vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av dundersmurfen »

Bänken mäter hela tiden och visar live värden på en display. Har inte gjort någon funktion som håller reda på drivlineförlusten. Men med ett kik på displayen när man släpper av så ser man hur mycket "bromseffekt" som ligger på. Man kan köra till en bestämd hastighet (displayen visar även km/h) och trampa in kopplingen. Tyvärr ställer ju olika bakaxelutv. till det då man kanske inte kan köra på samma växel på den hastigheten, eller vad tycker ni? Blir ju olika hastighet på kardan och drev i lådan också...

Har funderat på om man kan räkna ut medeleffekten i programvaran, snackade faktiskt med en om det idag. Hur skulle en vi lägga upp en sådan funktion? Kanske kan lösa det...

Om någon har en strobarpicka som visar varvtal så tag med! Vi får manuellt ställa in varvtalet och en vanlig varvräknare diffar oftast rätt mycket.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Misse »

Lite OT: Varvräknare är lätt att kolla. En 440 Hz stämgaffel i ena örat och motorns ljud i det andra. När båda toner stämmer överens (tonen A) så är det exakt 6600 varv. Eller hälften. Eller dubbla varvet.
Detta gäller på en fyra.
På en femma 2650 eller dubbla etc, sexa 4400/8800






'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Vad jag har sett så är drivlineeförlusten exponentiellt ökande mot hjulhastigheten.
Tror jag hade 27 hästar i förlust vid 6000 varv med 4.11:1 och 60 hästar vid 8000 varv.
Så en 5.38:1 har ungefär samma hjulförlust vid 8000 varv som en 4.11:1 har vid 6000 varv.
Så har det åtminstone funkat hos FT tuning där jag har bromsat.

Erlland
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av dahla »

Vem vann? :)
Patrik Dahlström
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Vi har inte fått till nån tävling än.

Erland
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av dahla »

Jag ville bara väcka tråden :)

Det där med förlust i drivlinan pga ökad hjulhastighet har jag funderat lite på... det förutsätter väl att bänken kan kompensera för den lägre utväxlingen i bakaxeln i så fall... annars vinner ju alltid en bil ren effekt på ett lägre utväxlingsförhållande. För att komma runt problemet med eventuell förlust pga hjulhastighet behöver väl effekten mätas på hjulnav... är det nån som har en sån bänk?
Patrik Dahlström
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 297
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Matti johansson »

Tävlingen (om den lever) kan köras hos mig om ni vill. Har sportdevices som loggar. Läser o bromsar. Med utrullning. Och möjlighet att se motorkurvan istället för hjuleffektkurvan. Erland har sett lite kurvor från min bänk. Däck finns om det är Volvo vi snackar. Mvh Matti Johansson, strax utanför lidköping

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Jag är på direkt. Hade varit ett bra tillfälle att se Mattis bänk live.

Erland
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av lyyski »

Jag med!;). Om ja får tummen ur att göra klart de sista på motorn min och hinkar ner det i någon lämplig bil;)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Jag har en färdig banbil och den motorn får duga.
hade vi kommit igång med en tävling kan man ju ta om den varje år.
Så kan vi jämföra vår utveckling.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Pacman »

Jag är gärna på.
Jag har bil och motor, men motorn ska ur och byggas nytt, så gärna nån månad framåt för min del.
Ja man har haft hela sommaren på sig att bygga men eftersom det inte satts nåt datum så har det inte prioriterats.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av lyyski »

Sätter vi ett datum så man vet när de ska va klart, Jag jobbar helgen så hade vart fint om man visste det ett tag innan så man kan ta ledigt.

Men ja tror ett datum triggar en lite oxå!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Erland Cox »

Jag har en färdig bil. Hur är det med er andra? Hur mycket tid behöver ni?

Erland
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Lynneryd

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Göran »

Jag skulle tycka de var fanatiskt kul att var med, men jag skulle behöva ca 6-8 veckor efter som jag håller på att bygga ny spis.
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 297
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Inlägg av Matti johansson »

Jag skulle kunna göra iordning en 940 där jag kapar bort innerskärmar. O ev flyttar fram paketet så man lätt byter i bilen. Om ni vill köra i rulle.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skriv svar