Ajden skrev:Någon som vet om det finns vax i trådformat? Tänkte för att göra lost-wax gjutning med aluminium.
Kul med 3D-skrivare, jag har en också och tanken är att använda den för att skriva ut gjutpluggar för att sandgjuta aluminium. Det vanliga sättet är ju att göra träpluggar som sen klarlackas men det är ju ett jäkla jobb med släppvinklar och krympmån, mycket lättare att cadda upp och printa ut en detalj med släppvinkar och uppskalad 1.3% direkt.
Nackdelen är att ytan inte blir speciellt slät och det måste den ju vara för att man ska kunna ta loss pluggen ur gjutsanden, men jag har gjort ett test att lägga på ett antal lager vanlig sprayprimer och det fyllde upp räfflorna i ytan mycket fint.
Jag har kollat runt lite efter ett material liknande vax som går bränna ur, i så fall skulle man kunna skriva ut detaljen med ingjut och avluftning och gjuta in den i gips, smälta ur pluggen och gjuta direkt. Har inte hittat något som kan tänkas funka än tyvärr...
Jag hör av mig angående scanningen av kompressorhjulet framöver sommaren, det börjar dra ihop sig till byggstart bara jag fått liv i min Rolls Royce Viper.
/Anders