Hjälp med packningar b230 trimmat

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
kimjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Ort: Boden/Skellefteå

Hjälp med packningar b230 trimmat

Inlägg av kimjonsson »

Tjenare tänkte höra vad ni kör med för packningar till b230 fk. Som t.ex. packning till grenrör? Kör ni original där elr koppar packning eller packningslim? Sen så kör ni med original pinnbultar osv och vad för packningar till plenum och oljetråg? Mvh Kim Jonsson
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Hjälp med packningar b230 trimmat

Inlägg av Kim Norgren »

Jag körde alla packningar i originalkvalité på min motor förra året (drygt 500hk B230) och det fungerade fint!

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Hjälp med packningar b230 trimmat

Inlägg av mauser240 »

Tjenis!

Själv har jag en vanlig Elring under toppen, i övrigt har man tagit vad man hittat.

Steforna är originalkvalitet och bör så vara.

B230Fk med F-kolvar (9,8 i kompa), chipade boxar och VX3-kam och skenladd på 1,5 bar har inte blåst packningen iaf.
//MartinL
kimjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Ort: Boden/Skellefteå

Re: Hjälp med packningar b230 trimmat

Inlägg av kimjonsson »

Okej tackar så mkt för svar! Toppackning kör jag Cooperring :) var mest dem utöver runt om. Då får det bli original då :D
_Andersson_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: ons jul 14, 2010 12:12 am
Ort: enköping
Kontakt:

Re: Hjälp med packningar b230 trimmat

Inlägg av _Andersson_ »

Tja,

Toppackning : cooperring
insug: org från autoexperten
grenrör: från kl-racing, den som sitter ihop.

Org grenrör har jag kört sönder ett par st..
Fredrik Andersson

http://www.NoControl.se" onclick="window.open(this.href);return false;
kimjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Ort: Boden/Skellefteå

Re: Hjälp med packningar b230 trimmat

Inlägg av kimjonsson »

Så packningen till grenröret var det den billiga från kl-racing elr körde du kopparpackning eller värme isolerande packning till grenröret från dem? :)
_Andersson_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: ons jul 14, 2010 12:12 am
Ort: enköping
Kontakt:

Re: Hjälp med packningar b230 trimmat

Inlägg av _Andersson_ »

Värme isolerade..
Fredrik Andersson

http://www.NoControl.se" onclick="window.open(this.href);return false;
kimjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Ort: Boden/Skellefteå

Re: Hjälp med packningar b230 trimmat

Inlägg av kimjonsson »

Okej och den har hålligt bra? :)
_Andersson_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: ons jul 14, 2010 12:12 am
Ort: enköping
Kontakt:

Re: Hjälp med packningar b230 trimmat

Inlägg av _Andersson_ »

Det den ända packning som har hållt för mig,
ca 600whp.
Fredrik Andersson

http://www.NoControl.se" onclick="window.open(this.href);return false;
kimjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Ort: Boden/Skellefteå

Re: Hjälp med packningar b230 trimmat

Inlägg av kimjonsson »

Men alltså på den står det ju att man kan köra med original på varje sida om jag inte minns fel... körde du bara den? :)
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: Hjälp med packningar b230 trimmat

Inlägg av wille91_ »

Jag kör den som är sammansatt och den har funkat kanon för mig, 604whp
//William
kimjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Ort: Boden/Skellefteå

Re: Hjälp med packningar b230 trimmat

Inlägg av kimjonsson »

den som är original sammansatt därifrån? för den har varit slut ett bra tag nu :/
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: Hjälp med packningar b230 trimmat

Inlägg av wille91_ »

Japp, ja de va ju ett bra tag sen jag köpte mina.
//William
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: Hjälp med packningar b230 trimmat

Inlägg av NTCRS1 »

Ska sätta ihop min nya motor nu i dagarna.
På den förra hade jag coopperring och arpbult, men coopperingen har jag haft lös två ggr och nu blev den för dålig för att använda igen.
Har heller inte råd just nu att köpa en ny.
Ska jag sätta dit originalpackning med originalbultar sålänge, eller ska jag ta originalpackning och arp-bult?

Motorn kommer troligtvis bara att åka med originalturbo ett tag pga besiktning, när det är avklarat blir det hx40 på större grenrör m.m.
Bromsades till 460 motorhästar sist.

Kommer originalpackningen hålla?

Hur hade ni gjort?
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Hjälp med packningar b230 trimmat

Inlägg av dundersmurfen »

Ja orginalpackning håller bättre än många tror. Men allt måste vara plant och skruvarna fräscha. Sedan så ska du ha bra smörja på gängorna och dra ordentligt. Brukar dra 130nm. Bra smörja är exempelvis arp lube eller vanligt konsistensfett med moly i, dvs grafitfett.

Oringning är ett bra alternativ eller snikvarianten att göra massa små indenteringar med en vass dorn.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar