Ascona B Xtreme

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Ascona B Xtreme

Inlägg av Amazon221 »

Håller på att bygga en skapligt extrem Ascona B från 1979
bla så ska den få:

* BMW 1602 bakaxel
* Ställbara Koni runt om
* Calibra Turbo bromsar runt om
* Ev. Calibra turbo snurra
* 2st Sparco racestolar med 4p bälten
* Kolfibervinge på bakluckan
* Manta GSi frontspoiler med splitter
* Hajfenor i kolfiber på taket
* plåtbreddnig på ca 7-8cm pre skärm
* 16" fälgar med Bridgestone Potenza sulor
* Båge
* mittkonsol i alu med kill switch brytare, knappar för tändning, start,huvudström och 3st extramätare
* Varvräknare med indikator
Nuvarande motor är en 2,0E med tillhörande 5vxl låda från en Rekord E

några bilder:

bakifrån
http://putfile.com/pic.php?pic=4/11814225953.jpg&s=x402

sidan
http://putfile.com/pic.php?pic=4/11814251826.jpg&s=x402

gamla bilder, har varit dålig med kameran men ska försöka ta några bilder på den imorrn
Jillo
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jan 26, 2005 9:42 pm
Ort: en bit från trollhättan

Inlägg av Jillo »

Det är alltid skoj att få en gammal bil att köra ifrån nyare bilar,gör inte misstaget att börja på allt samtidigt bara,då blir man lätt lack på skiten :)
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

du är den första som byter bort orginal och sätter dit 1602 axel, varför, passar utan större mod.?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Grymt med Ascona B! :D Hade en sån som första bil o ångrar att jag sålde den... :cry:
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

Nicke Nyman skrev:Grymt med Ascona B! :D Hade en sån som första bil o ångrar att jag sålde den... :cry:
dom flesta ångrar att man säljer sin första bil :P
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Ascona_400
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: fre jan 14, 2005 8:02 pm
Ort: Lycksele/Rusksele
Kontakt:

Inlägg av Ascona_400 »

Hehe man ångrar sig alltid om man säljer en ascona A eller B :wink:

http://www.opeltuners.com är en bra sida om opel, bromsar o turbo utan att de ska kosta skjortan bland annat :)
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

robban skrev:du är den första som byter bort orginal och sätter dit 1602 axel, varför, passar utan större mod.?
passar utan större mods, nädu, typ ingenting passar
varför, ville prova på nått nytt, nånting ska man väll kunna vara först med
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

men varför byta bakaxeln till just den? är den bättre/hållbarare?
Johannes Selberg
Ford F100
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

142 TiXeR skrev:men varför byta bakaxeln till just den? är den bättre/hållbarare?
de vet jag inte men man måst ju prova sej fram till de bästa, å har man lite pengar så får man nöja sen me nått mindre
Erik Nygårds
För mycket laddtryck
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
Ort: SÄLEN

Inlägg av Erik Nygårds »

Tjena har sett en ascona b med komplett bakvagn från 325a mvh Erik
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

MANTA TIC skrev:Tjena har sett en ascona b med komplett bakvagn från 325a mvh Erik
gissar att du menar E30, en sån skulle jag gärna villja ha, kanske får i en E30 axel på skroten, stod ju en och annan där sist jag va dit
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

Har funderat ut en ungefärlig hjulluphängning nu:
* Ställbara Koni
* Powerflex bussningar
* Manta GSI kränghämmare
* nav från Calibra/Omega
* Bromsar från Calibra Turbo

även drivlina för Evo 2 eller 3:
* C20LET
* Garret GT40 turbo
* egentillverkad IC
* HKS kopia dump
* HKS kopia wastegate
* 3" downpipe
* 3" system
* portad topp
* Rekord TD GLS oljekyl
* Getrag 240 låda
* BMW E30 bakaxel (kanske redan på Evo 1)

kom gärna med tips, är även i behov av "sponsorer", en 15åring har ju inte precis obegränsat med pengar
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

AsconaXtreme skrev:
robban skrev:du är den första som byter bort orginal och sätter dit 1602 axel, varför, passar utan större mod.?
passar utan större mods, nädu, typ ingenting passar
varför, ville prova på nått nytt, nånting ska man väll kunna vara först med
får du fäste blir den inte långlivaad. jag menar om det är mycket lulllull att byta till den så varför inte byta till nått lite stadigare som håller när de är lika mycket jobb vilket som. bara ett tips :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

robban skrev:
AsconaXtreme skrev: passar utan större mods, nädu, typ ingenting passar
varför, ville prova på nått nytt, nånting ska man väll kunna vara först med
får du fäste blir den inte långlivaad. jag menar om det är mycket lulllull att byta till den så varför inte byta till nått lite stadigare som håller när de är lika mycket jobb vilket som. bara ett tips :)
jo, men Evo1 får ju bara en rekord 2,0E så jag lär väll köra med ca 130kusar, men sen då calibra snurran ska ner, då blir det E30 bakaxel, men det kan även bli en redan nu, om jag hittar en fräsch till ett bra pris
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

BILDER!!!!!!
äntligen fick ja tummen ur röven och for och tog lite bilder på liket

bakifrån:
http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/1 ... .jpg&s=f10
baken:
http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/1 ... .jpg&s=f10
vänster sida:
http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/1 ... .jpg&s=f10
rensad inredning:
http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/1 ... .jpg&s=f10
flinta bil, kan man lungt säga:
http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/1 ... .jpg&s=f10
passageraren kan också trampa grus:
http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/1 ... .jpg&s=f10
fronten:
http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/1 ... .jpg&s=f10
höger sida:
http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/1 ... .jpg&s=f10
huven, nyspacklad (som resten av bilen):
http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/1 ... .jpg&s=f10

hoppas detta duger, nu ser ni ju då vilket skrot jag snubblade över....
kommentera gärna
Skriv svar