Hjälp med packningar b230 trimmat
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 143
- Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
- Ort: Boden/Skellefteå
Hjälp med packningar b230 trimmat
Tjenare tänkte höra vad ni kör med för packningar till b230 fk. Som t.ex. packning till grenrör? Kör ni original där elr koppar packning eller packningslim? Sen så kör ni med original pinnbultar osv och vad för packningar till plenum och oljetråg? Mvh Kim Jonsson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Hjälp med packningar b230 trimmat
Jag körde alla packningar i originalkvalité på min motor förra året (drygt 500hk B230) och det fungerade fint!
Mvh
Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Re: Hjälp med packningar b230 trimmat
Tjenis!
Själv har jag en vanlig Elring under toppen, i övrigt har man tagit vad man hittat.
Steforna är originalkvalitet och bör så vara.
B230Fk med F-kolvar (9,8 i kompa), chipade boxar och VX3-kam och skenladd på 1,5 bar har inte blåst packningen iaf.
Själv har jag en vanlig Elring under toppen, i övrigt har man tagit vad man hittat.
Steforna är originalkvalitet och bör så vara.
B230Fk med F-kolvar (9,8 i kompa), chipade boxar och VX3-kam och skenladd på 1,5 bar har inte blåst packningen iaf.
//MartinL
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 143
- Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
- Ort: Boden/Skellefteå
Re: Hjälp med packningar b230 trimmat
Okej tackar så mkt för svar! Toppackning kör jag Cooperring
var mest dem utöver runt om. Då får det bli original då 


-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 99
- Blev medlem: ons jul 14, 2010 12:12 am
- Ort: enköping
- Kontakt:
Re: Hjälp med packningar b230 trimmat
Tja,
Toppackning : cooperring
insug: org från autoexperten
grenrör: från kl-racing, den som sitter ihop.
Org grenrör har jag kört sönder ett par st..
Toppackning : cooperring
insug: org från autoexperten
grenrör: från kl-racing, den som sitter ihop.
Org grenrör har jag kört sönder ett par st..
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 143
- Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
- Ort: Boden/Skellefteå
Re: Hjälp med packningar b230 trimmat
Så packningen till grenröret var det den billiga från kl-racing elr körde du kopparpackning eller värme isolerande packning till grenröret från dem? 

-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 99
- Blev medlem: ons jul 14, 2010 12:12 am
- Ort: enköping
- Kontakt:
Re: Hjälp med packningar b230 trimmat
Värme isolerade..
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 143
- Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
- Ort: Boden/Skellefteå
Re: Hjälp med packningar b230 trimmat
Okej och den har hålligt bra? 

-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 99
- Blev medlem: ons jul 14, 2010 12:12 am
- Ort: enköping
- Kontakt:
Re: Hjälp med packningar b230 trimmat
Det den ända packning som har hållt för mig,
ca 600whp.
ca 600whp.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 143
- Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
- Ort: Boden/Skellefteå
Re: Hjälp med packningar b230 trimmat
Men alltså på den står det ju att man kan köra med original på varje sida om jag inte minns fel... körde du bara den? 

Re: Hjälp med packningar b230 trimmat
Jag kör den som är sammansatt och den har funkat kanon för mig, 604whp
//William
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 143
- Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
- Ort: Boden/Skellefteå
Re: Hjälp med packningar b230 trimmat
den som är original sammansatt därifrån? för den har varit slut ett bra tag nu :/
Re: Hjälp med packningar b230 trimmat
Ska sätta ihop min nya motor nu i dagarna.
På den förra hade jag coopperring och arpbult, men coopperingen har jag haft lös två ggr och nu blev den för dålig för att använda igen.
Har heller inte råd just nu att köpa en ny.
Ska jag sätta dit originalpackning med originalbultar sålänge, eller ska jag ta originalpackning och arp-bult?
Motorn kommer troligtvis bara att åka med originalturbo ett tag pga besiktning, när det är avklarat blir det hx40 på större grenrör m.m.
Bromsades till 460 motorhästar sist.
Kommer originalpackningen hålla?
Hur hade ni gjort?
På den förra hade jag coopperring och arpbult, men coopperingen har jag haft lös två ggr och nu blev den för dålig för att använda igen.
Har heller inte råd just nu att köpa en ny.
Ska jag sätta dit originalpackning med originalbultar sålänge, eller ska jag ta originalpackning och arp-bult?
Motorn kommer troligtvis bara att åka med originalturbo ett tag pga besiktning, när det är avklarat blir det hx40 på större grenrör m.m.
Bromsades till 460 motorhästar sist.
Kommer originalpackningen hålla?
Hur hade ni gjort?
garaget.org/NTCRS
Projekttråd 940 8v 458hk 558nm
Projekttråd 940 8v 458hk 558nm
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Hjälp med packningar b230 trimmat
Ja orginalpackning håller bättre än många tror. Men allt måste vara plant och skruvarna fräscha. Sedan så ska du ha bra smörja på gängorna och dra ordentligt. Brukar dra 130nm. Bra smörja är exempelvis arp lube eller vanligt konsistensfett med moly i, dvs grafitfett.
Oringning är ett bra alternativ eller snikvarianten att göra massa små indenteringar med en vass dorn.
Oringning är ett bra alternativ eller snikvarianten att göra massa små indenteringar med en vass dorn.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl