större remhjul på veven och en omprogrammerad ECU, i den bästa av världar skall detta då ge 213hk.
Min önskan är ca 230hk och +300Nm ur maskin...
Det pratas om att remhjulet gör att man får 0,48-0,6Bar i ladd, men ingen kan visa papper på detta...
Så, är det någon som kan förklara hur man portar en Eaton på proffsigaste sätt för att den skall andas bättre UTAN att förlora verkningsgrad?
Jag byggde en turbomotor för ngt år sedan på en M111940 2.0L på 136hk 9.5 i komp och en TD04-15, och med 0,5Bar på den så fick jag väll ut 230-250hk LÄTT!
Så det är ytterst konstigt att 2.0K motorn knappt kommer över 210hk med samma ladd... Eller är det olika principer?
En Eaton M45 kompressor, sitter på bruksbilen, en mercedes 200K med 163hk.
Jag vill komma över de 208hästarna som verkar vara max (fråga mig inte varför, mini cooper kan få 220hk med 1,6l maskin å M45 och liknande tweeks)
Bilen kommer få ett 21% större remhjul på veven och en omprogrammerad ECU, i den bästa av världar skall detta då ge 213hk.
Min önskan är ca 230hk och +300Nm ur maskin...
Det pratas om att remhjulet gör att man får 0,48-0,6Bar i ladd, men ingen kan visa papper på detta...
Så, är det någon som kan förklara hur man portar en Eaton på proffsigaste sätt för att den skall andas bättre UTAN att förlora verkningsgrad?
Jag byggde en turbomotor för ngt år sedan på en M111940 2.0L på 136hk 9.5 i komp och en TD04-15, och med 0,5Bar på den så fick jag väll ut 230-250hk LÄTT!
Så det är ytterst konstigt att 2.0K motorn knappt kommer över 210hk med samma ladd... Eller är det olika principer?
Re: Flödesoptimera / trimma M45 kompressor
"jag byggde en turbomotor för ngt år sedan på en M111940 2.0L på 136hk 9.5 i komp och en TD04-15, och med 0,5Bar på den så fick jag väll ut 230-250hk LÄTT!
Så det är ytterst konstigt att 2.0K motorn knappt kommer över 210hk med samma ladd... Eller är det olika principer?"
kompressorn kostar massa hk att driva jämfört med en turbo.
Så det är ytterst konstigt att 2.0K motorn knappt kommer över 210hk med samma ladd... Eller är det olika principer?"
kompressorn kostar massa hk att driva jämfört med en turbo.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Flödesoptimera / trimma M45 kompressor
Börja allra först med att montera större gasspjäll och se till att luftvägarna in i kompressorn flödar fritt.
Läste kenne bell satser(om jag minns rätt) vaknade till rejält av större spjäll.
Likaså är det på M113k motorn (mercedes e55 mfl)
Där monterar de 81mm(kanske 82?) spjäll mot std 74mm
I min merca som dock har kleemannkompressor(autorotor MX422) så har jag gått lite annan väg för att få det 100% kompatibelt med stdgrejerna i luftvägarna.
Jag har borrat ur spjället till 78.5mm men slipade ned spjällaxeln så det är nästan samma area som ett 81mm spjäll.
Sen har jag byggt en egen lmm som både är större och har större radie för bättre flöde, jag har även luftfilter som flödar bättre.
Detta har gjort att det laddar 0.8bar istället för vad som är normalt för den setupen 0.65bar.
Jag har även portat kompressorns inlopp, men inte ökat areorna nåt, bara sett till att det är mjuka fina former överallt.
det var tråkigt kantigt därinne std.
I övrigt verkar man ta upp på kompressorns utlopp, men det sänker kapaciteten att skapa tryck.
Dock flödar de mer på låga laddtryck.
Så en topportning och arbeta genom avgassystemet lite så kanske det är en väg att gå?
Mvh
Läste kenne bell satser(om jag minns rätt) vaknade till rejält av större spjäll.
Likaså är det på M113k motorn (mercedes e55 mfl)
Där monterar de 81mm(kanske 82?) spjäll mot std 74mm
I min merca som dock har kleemannkompressor(autorotor MX422) så har jag gått lite annan väg för att få det 100% kompatibelt med stdgrejerna i luftvägarna.
Jag har borrat ur spjället till 78.5mm men slipade ned spjällaxeln så det är nästan samma area som ett 81mm spjäll.
Sen har jag byggt en egen lmm som både är större och har större radie för bättre flöde, jag har även luftfilter som flödar bättre.
Detta har gjort att det laddar 0.8bar istället för vad som är normalt för den setupen 0.65bar.
Jag har även portat kompressorns inlopp, men inte ökat areorna nåt, bara sett till att det är mjuka fina former överallt.
det var tråkigt kantigt därinne std.
I övrigt verkar man ta upp på kompressorns utlopp, men det sänker kapaciteten att skapa tryck.
Dock flödar de mer på låga laddtryck.
Så en topportning och arbeta genom avgassystemet lite så kanske det är en väg att gå?
Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Flödesoptimera / trimma M45 kompressor
Okay, skall ta och skruva isär lite och titta hur det ser ut på denna "EVO" motorn (sista upplagan innan M271 1,8l kom)
Re: Flödesoptimera / trimma M45 kompressor
En annan tanke då: Vad skulle ECUn (siemens styrsystem) tycka om att TD04 skulle monteras istf kompressorn??
Det som reglerar laddtrycket idag är ett wastgate-spjäll som sitter på trycksidan och återcirkulerar luften till filterboxen..
Och skulle man pilla lite med rördragningen så kanske bilen kan funka som vanligt fast det sitter en turbo på??
Någon tanke om detta?
Det som reglerar laddtrycket idag är ett wastgate-spjäll som sitter på trycksidan och återcirkulerar luften till filterboxen..
Och skulle man pilla lite med rördragningen så kanske bilen kan funka som vanligt fast det sitter en turbo på??
Någon tanke om detta?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Flödesoptimera / trimma M45 kompressor
Är det verkligen det spjället gör?
Tänkte det blir väldigt svårmätt för motorstyrningen.
Alltså den mäter upp luft som försvinner.
På min är spjället en recirkulationsventil för att kompressorn ska gå obelastat på låglast.
Tänkte det blir väldigt svårmätt för motorstyrningen.
Alltså den mäter upp luft som försvinner.
På min är spjället en recirkulationsventil för att kompressorn ska gå obelastat på låglast.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Flödesoptimera / trimma M45 kompressor
Jag tror det är så det funkar på M111motorer efter 1999, då försvann ju även magnetkopplingen på kompressoraxeln.
LMMen sitter nästan uppe vid spjället på plenumet.
Spjället som sitter under luftburken verkar bara öppna /stänga för att frisnurra kompressorn, och då trodde jag det blev som en wastgate?
Är jag ute å snurrar??
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Merced ... -28145805/
https://lh3.googleusercontent.com/E616u ... -h204-p-no
LMMen sitter nästan uppe vid spjället på plenumet.
Spjället som sitter under luftburken verkar bara öppna /stänga för att frisnurra kompressorn, och då trodde jag det blev som en wastgate?
Är jag ute å snurrar??
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Merced ... -28145805/
https://lh3.googleusercontent.com/E616u ... -h204-p-no
Re: Flödesoptimera / trimma M45 kompressor
Ska du ha ut någon mer effekt så är det större kompressor som gäller, enligt flödesmappen får man ut ca: 215Hp ,mer än det är en ren dröm....
Då är dessutom verkningsgraden miserabel och varvtalet så högt att kompressorn inte kommer att hålla någon längre stund....


- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Flödesoptimera / trimma M45 kompressor
Den ändrar man ju med portningen 
Men de flesta portningar betyder juh att man sänker kapaciteten att bygga höga tryck då man vill öka flödet.
därav jag pratade om att se till att själva maskin flödar mer.
https://www.google.se/search?q=flow+opt ... r&imgdii=_
sökning på bara Eaton M45:
https://www.google.se/search?q=flow+opt ... 5&imgdii=_
Edit: nånstans bland alla dessa bilder fanns ett dynopapper.. som visade 228whp.
Dra av momsen som jänkarna gärna lägger på så kanske du har 195-205whp.

Men de flesta portningar betyder juh att man sänker kapaciteten att bygga höga tryck då man vill öka flödet.
därav jag pratade om att se till att själva maskin flödar mer.
https://www.google.se/search?q=flow+opt ... r&imgdii=_
sökning på bara Eaton M45:
https://www.google.se/search?q=flow+opt ... 5&imgdii=_
Edit: nånstans bland alla dessa bilder fanns ett dynopapper.. som visade 228whp.
Dra av momsen som jänkarna gärna lägger på så kanske du har 195-205whp.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Flödesoptimera / trimma M45 kompressor
Personligen tycker jag att dom som påstår att dom får ut mer flöde också bör verifiera detta genom direkta mätningar på objektet ifråga och inte via något påstått motorprov, detta gäller även de sk. flow preppningarna av turboaggregat som florerar. Detta är min åsikt, andra kan tycka annorlunda, jag vill kunna räkna på saker och ting och då är det rejäla fakta som gäller inget tyckande eller tro som är så vanligt i dagens läge....
Så presentera en flödesmapp på det man påstår sig kunna göra via portning......

Så presentera en flödesmapp på det man påstår sig kunna göra via portning......

- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Flödesoptimera / trimma M45 kompressor
ja men det slutgiltiga svaret får du ändå i bromsbänken eller vid annan prestandamätning.
Då spelar det ingen roll hur bra man räknat
såg det även var vanligt att man balanserade dem också.
Då spelar det ingen roll hur bra man räknat

såg det även var vanligt att man balanserade dem också.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Flödesoptimera / trimma M45 kompressor
Har man räknat på saker och ting så brukar man inte bli överraskad då eventuell bromsning sker, framförallt vet man vad man borde få för utfall.
Jag tycker att man ska vara väldigt källkritisk till allt som påstås på nätet. Är man insatt i saker och ting så ser man många gånger att folk är ute och seglar rejält. Att gå på publicerade bromsdiagram där man inte har den minsta insyn i hur det hela har gått till och hur seriöst det skett, är inget jag ställer någon större tilltro till.
Jag tycker att man ska vara väldigt källkritisk till allt som påstås på nätet. Är man insatt i saker och ting så ser man många gånger att folk är ute och seglar rejält. Att gå på publicerade bromsdiagram där man inte har den minsta insyn i hur det hela har gått till och hur seriöst det skett, är inget jag ställer någon större tilltro till.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Flödesoptimera / trimma M45 kompressor
inte du nej..
Men om många presterar samma resultat om och om igen.
Ljuger alla på samma vis, oberoende av varandra?
Men om många presterar samma resultat om och om igen.
Ljuger alla på samma vis, oberoende av varandra?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Flödesoptimera / trimma M45 kompressor
Jag citerar mig själv med förhoppning på ett bra svar:
Johanc skrev:En annan tanke då: Vad skulle ECUn (Siemens SIM 4 LE) tycka om att TD04HL-15G med 7an avgashus skulle monteras istf kompressorn??
Det som reglerar laddtrycket idag är ett wastgate/by-pass spjället som sitter på trycksidan och återcirkulerar luften till filterboxen..
Och skulle man pilla lite med rördragningen så kanske bilen kan funka som vanligt fast det sitter en turbo på??
Någon tanke om detta?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Flödesoptimera / trimma M45 kompressor
Det får du nog fråga i motorstyrningsdelen.
Men spontant,, en kompressormotor behöver inte mappas mot någon mapsignal så det är inte säkert std motorstyrning fixar det.
Mvh
Men spontant,, en kompressormotor behöver inte mappas mot någon mapsignal så det är inte säkert std motorstyrning fixar det.
Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ