Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. karossen lackad

Inlägg av Ajden »

Har plockat på lite mer grejer i helgen och även gjort adaptrar för olje-ledningarna och förlägnare för rattarna till bakre dämparna.

Bild

Bild
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Gjort generatorfästen i dag, kanske blev lite grövsta laget, men bättre det än att generatorn rör på sig.

Bärarmarna är ett kundjobb som jag målade samtidigt som fästet.
Bild

Bild
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

I dag gjorde jag ett remhjul med rätt antal ribbor och offset.
Bild
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Varit förbi http://www.sundsvallslacken.se/ och hämtat mittendelen av karossen och bakändan, resten fick jag inte med mig. När jag var där höll de även på att pullverlackera fälgarna., även om jag nu har pulverlack själv så är det inte värt att hålla på att krångla med att försöka lacka fälgar, de är för stora.

Lite mer målade saker.
Bild

Fälgarna
Bild

Lastad
Bild
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende

Inlägg av Robert Markström »

Måste ju kännas som en rejäl milstolpe när det börjar komma färg på grejjerna?

Ser sjukt bra ut iaf! :)

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Blivit lite gjort i dag. Jag har fått dit fläktarna och innerskärmarna och brorsan har gjort en växelspaksknopp och börjat med elsystemet.

Bild

Bild
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Har satt dit sprutet och tändningen i dag, satte allt på en gummiupphängd platt uppe på motorn, då blev det bara 2 (av/på och bränslepumpen) kablar att dra från själva motorn, resten sitter ihop i en enhet. Blir väldigt enkelt om motorn ska lyftas ur eller om sprutet ska användas till någon annan motor i framtiden.
Bild

Gjort fäste för kontakten för motorn, alla kablar går genom den undantag +till starmotorn.
Bild

Även monterat tanken, kom på att det var smidigare med en intank-pump, än två matarpumpar, en catchtank och en huvudpump. Därför blev det ett lock i tanken.
Bild

Sen en liten varning till er som kör etanol och använder AN kopplingar så här vacker ser de ut som jag haft i Spriten som jag körde på etanol några år innan jag renoverade motorn och gick tillbaka till bensin.
Nu blev det att köpa alla kopplingar nya till den här bilen...
Bild
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Jag har skaffat en stor 3d-skrivare en Mingda Glitar 6c. Jag blev tvungen att göra det för att det har varit många som missuppfattat och trott att jag skaffat en skrivare när jag hade skaffat skannern. Dessutom måste jag göra hållarna för framlysena och jag orkade inte göra dom på det gamla viset med glasfiber och spackel, utan det är bara att kliva in i 2000-talet och skriva ut dom.

Arbetsområdet är 200*300*600 mm och kan skriva ut i lite olika plastsorter, för närvarande har jag bara PLA i lite olika färger. Men ska skaffa fler typer, finns även gummi för att skriva ut bussningar. Någon som vet om det finns vax i trådformat? Tänkte för att göra lost-wax gjutning med aluminium.

Gjort några smågrejer i dag för att prova skrivaren. två skosnöreshållare åt en kompis och sen ett luftintag för bromsar i skala 1:5 som jag sen ska skriva ut i full storlek, men vill testa skrivaren lite mer först.

Bild

Bild
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. 3D-skrivare

Inlägg av Ajden »

I dag har jag gjort klart soppa systemet. Och för att testa skrivaren ytligare skrev jag ut ett fäste för bränslefiltret.
Det är smidigt med skrivaren, bara att stoppa in en fil och tycka på play och vänta ett tag så har man en klar bit. Har beställt ABS och Nylonplast nu för att kunna göra lite mer hållbara saker.

Bild

Bild
torpis
Forumsberoende

Inlägg av torpis »

Leksaker... haha

Ritade en demobit och skrev ut här för leden.

https://www.youtube.com/watch?v=ArrcmSRBEeE
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Frän. Vad kan du skriva i för material och storlek? Kan man anlita dig ifall jag får förfrågningar om mer avancerade utskrifter?
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Ajden skrev:Någon som vet om det finns vax i trådformat? Tänkte för att göra lost-wax gjutning med aluminium.
Kul med 3D-skrivare, jag har en också och tanken är att använda den för att skriva ut gjutpluggar för att sandgjuta aluminium. Det vanliga sättet är ju att göra träpluggar som sen klarlackas men det är ju ett jäkla jobb med släppvinklar och krympmån, mycket lättare att cadda upp och printa ut en detalj med släppvinkar och uppskalad 1.3% direkt.

Nackdelen är att ytan inte blir speciellt slät och det måste den ju vara för att man ska kunna ta loss pluggen ur gjutsanden, men jag har gjort ett test att lägga på ett antal lager vanlig sprayprimer och det fyllde upp räfflorna i ytan mycket fint.

Jag har kollat runt lite efter ett material liknande vax som går bränna ur, i så fall skulle man kunna skriva ut detaljen med ingjut och avluftning och gjuta in den i gips, smälta ur pluggen och gjuta direkt. Har inte hittat något som kan tänkas funka än tyvärr...

Jag hör av mig angående scanningen av kompressorhjulet framöver sommaren, det börjar dra ihop sig till byggstart bara jag fått liv i min Rolls Royce Viper.

/Anders
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

jag hittade den här kan kanske funka.
http://www.3dprima.com/sv/forbrukningsv ... 75-kg.html
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Nää! Har det äntligen kommit ett vaxfilament! Det måste jag köpa och testa i sommar. :thumbright:
schwitzer
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av schwitzer »

Kul idé! Jag funderat länge på att kunna skriva ut vax formar för att gjuta motordelar m.m, för att sedan gjuta in vaxmodellen i keramisk slurry / alt. gips. Har kört Stratasys & makerbot maskin i ett par år nu (FDM) och inser att en vaxtråd blir svårlöst med den trådmatning och värme som blir. Har haft en tanke på att ersätta trådmatningshuvudet med en injektor (typ spridare) och pulsa denna istället för att mata tråd, ha sedan ett trycksatt behållare med vax och uppvärmd slang under kontrollerade former så borde det gå att skriva ut vaxlager. Man måste nog ha en uppvärmd arbetskammare så att lagren binder ihop, precis som stratatys FDM maskin har. Skulle vara otroligt kul att kunna skriva ut egna topplock till chevan. Titta lite på vaxskrivarna till juvelerare om ni inte redan gjort detta.

mvh // Kristian
Camaro IROC Turbo 587 whp 927nm
Skriv svar