HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ny motor B230E!

Inlägg av thedriftking »

Spännande ;)!
Erik Johansson.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ny motor B230E!

Inlägg av dundersmurfen »

Bild


Så nu har jag testat dubbelturbo i skuffen. Har mätt mottryck och storturbon ger lika mycket tryck som det blir mottryck. Lillturbon funkar fint på lägre varv den ger dock en hel del mer mottryck än ladd. I slutet på pullet så ligger jag på 3,5bar mottryck totalt (som motorn ser).

Har klurat lite och kommit fram till att 60mm wastegaten och lilla röret efter den flödar för dåligt. Det avlastar lillturbon för dåligt så mottrycket skenar, dessutom så blir det nåt halvkilo tryckfall mellan storturbon och insuget. Så en ventil som bypassar lillen vore nog bra.

Om jag orkar bygga vidare någongång så tror jag storsnurran liksom vaknar ordentligt om man ger den avgaserna utan att lillen och annan skit sitter ivägen, samt att lillen är ur vägen på laddsidan. Men som det är nu är den skitkul att köra ända tills kopplingen gav upp :thumbdown:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ny motor B230E!

Inlägg av warp »

Hej

Jag undrar om jag kan komma och bromsa hos dig.
Har filat en topp så det vore kul att se hur stor skillnaden blir :)
Vore kanon om du kunde skicka dina kontaktuppgifter till noctumuz@gmail.com
(PM fungerar inte på mitt sävarkonto tyvärr)

Mvh Mikael Öberg
Trollhättan
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ny motor B230E!

Inlägg av dundersmurfen »

Har testat att finjustera lite och tätat insuget, avgasbandage på HELA avgassystemet.. Försöker få bättre verkningsgrad och förbättra lite här och där. Läckage är verkligen av ondo kan man säga. Märks direkt om man får en liten läcka någonstans. Så här kommer en graf som visar resultatet av detta: (har även höjt och stabiliserat laddtrycket)

Bild


Sen för att jämföra mot singel hx35 i skuffen:

Bild


Och en jämförelse mot sugis:

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ny motor B230E!

Inlägg av dundersmurfen »

En intressant sak är att den går ännu bättre i verkligheten, när man kör och får värmt upp rören ordenligt så laddar den 2,1 och den piggnar till rejält mot i bänken. Det blir även som inbyggd launch när man kör, om man ligger på lägre varv och en hög växel så bygger den tryck utan att varvtalet på motorn behöver ändras. Man kan alltså nå 2bar vid 3000varv om man håller stumt där några sekunder :thumbright:

Men som man ser tydligt på grafen mellan compound och singel så tappar man massor på det enorma avgasmottrycket. Så någon hög effekt blir det inte, men väldigt trevligt register och underbara ljudeffekter i skuffen 8)


Ja justde koppling dog ju, hade en gammal förstärkt tryckplatta liggandes som inte passar plant svänghjul.. La muttrar som distans och skippade styrstiften... Centrerar bara med hjälp av skruvarna och såhär gjorde jag för att centrera inför borrningen:

Bild

35mm axel styrde fint i lagerläget på veven :thumbright:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ny motor B230E!

Inlägg av warp »

:thumbright:
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ny motor B230E!

Inlägg av dundersmurfen »

Nu trodde jag att motorn rasade under kvällens härjanden.. Det luktade bränd olja och fyllde hela kupen med oljedimma när rutan var nere vid en liten brinnut..

Räknade med att en kolv spruckit eller något, snacka om massiv rökutveckling ;) In i garaget och börja sniffa runt, vevhusburken har nog varit full en stund.. Pilla ur tändstiften, ser fina ut, hmm skumt. Komptest då, nä oförskämt jämt och fint. Verkar som en turbo släpper lite olja och en grenrörspackning läcker. Hittar inga andra fel. Jo en spridare har nog kommit lite skräp i för han går lite ojämt, missar lite på en burk ibland. Har inte orkat fixa utan bara fortsatt göra rondeller osäkra :hihi:

Har inte kollat vad mottrycket ligger på vid 2,1-2,2 bar, för slangen till mätningen går sönder direkt...

Får be en kompis bränna lite däck imorgon så jag kan stå ute och se var det ryker :doh:

Ska det vara så svårt att få död på en rödblockare?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ny motor B230E!

Inlägg av warp »

Jag har en leak-down mätare du kan låna om du vill.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. Ny motor B230E!

Inlägg av dundersmurfen »

Tack så mycket! Men det var inte så allvarligt, en spricka i grenröret och full vevhusburk. Den vill verkligen inte dö.. När hade du tänkt kika förbi och bromsa?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: HemmabyggeBromsbänk. B230 compound i skuffen

Inlägg av warp »

Jag har precis portat klart toppen, nu ska det i nya styrningar och slipa ventiler och säten.
Men jag funderar på att komma förbi och bromsa med originaltoppen först för att sedan se skillnaden. :)
Om det är fint väder i nästa helg kanske jag kan komma upp då?
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: HemmabyggeBromsbänk. B230 compound i skuffen

Inlägg av David Herbertsson »

Väldigt trevlig och rolig tråd du har! Fortsätt med alla tester och annat kul. Har du inga filmklipp med turbon-i-skuffen-bilen?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. B230 compound i skuffen

Inlägg av dundersmurfen »

Har en fråga som jag inte lyckats lösa på egen hand här.. Får man annonsera som privatperson om tjänster?

Som läget är nu så har några droppat av från garaget och jag står nu med en mycket högre kostnad varje månad. Skulle behöva ha in lite folk som bromsar eller vill ha mappat och sådant för en rimlig peng. Har ingen firma men man får ju hjälpfinansiera sin hobby utan firma hur det nu var..

Ser egentligen inte någon möjlighet att dela med någon mer person heller. Har lyckats fylla hela garaget med bra att ha saker som jag helt enkelt måste ha :lol:


Nej tyvärr har jag inga filmer på volvon. Nu har förresten toppackningen gett upp igen :doh:
Får ta tag i det där oringsverktyget..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Re: HemmabyggeBromsbänk. B230 compound i skuffen

Inlägg av Gren »

Har brorsan bytt jobb igen annars finns väl alla möjligheter att oringa där.
Annars har vi ett verktyg på raffet som är en handsvarv som man plansvarvar flänsar med.
Är handvevad med matning, självcentrerande i hålet kanske går att använda konceptet till att bygga liknande fast till att svarva spår.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBromsbänk. B230 compound i skuffen

Inlägg av dundersmurfen »

Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Re: HemmabyggeBromsbänk. B230 compound i skuffen

Inlägg av werd »

Fin instrumentpanel..! ;)
Bilaset går ju rart!
Skriv svar