Går i funderingar i att bygga en tank sump men undrar lite om det skulle funka att montera en 044 pump som bilderna här nedan visar med filtret så högt upp men ändå pumpen lågt. För har läst att 044 helst vill ha självfall. Pumpen på bilden är ju en aeromotiv å en sådan kanske klarar av bättre å suga lite bättre med. Tänkte bara höra vad ni tror lr blir det svårt att få det å funka med en 044? Visst det går säkert å dra slangen lägre å sätta filtret annorlunda med men lösningen på bilderna hade vart smidigast.
Pumpar har olika bra sugförmåga, men det gäller bara så länge det är luft i sugledningen. När pumpen greppar vätskan och trycker iväg den bildas ett vakum som suger upp ny vätska från tanken. Den teoretiska maximala sufgörmågan i detta läge är -1 bar och det gäller 'alla' pumpar.
Med luft i ledningen måste pumpen alltså orka suga upp vätskan över högsta punkten i ledningen och sedan rinner vätskan ner till pumpen. Det är alltså nästan lika illa att gå upp med sugledningen högt och sedan ner till pumpen som att montera pumpen i högsta punkten om man bara ser till pumpens förmåga att prima sig.
Allt tryckfall på sugsidan är av ondo, så lågt monterad, korta ledningar och överdimensionerat filter om man har det är bra. Jag kör med ett grövre friflödande filter före pumpen och ett finare efter.
Om bilen i huvudsak accelererad framåt är det bra att ha pumpen bakom tanken. Annars måste pumpen suga mot g-krafterna.
Maximal sugförmåga i detta läge är för i pr
Det blir ju ett 'vattenlås'.
Ok då e jag med. Men om det skulle enbart vara vätska i systemet å ingen luft skulle det funka men inte vara att föredra alltså. Iofs svårt kanske å få det luftfritt.
Ska fundera ut nån lösning å montera filtret lägre.