Jägenmarks E28 M50b28

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: Jägenmarks E28 M50 Turbo bänkad!

Inlägg av cjagenmark »

Jannek skrev:Kul att du har ombyggt fordon i tankarna . Håller själv på med det som du säkert sett.

Är ju då lite och göra. Skummade igenom din nya setup och undrar då om du verkligen får bilen godkänd med turbon du har? . Om bilen i grund och botten är en 528 så har du en tjänstevikt på drygt 1500kg och då hamnar man på ca300 hk och t70 turbon är ju kapabel till rätt mycket. Har fått förklarat att om bilen får ha 300 så tillåter Sfro att man har en turbo som KAN leverera 400-450.

Du åker även på att byta krängningshämmarna fram och bak. Enkelt att beställa från BMW .

Dina spridare åker du på att byta till mindre

Slangar som bränslet går i ska du kunna visa upp att dom tål E85 . Sluten vevhusventilation ska du ha.

Ja det är mycket men det är inte omöjligt. Bra om du köper Sfro bygghandboken och ser efter själv och tar kontakt med en besiktningsman. Du kan ju även kolla i min tråd . Du får även bra information på sfros hemsida.

Om du verkligen ger dig fan på att göra det så ett tips. Dokumentera allt. Ombyggnationer,kvitton mm.

Lycka till !!

Mvh
Intressant!
enklast borde ju då vara att byta till en ex: t3/t4 inför reggningen,, samt ett par 600cc spiridare då,
Nya slangar får jag leta upp,
Bilder tar man ju i princip hela tiden så dokumentation kommer ju finnas,
har fått för mig att man ska byta både fram och bakvagn.. vad är enklast att fixa i framvagnsväg.. räcker det med att skuva upp ifrån e34, är ju bolt on men inte std.
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: Jägenmarks E28 M50 Turbo bänkad!

Inlägg av cjagenmark »

fixade till bromskivorna lite idag med
Bild
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Makeba
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör aug 28, 2010 3:47 pm
Ort: Tranemo

Re: Jägenmarks E28 M50 Turbo bänkad!

Inlägg av Makeba »

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7966&start=1554

I denna tråden står det mycket om att "regga som ombyggt fordon". Verkar vara lite luddigt det här.... verkar som man kan få ok av SFRO och sen få nej av bilprovningsstället, för att det är för lite ombyggt/för original? Som när du byter din bakvagn kanske (om du har mellan 188 diffen) till en E28 535 med stora 210 diffen. En klar uppgradering men kanske för lite ombyggt, den passar ju direkt.....

/Kent
BMW (M)636
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: Jägenmarks E28 M50 Turbo bänkad!

Inlägg av cjagenmark »

Så har jag med fattat det Kent. Denna bakvagnen är dock från e32. Och är inte bolt-on. Samma vagga som e34


//
Christoffer
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: Jägenmarks E28 M50 Turbo bänkad!

Inlägg av Jannek »

Ska man gå efter vad som står i boken så ska det räcka med att bulta dit en m535 diff.

Angående framvagn så ska jag använda m535 fjäderben med coilovers och ställbar topplagring. Samt 21mm M5 krängare.
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Re: Jägenmarks E28 M50 Turbo bänkad!

Inlägg av Kaxxen »

Ang. turbo storlek så har dom här i östersunds trakten reggat med sina aggregat som de bromsat 700+ med, har de blivit någon ändring nu sista tiden? :shock:
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Sjoblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons apr 24, 2013 9:25 pm

Re: Jägenmarks E28 M50 Turbo bänkad!

Inlägg av Sjoblom »

Är ju individuellt för alla sfro män. En turbo kan vara godkänd hos en besiktigare men inte hos en annan tyvärr..
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: Jägenmarks E28 M50 Turbo bänkad!

Inlägg av cjagenmark »

Nu har jag kommit fram till att denna bakvagnen har en spårvidd som är totalt 80mm bredare än E28an. så det kan bli lite dumt o få dit den som den är nu. dock så passar e28an drivaxlar, dom är lika grova dock är dom ca35mm kortare. så det blir till att flytta in bärarmarna båda sidor och ändra silentblocken.. så tror jag det blir kanon! :D
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: Jägenmarks E28 M50 Turbo bänkad!

Inlägg av cjagenmark »

Viss skillnad på 188 o 210 medbringarna.
Bild
Längd skillnaden på axlarna
Bild



//
Christoffer
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: Jägenmarks E28 M50 Turbo bänkad!

Inlägg av cjagenmark »

Börjar på lite smått med att flytta in bärarmana. tror det blir bra såhär.. inflyttat 34mm
Bild
Bild
ska det bara slipas till o svetsas
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte

Inlägg av cjagenmark »

bärarmarna näst intill färdigflyttade.. lite kvar att svetsa bara.. sen ska silentblocken flyttas in.. ska se om jag kan jaga reda på en annan brygga bara så jag slipper riva ner den som sitter på bilen för att måtte in det
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte

Inlägg av cjagenmark »

Bromsarna monterade fram
Bild
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
stefanfloden
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
Ort: karlstad

Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte

Inlägg av stefanfloden »

Har du tänkt att göra bärarmarna justerbara, när du ändå håller på?
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte

Inlägg av cjagenmark »

japp.. det kommer bli justerbart toe-in och camber
Senast redigerad av cjagenmark den lör mar 07, 2015 5:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte

Inlägg av cjagenmark »

Infässtningen till länkarmarna färdigsvetsade.. nu ska justeringsbrickor för camber och toe-in svetsas dig med.
Någon som har en hum om hur mkt som är lagom att lägga sig över för camberskjusteringen jämnfört med orginal?
Bild
Bild
Bild
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Skriv svar